هوایت را داریم همسایه!

بسته‌های حمایتی هلال‌احمر به کمپ‌های مرزی و مهاجران افغانستانی می‌رسد

بوی نوروز از میان فنس‌های کمپ‌های مرزی در سیستانوبلوچستان عبور کرده و به مشام مهاجران و پناهندگانی می‌رسد که بعد از یکی دو روز ماندن در کمپ، به کشورشان افغانستان برمی‌گردند. یکی دو روز اقامت در این کمپ‌ها، فرصتی است برای اینکه خستگی راهپیمایی‌های طولانی‌مدت و عبور از بیابان‌های مرزی را در کنند. با وعده غذایی مختصری پذیرایی می‌شوند و می‌دانند ناچار به بازگشت به کشورشان هستند. این روزها با نزدیک شدن به نوروز بسته‌های غذایی سازمان جهانی غذا هم از راه رسیده تا توسط هلال‌احمر در این کمپ‌ها توزیع شود. داوطلبان در سیستانوبلوچستان، این روزها سر شلوغی دارند.

بیش از 6 ماه از سقوط کابل به دست طالبان می‌گذرد؛ روزی که با هجوم جمعیت زیادی از اتباع افغانستان به مرزهای شرقی ایران همراه بود و جمعیتی که همچنان رفت‌وآمدهایشان در مرز ادامه دارد. کمپ‌های مرزی در سیستان‌وبلوچستان از همان زمان راه‌اندازی شدند تا برای اسکان یکی دو روزه این اتباع تا برگشتن آنها به کشورشان، از آنها حمایت کنند.

مرز میلک، هرروز میزبان خانواده‌هایی است که به‌دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورشان، قصد ترک آنجا را داشتند و حالا دوباره به کشورشان برمی‌گردند؛ مهاجران غیرقانونی و پناهندگان.

گروهی با لباس‌های هلال‌احمر به کمپ میلک می‌روند تا مثل دیروز و روزهای قبل و ماه‌های گذشته، برای افراد حاضر در کمپ ماسک و اقلام بهداشتی ببرند. صورت‌های خاکی و خسته مهاجرانی که باید به کشورشان بازگردند، با دیدن آرم هلال‌احمر که روی لباس داوطلبان جاخوش کرده، جان می‌گیرد؛

احساس تنهایی‌ورنج عمیقی که تحمل می‌کنند، با دیدن افرادی که فقط برای کمک به آنها خودشان را به مرز رسانده‌اند کمی کمرنگ‌تر می‌شود.

«علیرضا میربهاءالدین»، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «کمک‌وحمایت از پناهندگان افغانستان در کمپ‌های مرزی، از وظایف هلال‌احمر است که در راستای کاهش آلام‌بشری انجام می‌شود. با هماهنگی‌های انجام‌شده با اداره امور اتباع، در مدت یکی دو روزه‌ای که این افراد در کمپ‌ها حضور دارند، به آنها خدمات اولیه‌ای برای بهتر شدن شرایط‌شان ارایه می‌شود.»

توزیع موادوبسته‌های غذایی، خدمات بهداشتی اولیه و البته آموزش مواجهه با مین و آشنایی با خطرات مین برای افرادی که به کشور افغانستان بازمی‌گردند ازجمله خدماتی است که در این کمپ‌ها به دست مهاجران و پناهندگان می‌رسد.

 

آشنایی با مین

بیش از 112 هزار تبعه افغانستانی تاکنون در سیستان‌وبلوچستان علیه کرونا واکسینه شده‌اند. غربالگری و انجام تست کرونا، کمک به بازپیوند خانواده‌های افغانستانی در مرزهای کشور و … از دیگر خدماتی است که هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان با هماهنگی معاونت بین‌الملل جمعیت و همچنین اداره امور اتباع در مرزهای شرقی ارایه می‌شود.

میربهاءالدین می‌گوید: «در ارایه خدمات حمایتی‌وبهداشتی هلال‌احمر به اتباع، بدون توجه به قانونی‌بودن یا قانونی‌نبودن حضورشان در مرز ایران و هر موضوع دیگری، تنها به وظیفه ذاتی جمعیت عمل می‌کنیم.

علاوه بر این خدمات، در حوزه توانبخشی هم اقداماتی در حال انجام است. مثلا موسسه کنشگران که انجمنی مردم‌نهاد است، به کمک ما آمده تا بتوانیم به این اتباع خدمات توانبخشی موردنیازشان را هم ارایه کنیم.»

مین‌هایی که در نوار مرزی منفجر می‌شوند، بمب‌گذاری‌ها و دیگر حوادثی که مردم غیرنظامی را دچار آسیب می‌کند، این روزها بیش از گذشته سلامت مردم افغانستان را نشانه رفته است. اغلب خانواده‌های مهاجران، فردی را در جمع خود دارند که دست‌وپایی را از دست داده باشد یا به‌دلیل بیماری‌های بدو تولد، با نقصی در بدن به زندگی ادامه می‌دهد؛

مشکلی که با کمک وسایل توانبخشی  یا فیزیوتراپی و دیگر اقدامات، قابل‌ حل است. برای همین هم در کمپ‌های مرزی و همچنین روستاهایی که اتباع مهاجر حضور دارند، فعالیت‌هایی برای ارایه این خدمات در حال انجام است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «تهیه وسایل توانبخشی برای این افراد را ما برعهده گرفته‌ایم و خدمات رایگانی مثل فیزیوتراپی را در زاهدان به آنها ارایه می‌کنیم. خیران هم از طریق انجمن کنشگران برای تهیه پروتزها و دیگر امکانات به ما کمک می‌کنند.»

عکس: محمد جوادزاده
از سیستانوبلوچستان تا افغانستان

سیستان‌وبلوچستان با اختصاص یازده‌‌ونیم درصد از وسعت کل کشور، بحران‌های فراوانی از جمله خشکسالی 20 ساله در شمال استان و سیلاب‌های فصلی در جنوب استان را پشت سر می‌گذارد. معیشت‌های از دست‌رفته مردم ساکن در این منطقه، باعث شده تا هلال‌احمر اقدامات گسترده‌ای را به کمک خیران و داوطلبان در این استان داشته باشد.

«مصطفی خدری»، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «در سال‌های گذشته خیران و انجمن‌های مردم‌نهاد کمک‌ها و فعالیت‌های بسیارخوبی در استان سیستان‌وبلوچستان داشته‌اند.

از پروژه‌های آبرسانی گرفته تا فعالیت‌های عمرانی، حمایت‌های بهداشتی‌ودرمانی و … سیل ماه‌های گذشته در کنارک و دشتیاری، کپرهای زیادی را نابود کرد و تمام لوازم زندگی خانواده‌ها را با خود برد. خیران برای تهیه دوباره این وسایل و حمایت‌های مالی و ارسال بسته‌های غذایی‌ودارویی و… اقدامات زیادی در استان انجام دادند.»

سازمان جهانی غذا و دارو این روزها آمده تا گوشه‌ای از این فعالیت‌ها را در سیستان‌وبلوچستان دست بگیرد. 1200 بسته غذایی از طرف این سازمان به کمپ‌های اسکان موقت مرزی با افغانستان رسیده است تا کمک مالی برای هلال‌احمر، برای تامین غذای افراد ساکن در این کمپ باشد.

همچنین بسته‌هایی برای حمایت از مردم آسیب‌دیده از سیل‌وحوادث جوی اخیر در استان سیستان‌وبلوچستان که از طریق جمعیت هلال‌احمر بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود.

 

عیدانه‌های مرزی

این روزها با نزدیک شدن به نوروز، خیریه‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد هم بی‌کار نبوده و برای اینکه دمی رنگ شادی در چهره خانواده‌های کم‌برخوردار این استان و مهاجران بنشیند، عیدانه‌هایی را برای آنها ارسال می‌کنند؛ نمونه‌اش خیریه نیک‌گامان جمشید که 2480 بسته غذایی را در چند مرحله به‌دست هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان رسانده تا بین نیازمندان توزیع کند.

روزهای پایانی سال است و داوطلبان هلال‌احمر در سیستان‌وبلوچستان سر شلوغی دارند؛ علاوه بر خدمات‌رسانی به کمپ‌های موقت مرزی در زمان سکونت دو سه روزه اتباع، به سراغ تامین اقلام و لباس و دیگر امکانات برای خانواده‌های کم‌برخوردار هم می‌روند.

گروه‌های آموزش‌دیده در خروجی مرزهای ایران آماده‌اند تا مهاجرانی که به کشورشان باز می‌گردند را آموزش دهند؛ برای شناسایی خطرهای موجود آنها را آماده می‌کنند و با توزیع بروشور و برگزاری کلاس‌های چندساعته، آموزش‌های لازم را به آنها ارایه می‌کنند.

به رسم همسایگی از تهران تا کابل

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.