3 سال دیگر باید در فینال جام جهانی باشیم

گفت و گوی »شهروندآنلاین« با وحید شمسایی، سرمربی تیم ملی فوتسال

وحید شمسایی بعد از قبول سرمربیگری تیم ملی ، آرزوهای بزرگی برای فوتسال ایران دارد؛ این اسطوره از آینده ای روشن حرف می زند.

امیر صادقی‌پناه- شهروندآنلاین: وحید شمسایی بدون تردید چهره ویژه فوتسال ایران به شمار می رود؛ اگرچه در سالیان گذشته بازیکنان زیادی در فوتسال ایران حضور داشتندو با عملکردشان نام خود را بر سر زبان ها انداختند، اما شمسایی به واسطه افتخارات بین المللی و شرایط خوبی که در فوتسال ایران داشت، یک اسطوره محسوب می شود.

او حالا چند سال بعد از خداحافظی از تیم ملی به عنوان بازیکن به آرزوی خود برای سرمربیگری رسیده است. شمسایی که طی سال های گذشته همواره یکی از منتقدین تیم ملی فوتسال بوده، از این پس به عنوان سرمربی امور فنی را زیر نظر خواهد داشت و باید دید از این آزمون مهم چگونه بیرون خواهد آمد.

شمسایی که 10 روزی از انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال می گذرد، در گفت و گویی با خبرنگار ما شرکت کرد که مشروح صحبت هایش را در ادامه می خوانید:

*بالاخره به آرزوی چند ساله تان رسیدید و هدایت تیم ملی فوتسال را برعهده گرفتید..

واقعیت این است که این برای من افتخار بزرگی است. هرکسی آرزو دارد سرمربی تیم ملی کشورش شود و من هم قطعا از این موضوع خوشحالم اما خدارا شاهد می گیرم که در سال های گذشته هیچ تلاش خاصی برای این عنوان نکردم. با درخواست فدراسیون فوتبال و شخص آقای عزیزی خادم چند جلسه برگزار کردیم و دیدیم که ذهن مان و تفکرات مان به هم نزدیک است. خوشبختانه به نتیجه هم رسیدیم و این سمت به من سپرده شد. امیدوارم بتوانم برای تیم ملی مفید باشم و کارهای مثمرثمر انجام بدهم.

*شما بعد از جام جهانی فوتسال انتقادهای زیادی از نحوه عملکرد کادرفنی تیم ملی داشتید؛ برخی معتقدند آن انتقادها باعث شد تغییر در کادرفنی شد.

این از آن حرف ها است. من به عنوان یک کارشناس که می توانم حرف هایم را بزنم. فکر نمی کنم در فوتسال ایران یک نفر پیدا شود که بگوید دلش بیشتر از وحید شمسایی برای این رشته می سوزد. من تا قبل از حذف تیم ملی از مسابقات هیچ حرفی نزدم و حتی حمایت هم کردم. اما اشکال هایی وجود داشت که به نظرم باید این ها را مردم می دانستند. از طرف دیگر شما نمی توانید بگویید انتقادهای من باعث شد کادرفنی تغییر کند. محمد ناظم الشریعه از دوستان خیلی خوب من است و حال این تصمیم فدراسیون فوتبال بوده که تغییر ایجاد کند.

*با ناظم الشریعه(سرمربی پیشین تیم ملی) صحبتی داشته اید؟ آیا از او مشورت می گیرید؟

ما با هم در ارتباط هستیم. قطعا آقای ناظم الشریعه هم برای ما قابل احترام است. شک نکنید باید از تجربیات ایشان بهره ببریم. هر کسی بتواند کمکی به تیم ملی انجام بدهد، من استقبال می کنم. امیدوارم بتوانیم سطح فنی تیم ملی فوتسال را ارتقا بدهیم و این تیم را دوباره به سطح اول فوتسال دنیا برسانیم.

*انتخاب شما به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال، خیلی از هواداران این رشته و کارشناسان را خشنود کرد. خودتان این جو را احساس کردید؟

این موضوع وظیفه مرا سنگین تر می کند. بعد از انتخابم اکثر بزرگان هنر و ورزش کشور لطف داشتند وحمایت کردند. این محبت ها واقعا کارم را سخت می کند. به هر حال من سوابقی در فوتسال دارم اما دانای کل که نیستم. همه باید به من کمک کنند تا بتوانیم کار کنیم. خواهشم از همه اعضای جامعه فوتسال و فوتبال این است که به یاری ام بیایند و هر کاری از دست شان برمی آید انجام بدهند. ما به تجربه همه عزیزانی که در این رشته سابقه دارند، نیاز داریم. وقتی با هم هستیم، قدرتمندتریم و این شعار من برای کار کردن در تیم ملی فوتسال است.

حضور در فینال جام جهانی 2025 هدفگذاری اصلی من است. از حالا باید سخت کار کنیم تا به این عنوان برسیم. البته کارمان بسیار دشوار است اما فکر می کنم می شود اقدامات موثری در این خصوص انجام داد.

*دستیاران تان قطعی شدند؟

شهاب سفال‌منش که از مدرسان AFC است به ما اضافه شده. مصطفی نظری و هم مربی دروازه بان های تیم ملی خواهد بود. قرار است یک مربی خارجی هم بیاید و کار را شروع کنیم. همه با هم باید تجربیات خود را روی هم بگذاریم تا اتفاقاتی که مد نظرمان هست را رقم بزنیم.

*خیلی ها اعتقاد دارند نسل کنونی تیم ملی فوتسال از نظر سنی شرایط خوبی ندارد و این رشته نیازمند جوانگرایی است. این موضوع را قبول دارید؟

صد درصد همینطور است. ما بازیکنان باتجربه ای داریم که باید از آنها استفاده کنیم. اما در کنار این عزیزان نیاز هست جوانگرایی کنیم. اینکه میانگین سنی تیم ملی فوتسال بالا است، یک واقعیت است و باید با پشتوانه سازی درست بتوانیم تیم را جوان تر کنیم. علی صانعی که به تازگی سرمربی تیم ملی زیر 19 سال شده می تواند در این بخش ما را کمک کند.در رده امید هم باید کار کنیم تا بتوانیم از استعدادهای مان به نحو احسن استفاده کنیم. این کارها فوتسال ما را در آینده بیمه می کند.

*حدود 15 سال قبل درباره نسل شما نیز این اتفاق افتاد و نتیجه هم داد.

دقیقا همینطور است. جوانگرایی و رشد استعدادها منجر به عملکرد خوب ما در جام جهانی فوتسال بود و چقدر آن تیم مورد توجه قرار گرفت. همین چند سال قبل که تیم ملی ایران سوم دنیا شد هم این اتفاق درباره اش افتاد و حالا باید این کار را تکرار کنیم. اعتقاد من بر این است که فوتسال ایران استعدادهایی دارد که می توانند در سطح اول فوتسال دنیا باشند. همین حسین طیبی را نگاه کنید، او از دل ایران رشد کرده و به بالاترین سطح اروپا رسیده است. باید قدر داشته هایمان رابدانیم.

*تیم ملی ایران سابقه سومی در جام جهانی فوتسال را دارد؛ این عنوان با حضور وحید شمسایی ارتقا پیدا می کند؟

واقعیت این است که حضور در فینال جام جهانی 2025 هدفگذاری اصلی من است. از حالا باید سخت کار کنیم تا به این عنوان برسیم. البته کارمان بسیار دشوار است اما فکر می کنم می شود اقدامات موثری در این خصوص انجام داد. باید فرصت داد تا بتوانیم کارمان را انجام بدهیم. انشاالله به چیزهایی که می خواهیم برسیم و با حمایت هایی که فدراسیون فوتبال انجام می دهد روزهای خوبی را سپری کنیم.

*نگران نیستید سرنوشت خوبی در تیم ملی فوتسال در انتظارتان نباشد؟

من همیشه یاد گرفتم که برای موفقیت تلاش کنم. الان هم به هیچ چیزی جز اینکه کار و تلاش کنیم فکر نمی کنم. ما تلاش می کنیم و بقیه اش دست خدا است. هرچه خیر است، انشاالله رخ می دهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.