نجات 7 نفر از مهلکه سیلاب در قلعه گنج

با تلاش نجاتگران جمعیت هلال احمر استان کرمان در جریان سیلاب اخیر اتفاق افتاد

بارش باران شدید و سیلابی شدن مناطق جنوبی استان کرمان، 459 خانوار روستایی را در این مناطق درگیر سیلاب کرد. نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر از دو روز گذشته کار امدادرسانی به مناطق سیل‌زده را آغاز کردند و موفق شدند تا ظهر روز دوشنبه 75 نفر را اسکان اضطراری دهند.

فاطمه عسگری‌نیا: به گفته معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمان، رودبار جنوب، قلعه گنج، کهنوج، منوجان و عنبرآباد مناطق سیل‌زده استان کرمان را تشکیل می‌دهند که در این بین منطقه قلعه گنج و رودبار جنوب بیشترین خسارت‌ها را در سیل دو روز گذشته دیده‌اند. براساس این گزارش، 18 تیم امدادی جمعیت هلال احمر استان کرمان با حضور در مناطق درگیر سیل موفق شده‌اند به 677 نفر از 2277 نفر جمعیت متاثر از سیلاب اخیر امدادرسانی کنند. نجاتگران همچنین موفق شدند علاوه بر نجات یک نفر از دو مفقودی سیل قلعه گنج 6 معلم منطقه ریگان را از محاصره سیل نجات دهند.

بارش باران سیل‌آسا در منطقه قلعه گنج، از دو روز گذشته آغاز شده است. رودخانه‌ها طغیان‌ کرده و راه ارتباطی اغلب روستاها مسدود شده است. به دنبال طغیان رودخانه فصلی روستای شریک‌آباد و مسدود شدن راه‌های مواصلاتی آن، شامگاه یکشنبه دو نفر از اهالی این منطقه دچار حادثه شدند. حوالی ساعت 12 یکشنبه‌شب یک دستگاه خودروی سمند در حالی که با دو سرنشین خود چاره‌ای جز عبور از مسیر رودخانه نداشت به امید عبور از این مسیر خطرناک دل به سیلاب زد، اما حجم آب رودخانه آنقدر زیاد بود که خودرو در میانه رودخانه متوقف و ترس و وحشت بر دو سرنشین آن چیره شد. روستایی‌هایی که شاهد این صحنه بودند سریعا حادثه را به مرکز 112 جمعیت هلال احمر اطلاع دادند. قدرت سیلاب به حدی بود که کنترل خودرو از دست راننده خارج شد و خودرو تسلیم جریان خشن سیلاب شد. یکی از سرنشین‌ها که گمان می‌کرد با خروج از خودرو می‌تواند جان خود را نجات دهد قبل از رسیدن نیروهای امدادی خود را از خودرو به بیرون پرت کرد. امواج سیلاب در تاریکی شب هم خودروی سمند و هم مرد جوانی را که از خودرو خود را بیرون انداخته بود از دید روستاییان دور کرد. وقتی نیروهای امدادی قلعه گنج به منطقه رسیدند نه خبری از خودرو بود، نه از سرنشین‌های آن. با راهنمایی اهالی روستا کار جست‌وجوی مفقودان در دل تاریکی شب و بارش شدید باران  آغاز شد.

هر لحظه بر شدت بارش باران افزوده و دید در شب کمتر و کمتر می‌شد . به گفته «ابراهیم ماندگاری» رئیس شعبه هلال احمر قلعه گنج، نجاتگران با وجود سرمای هوا و شدت بارش  کار جست‌وجو را ادامه دادند و موفق شدند حوالی ساعت 2 بامداد در حاشیه رودخانه پیکر نیمه‌جان یکی از سرنشین‌ها را پیدا کنند: «این مرد همان سرنشینی بود که خود را از داخل خودرو به بیرون پرت کرده بود تا به امید شنا کردن بتواند خود را از مهلکه سیل نجات دهد. وقتی نجاتگران به بالین این مرد رسیدند حال جسمی خوبی نداشت. سریعا او را به اورژانس تحویل دادیم تا عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن دومین مفقودی ادامه یابد. امیدوار بودیم تا صبح بتوانیم نفر دوم را هم پیدا کنیم اما شرایط جوی اجازه ادامه کار را به ما نداد.»

نجاتگران جمعیت هلال احمر تا ساعت 4 و نیم صبح به دنبال خودروی سمند و سرنشین آن گشتند، اما خبری از آنها نبود. افزایش بارش‌ها و طغیان رودخانه مانع از ادامه کار جست‌وجو شد. معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمان که همراه با تیم‌های امدادی خود در جریان این ماموریت قرار داشت، می‌گوید: «بعد از استراحت کوتاه نیروهای امدادی کار جست‌وجو از 8 صبح روز دوشنبه از سر گرفته شد. در همان ساعات اولیه صبح، خودرو بدون سرنشین توسط امدادگران پیدا شد. خبری از سرنشین آن نبود. تیم نجات احتمال داد او هم برای نجات جان خود از خودرو خارج شده است با این فرضیه عملیات جستجو دقیق تر پیش رفت تا این که نجاتگران موفق شدند عصر روز یکشنبه پیکر بی جان راننده خودرو را پیدا کنند .»

سیلابی شدن مناطق جنوبی استان کرمان راه ارتباطی اکثر روستاهای این منطقه را مسدود کرده است. به گفته امیرخانی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر کرمان، روستای زهکلوت از توابع رودبار جنوب که تا عصر روز دوشنبه تمام راه‌های دسترسی بدان قطع بود با تلاش امدادگران هلال احمر و نیروهای راه و ترابری بازگشایی شد: «120 نفر اهالی این روستا طی دو روز گذشته در محاصره سیل بودند که خوشبختانه با بازگشایی مسیر این روستا نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر با اقلام امدادی خود را به این منطقه رساند و کار اسکان اضطراری اهالی را انجام می‌دهند.»

نجات 7 معلم از مهلکه سیل

در حادثه دیگری نیز در پی سیلابی شدن مناطق جنوبی استان کرمان نجاتگران هلال احمر 7 معلم  و راننده جرثقیل گرفتار در سیل ریگان را نجات دادند. به گفته بهزاد عارف، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان ریگان، در این حادثه مدیر آموزش و پرورش عشایری ریگان به همراه 5 معلم و راننده جرثقیل در سیل گرفتاره شده بودند که خوشبختانه با حضور به موقع نیروهای امدادی از مهلکه نجات یافتند: «این معلم‌ها قصد داشتند کانکس‌های آموزشی را به مناطق صعب‌العبور و کوهستانی ریگان انتقال دهند که بارش باران وسیلابی شدن رودخانه‌ها آنها را غافلگیر و زمینگیر می‌کند.»

یکی از معلم‌ها سریعا موضوع را به مرکز فوریت‌های امدادی هلال احمر اطلاع می‌دهد و تیم امداد و نجات به منطقه اعزام می‌شوند: «منطقه‌ای که معلم‌ها در آن گرفتار شده بودند در حالت عادی صعب‌العبور و سخت است. حال در شرایط بارش باران و گل و لای شدن منطقه این سختی دو چندان شده بود. جرثقیل حامل کانکس‌های مدارس در گل و لای فرو رفته بودند و امکان تردد نبود. معلم‌ها نه راه پس داشتند و نه راه پیش! با حضور به موقع نیروهای امدادی که با ست نجات خود را به منطقه رساندند خوشبختانه تمامی 6 معلم از اسارت سیلاب رها شدند و جرثقیل نیز با کمک نیروهای امدادی از گل و لای فررفته در آن خلاص شد.»

دو برادر را سیل برد

روز دوشنبه حادثه تلخ دیگری در پی جاری شدن سیل در مناطق روستایی جنوب کرمان اتفاق افتاد و آن مفقود شدن دو کودک روستایی در ریگان بود. بعد از بارش‌های شدید یکشنبه شب و جاری شدن سیل از مناطق کوهستانی به سمت ریگان دو کودک 8 و 5 ساله که خانه‌شان در همسایسگی رودخانه فصلی ریگان بود متاسفانه در حین تماشای جریان آب دچار حادثه شدند. به گفته بهزاد عارف رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان ریگان وقتی برادر 5 ساله در پی لیزخوردن پایش به داخل جریان سیلاب می افتد برادر بزرگتر که 8 ساله برای نجات او به داخل آب می‌پرد اما متاسفانه هر دو در جریان سیلاب غرق می‌شوند:« حین حادثه یکی از همسایه‌ها شاهد این اتفاق بوده و جریان را به جمعیت هلال احمر اطلاع می‌دهد . نیروهای امدادی سریعا خود را به منطقه می‌رسانند. با وجود بارش باران شدید 45 نجاتگر جمعیت هلال احمر ریگان، بم و فهرج عملیات جستجو را اغاز کردند و ساعت 16 و 30 دقیقه موفق شدند پیکر بی جان برادر بزرگتر را زیر گل و لای سیلاب پیدا کنند.»به گفته او تلاش برای پیدا کردن کودک 5 ساله همچنان ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.