شماره ۲۴۱۷ | ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
سخنگوی دولت: بانیان وضع موجود باید پاسخگو باشند
بهادری‌جهرمی: رئیس جمهوری نگفت خودرو گران نشود بلکه می خواستند افزایش قیمت اصولی و قانونی باشد

شهروند| علی بهادری‌جهرمی در نشست خبری خود با اشاره به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور به مجلس اظهار کرد: «جهت‌گیری دولت در بودجه، کمک و برنامه‌ریزی برای تحقق رشد ۸درصدی است. فعال‌سازی و جلب مشارکت خصوصی-عمومی و مردم برای تحقق این رشد اقتصادی ۸درصدی است. دولت همه تلاشش را می‌کند تا مردم این رشد ۸درصدی را رقم بزنند.»
  دولت بنای کلنگ‌زنی جدید ندارد
بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: «همچنین در حوزه عمرانی شاهد تحرک جدی در سال آتی خواهیم بود. دولت بنای کلنگ‌زنی جدید ندارد، بلکه کار ویژه اصلی خود را تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام قرار داده و شاهد تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام سال آینده در کشور خواهیم بود.» سخنگوی دولت با تاکید بر اهتمام دولت برای حل بحران خشکسالی گفت: «هزینه‌های تامین آب از ۹هزار میلیارد تومان به ۲۲هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافته است. همچنین سال آتی آغاز اجرای ۲میلیون مسکن از ۴میلیون مسکن است‌.»او اشاره کرد: «در حوزه توسعه پالایشگاه، ساخت پالایشگاه جدید با ظرفیت ۳۰۰هزار بشکه در روز و همچنین توسعه پالایشگاه آبادان در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.»بهادری‌جهرمی با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش حقوق کارمندان پلکانی و به نفع کم‌درآمدها پیش‌بینی شده است، گفت: «در حال حاضر فشار افزایش تورم بیشتر بر کم‌درآمدهاست، برای همین در سال ۱۴۰۱ افزایش حقوق از کم‌درآمدترین‌ها ۳۰درصد و درنهایت(پردرآمدها) ۶درصد است و سقف حقوق هم ۳۷میلیون تومان درنظر گرفته شده است.»
باید میان بانیان وضع موجود و دلسوزان تفکیک قائل شد
بهادری‌جهرمی در ادامه اولویت دولت را کار برای مردم و درگیرنشدن در مسائل حاشیه‌ای عنوان کرد و گفت: «این دولت با روی باز از نقد دلسوزانه و تذکرات مردم و رسانه‌ها استقبال می‌کند و مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. اگر جایی نیاز به اصلاح باشد، دولت اصلاح می‌کند، اما باید بین بانیان وضع موجود و دلسوزان تفکیک قائل شد.»او تصریح کرد: «بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگویان وضع موجود باشند. بدنه اجتماعی و خبرنگاران می‌توانند نقد داشته باشند، اما بانیان باید پاسخ دهند.»
بهادری‌جهرمی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری در چارچوب وعده‌های خود حرکت کرده و برای عمل به این وعده‌ها برنامه دارد، گفت: «برنامه دولت دادن وعده‌های احساسی و شعاری نیست تا اعتماد مردم را بیش از این سلب کند. تلاش دولت استفاده از همه ظرفیت‌های کشور به شرط سلامت توانمندی و دغدغه برای مردم است.»او با اشاره به اقدامات دولت برای کنترل قیمت میوه و آجیل شب یلدا گفت: «دولت از همین الان برای میوه شب عید نشست برگزار کرد. در این جلسه نمایندگان اصناف حضور داشتند و وزارت جهاد و اتحادیه اصناف مکلف شدند به صورت مشارکتی برای تامین میوه شب عید و همچنین قیمت خرمای ماه رمضان برنامه‌ریزی کنند.»
همه پیشنهادات ایران در چارچوب مذاکرات قبلی است
بهادری‌جهرمی با ارایه روایت شفافی از گفت‌وگوها در وین گفت: «از اول هدف و برنامه جمهوری اسلامی از مذاکرات کاملا روشن بود. تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه مردم ایران وضع شد و دولت‌های ما به ویژه دولت سیزدهم نسبت به لغو و برداشتن این تحریم‌ها کاملا جدی است، چون این اقدام را سلب حقوق حقه مردم ایران می‌داند.»او ادامه داد: «طرف‌های غربی که واضعان همین تحریم‌ها بودند، استمرار بر ادامه تحریم دارند و ما هر روز شاهد افزودن موارد تحریمی هستیم. طبیعی است طرف‌هایی که میز مذاکره و توافق را ترک می‌کنند، علاقه‌ای به روایتگری صحیح از میز مذاکره ندارند و از هر گونه ابزار برای ارایه اظهارات نادرست کوتاهی نخواهند کرد. شاهد هستیم که روایت‌های جلسات تحریف می‌شود، طوری که مقام ارشد روسی از تحریف حرف‌های خود گلایه کرد.»سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: «ایران روایت صحیح از مذاکرات دارد و از دکتر باقری تشکر می‌کنم که سعی می‌کند واقعیت‌ها را به مردم منتقل کنند.»رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به این سوال که اقدامات تروییکای اروپایی در جهت تغییر ریل‌گذاری مذاکرات و تشدید فشار بر ایران با طرح اتهام خواسته‌های فرابرجامی است، گفت: «طرف‌های غربی اگر به دنبال برداشتن رفع تحریم باشند، مذاکرات هم موفقیت‌آمیز خواهد بود.»او ادامه داد: «همه پیشنهادهای تیم مذاکره‌کننده ما در چارچوب مذکرات قبلی است. ایران کشوری نبود که از توافق قبلی خارج شد. همه اقدامات و پیشنهادات در چارچوب همان مذاکرات قبلی است. هدف‌گیری مشخص آن هم لغو همه تحریم‌هاست. اگر طرف‌های غربی نسبت به رفع تحریم‌ها اراده جدی نشان دهند، حتما توافق انجام می‌شود.»
افزایش قیمت خودرو ضرورتی برای جبران زیان انباشته خودروسازان بود
بهادری‌جهرمی با تاکید بر اینکه دولت به دنبال قیمت‌گذاری دستوری نیست، گفت: «البته به همین ترتیب پیش‌شرط‌هایی برای خودروسازان به منظور افزایش عرضه خودرو در بازار و بهبود کیفیت خودروها در نظر گرفته شده است.» بهادری‌جهرمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به دستور رئیس‌جمهوری چرا شاهد افزایش قیمت ۱۸درصدی خودروها بودیم، گفت: «دستور رئیس‌جمهوری طبیعتا این نبود که قیمت خودرو هرگز در هیچ دوره‌ای افزایش پیدا نکند، بلکه فرآیند قانونی برای افزایش قیمت باید مشخص شود و مصوبه ستاد تنظیم بازار برای افزایش اخذ می‌شد که این اقدام انجام نشده بود.»
او با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو ضرورتی برای جبران زیان انباشته خودروسازی بود، گفت: «این امر البته مشروط به این بود که آورده آن برای مردم ملموس باشد و اینکه خودرو در اختیار دلال یا سوداگر قرار نمی‌گیرد. به این ترتیب برای عرضه تدابیری اندیشیده شد تا شاهد رسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی باشیم.»بهادری‌جهرمی در پاسخ به اینکه چرا با ارز ۲۹هزار تومانی شاهد افزایش ۱۰۰میلیونی خودرو و دست بردن در جیب مردم هستیم، گفت: «سهامداران خودروسازان هم مردم هستند. باید دید حق و عدالت چیست. با میزان تورم موجود در کشور نمی‌توان انتظار داشت کالایی با افزایش قیمت مواجه نشود، به همین دلیل با افزایش قیمت خودرو در ستاد براساس میزان تورم‌بخشی موافقت شد.»
تریبون‌های عمومی جای مطرح‌کردن مشکلات نیست
سخنگوی دولت درباره نشست سران قوا که به طور مرتب در این دولت برگزار می‌شود، اما خبری از جزئیات آن منتشر نمی‌شود، گفت: «نشست سران قوا برای همدلی بیشتر میان مسئولان عالی کشور است.»بهادری‌جهرمی با اشاره به مباحث کارشناسی مطرح‌شده نشست‌های قبلی سران قوا در تریبون‌های عمومی تاکید کرد: «تریبون‌های عمومی نباید محل مطرح‌کردن مشکلاتی باشد که می‌توان آنها را در جلسات مطرح کرد.»

در حال حاضر فشار افزایش تورم بیشتر بر کم‌درآمدهاست، برای همین در سال ۱۴۰۱ افزایش حقوق از کم‌درآمدترین‌ها ۳۰درصد و درنهایت(پردرآمدها) ۶درصد است و سقف حقوق هم ۳۷میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
دستور رئیس‌جمهوری طبیعتا این نبود که قیمت خودرو هرگز در هیچ دوره‌ای افزایش پیدا نکند، بلکه فرآیند قانونی برای افزایش قیمت باید مشخص شود و مصوبه ستاد تنظیم بازار برای افزایش اخذ می‌شد که این اقدام انجام نشده بود.
همه پیشنهادهای تیم مذاکره‌کننده ما در چارچوب مذاکرات قبلی است. ایران کشوری نبود که از توافق قبلی خارج شد. همه اقدامات و پیشنهادات در چارچوب همان مذاکرات قبلی است. هدف‌گیری مشخص آن هم لغو همه تحریم‌هاست.

 


تعداد بازدید :  411