شماره ۲۴۸۹ | ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
ایران منتظر اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم توسط طرف‌های غربی
توافق برجام هنوز روی میز است

شهروند| هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین روز جمعه برای چندمین‌بار وارد یک دوره استراحت شد. به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این توقف به دلیل «عوامل خارجی» رخ داده، اما متن نهایی آماده و روی میز است. او تاکید کرد که در مدت استراحت مذاکرات، به همراه همکارانش در تماس با تمامی اعضای برجام و آمریکا خواهد بود تا توافق نهایی حاصل شود.
مذاکرات وین به اذعان کشورهای عضو برجام و مقامات اتحادیه اروپا، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. دستاوردهای کنونی حاصل ارائه ابتکارات و پیشنهادهای نو و اتخاذ رویکرد منطقی هیات مذاکره‌کننده و مقامات کشورمان است که در راستای حفظ منافع و حقوق قطعی مردم انجام شده است.
رویکردی که در مقابل خواسته‌های حداکثری و کارشکنی‌های طرف‌های عهدشکن غربی از منافع کشورمان صیانت کرد و می‌تواند توافق را به مراحل پایانی برساند.
تصمیم‌سازی‌های راهبردی و تاکتیکی مقامات کشورمان در مذاکرات بر پایه صیانت از منافع ملی و در عین حال درک متقابل طرف‌های مقابل و تعامل حداکثری است. سیاستی که از ابتدا در دستور کار مذاکره‌کنندگان ایران بوده است. اکنون با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمی باقی مانده و توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد. دستیابی به توافق نهایی، تنها با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم توسط طرف‌های غربی به ویژه واشنگتن، در دسترس خواهد بود.
تروییکای اروپایی: توافق هسته‌ای باید فورا منعقد شود
یک خبرنگار غربی که روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+4 را از نزدیک دنبال می‌کند، به نقل از سه کشور اروپایی نوشت که ایران و آمریکا اختلافات خود را حل و فصل کرده و توافق هسته‌ای باید به فوریت نهایی شود.
به گزارش ایرنا، استفانی لیختن اشتاین، خبرنگار نشریه فارن پالیسی دیروز در توییت‌هایی به نقل از مذاکره‌کنندگان تروئیکای اروپایی در گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها در وین نوشت: «مأیوس‌کننده است که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا مجبور شد گفت‌وگوهای وین را متوقف کند. یک توافق جامع و منصفانه روی میز آماده انعقاد است؛ به همین دلیل مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی هفته پیش وین را ترک کردند، چرا که کارشان را انجام داده بودند.»
خبرگزاری رویترز هم بخش‌هایی از این بیانیه تروئیکای اروپایی را منتشر کرد.
لیختن اشتاین در توییتی دیگر به نقل از این مذاکره‌کنندگان نوشت: «استنباط ما این است که ایران و آمریکا زحمات فراوانی کشیدند تا آخرین مسائل دوجانبه را حل و فصل کنند و بنابراین ما آماده‌ایم تا هم اکنون این توافق را منعقد کنیم.»
بر اساس گزارش این خبرنگار، سه کشور اروپایی اعلام کرده‌اند: هیچ کشوری نباید به دنبال بهره‌برداری از مذاکرات برجام برای دستیابی به ضمانت‌هایی خارج از برجام باشد. چنین اقدامی خطر فروپاشی توافق را به همراه داشته، مردم ایران را از برداشته شدن تحریم‌ها و جامعه جهانی را از ضمانت‌های لازم در مورد برنامه هسته‌ای ایران محروم می‌سازد. توافق برجام روی میز است و باید با نهایت فوریت منعقد شود.
آمریکا: مذاکرات وین پیچیده است
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با وقفه اعلام شده در مذاکرات وین اعلام کرد که این مذاکرات، مذاکرات پیچیده‌ای است و مسائل بسیار کمی باقی مانده است که بدون شک دشوار هستند.
به گزارش ایرنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر جمعه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن در واکنش به وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین اظهار داشت که راب (رابرت) مالی، رئیس هیات مذاکره‌کننده واشنگتن در مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش و تیم او برای مشورت به واشنگتن بازگشته‌اند.
این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود همان‌طور که گفته‌ایم اینها مذاکرات پیچیده‌ای هستند. مسائل بسیار کمی باقی مانده است که بدون شک دشوار  هستند.
وی تاکید کرد که این مسائل دشوار بوده، زیرا پیچیده و چالش بر‌انگیز هستند، اما همچنان معتقدیم که به یک توافق نزدیک هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «اکنون همه طرف‌ها باید جدیت خود را نشان دهند. ما می‌توانیم به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم، اما زمان بسیار کمی برای این کار باقی مانده است.»
ند پرایس اضافه کرد: «همان‌طور که جوسپ بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) اعلام کرد، عوامل خارجی در این مذاکرات دخیل هستند. هیات‌ها برای مشورت سیاسی به پایتخت‌های خود باز می‌گردند.»
این مقام وزارت خارجه آمریکا در حالی که طی روزهای گذشته گزارش‌هایی از کارشکنی‌های طرف آمریکایی در مذاکرات منتشر شده است، توپ را به زمین ایران و روسیه انداخت و ادعا کرد این نیاز وجود دارد تصمیماتی در تهران و مسکو گرفته شود. اگر این اراده سیاسی باشد، ما اطمینان داریم که در مدت زمان کم می‌توانیم به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تکرار کرد تحریم‌های جدید علیه روسیه (به دلیل جنگ اوکراین) کاملا به برجام بی‌ربط‌اند و نباید هیچ تاثیری بر اجرای احتمالی برجام داشته باشند.
وی ادامه داد: «ما همچنین اعلام کرده‌ایم که قصد نداریم هیچ پیشنهاد جدید یا خاصی به روسیه در ارتباط با این تحریم‌ها ارائه دهیم. به هیچ امر اضافی برای اجرای کامل برجام نیازی نیست.»
آمریکا و  ایران رویکردی بسیار سازنده داشتند
پیش از این، انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در جمع خبرنگاران در وین گفت: «در تلاش برای مذاکره با سایر طر ف‌ها هستیم.»
مورا در ادامه افزود: «متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده است. ما در محدوده پانوشته‌های مذاکراتی هستیم. برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه‌ای داشته باشیم. من با همه هیات‌ها کار خواهم کرد تا بر این شرایط فائق آییم.»  
مورا تاکید کرد: «به عنوان هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات باید بگویم که تمامی هیات‌ها با روح روشن مصالحه با یکدیگر مذاکره کردند و آمریکا و  ایران نیز رویکردی بسیار سازنده داشتند. نتیجه آنکه ما تقریبا به توافق رسیده‌ایم.»
مذاکرات به بن‌بست نرسیده است
میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه تصریح کرد که مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوها خواستار جمع‌بندی مذاکرات در زودترین زمان ممکن هستند و نهایت تلاش خود را در این زمینه به‌کار می‌بندند. وی بر همین اساس گفت که مذاکرات به بن‌بست نرسیده است.


تعداد بازدید :  540