دوربرگردان لژیونرها به سمت وطن!

تعداد زیادی از فوتبالیست‌های شاغل در خارج از کشور قصد بازگشت کرده‌اند

شهروندآنلاین: فوتبال ایران طی یکی دو سال گذشته با انبوهی از بازیکنان لژیونرها مواجه شده است. بالا رفتن نرخ ارز در ایران باعث شد تا حتی بسیاری از بازیکنان متوسط حضور در لیگ‌های برتر و دسته اول فوتبال ایران آنها را قانع نکند و به کشورهای دیگر بروند. امروز فوتبالیست‌های ایرانی در کشورهای درجه دو و سه آسیا و اروپا نیز حضور دارند و لقب لژیونر گرفته‌اند.

جدا از این نفرات متوسط اما فوتبال ایران بازیکنان سرشناس زیادی هم دارد که در خارج از کشور توپ می‌زنند. جالب اینکه حالا با نزدیک‌شدن به پایان فصل رقابت‌های فوتبال در اکثر کشورها حرف‌وحدیث‌های زیادی درباره بازگشت برخی از لژیونرها مطرح شده است. بازیکنانی که در اروپا و سایر کشورها فوتبال‌شان به چشم نیامده و در سال‌ جام‌جهانی علاقه‌مند هستند تا در ایران باشند واعتماد سرمربی تیم‌ملی ایران را جلب کنند.

جدا از بازیکنانی مثل سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد، کاوه رضایی، سامان قدوس، امیر عابدزاده، صادق محرمی و دو سه نفر دیگر که با توجه به شرایط‌شان به بازی در اروپا علاقه‌مند هستند، سایر لژیونرهای مطرح فوتبال ایران وضعیت چندان مناسبی در باشگاه‌هایشان ندارند و بحث‌های زیادی درباره بازگشت‌شان به لیگ داخلی ایران مطرح شده است.

در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم:

این 5 ستاره در قطر می‌مانند؟

فرشید اسماعیلی، حسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، سعید عزت‌اللهی و امید ابراهیمی پنج بازیکن ایرانی هستند که فصل گذشته در لیگ ستارگان قطر توپ زدند و عملکرد خوبی هم داشتند. در فصلی که گذشت اسماعیلی در العربی، کنعانی‌زادگان در الاهلی، خلیل‌زاده در الریان، عزت‌اللهی در الغرافه و ابراهیمی در الوکره بازی کردند.

درباره این پنج بازیکن همواره بحث‌هایی درخصوص بازگشت‌شان به ایران مطرح است. درباره اسماعیلی و ابراهیمی گفته می‌شود آنها به استقلال برمی‌گردند. فرشید اسماعیلی فقط یک فصل در قطر توپ زد و البته قراردادش تمام شده است. ابراهیمی نیز یک فصل دیگر با الوکره قرارداد دارد، اما شایعه شده او نیز بدش نمی‌آید به فوتبال ایران برگردد و در سال‌های پایانی فوتبالش را در ایران بگذراند.

درباره خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان ماجرا به سمت پرسپولیس سوق پیدا کرده است. دو مدافع حال حاضر تیم‌ملی ایران قراردادشان با تیم‌های قطری به پایان رسیده و گفته می‌شود مقصد بعدی آنها پرسپولیس است. این دو ستاره سابق سرخ‌پوشان پایتخت البته پیشنهادهایی نیز از خود قطر دارند، اما هنوز وضعیت آنها مشخص نیست.

سعید عزت‌اللهی نیز بازیکنی است که طی سال‌های گذشته همواره در خارج از کشور بوده است؛ بعد از یک دوره ناموفق در فوتبال دانمارک به قطر رفت و نیم‌فصل پیراهن الغرافه را پوشید. البته قرارداد عزت‌اللهی با تیم قطری قرضی است و حالا برای تعیین تکلیف خود باید نزد باشگاه دانمارکی‌اش برود. درباره عزت‌اللهی نیز بحث‌های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است او به فوتبال ایران بیاید و در سال جام‌جهانی برای یک تیم داخلی توپ بزند.

ملی‌پوشان سابق و بدشانسی بعد از مصدومیت

اشکان دژاگه، مهرداد محمدی، مرتضی پورعلی گنجی و علی کریمی را چهار لژیونر بدشانس فوتبال ایران می‌توان نامید. محمدی فصل گذشته را در العربی قطر شروع کرد، اما او در میانه راه رباط صلیبی پاره کرد و مدت زیادی است که از میادین دور است. دژاگه نیز به خاطر مصدومیتی که از ناحیه مینیسک برایش پیش آمد، نتوانست به فوتبالش در الشحانیه ادامه بدهد و حالا قراردادش هم با این تیم تمام شده است.

علی کریمی بعد از درخشش در الدحیل قطر راهی فوتبال ترکیه شد و با کایسری اسپور قرارداد بست. او اما در روزهای اول حضورش در تمرینات تیم ترکیه‌ای مصدوم شد و به‌ناچار قراردادش را فسخ کرد. کریمی اگرچه مدتی است به تمرینات کایسری برگشته، اما هنوز شرایط خوبی ندارد.

همچنین مرتضی پورعلی گنجی دیگر بازیکنی است که در فوتبال قطر دچار پارگی رباط صلیبی شد و بعد از ماه‌ها حالا خودش را برای بازگشت آماده می‌کند.

این سه بازیکن که در گذشته بارها پیراهن تیم‌ملی ایران را بر تن کرده‌اند، حالا در سال جام‌جهانی بدشان نمی‌آید جایی باشند که بار دیگر بتوانند توانایی‌هایشان را نشان بدهند. درباره آنها نیز حرف‌وحدیث هایی وجود دارد. گفته می‌شود دژاگه مثل مسعود شجاعی‌دوست و همبازی سابقش برای فصل بعد به نساجی مازندران می‌پیوندد. زمزمه‌های بازگشت کریمی به استقلال و محمدی به سپاهان اصفهان هم وجود دارد. همچنین پورعلی گنجی حتی مدتی در تمرینات پرسپولیس نیز حضور یافت و گفته می‌شود او به‌زودی راهی این تیم خواهد شد و در فصل آینده به تیم سرخ‌پوش تهرانی خواهد پیوست. باید دید تصمیم نهایی این چهار بازیکن بدشانس برای آینده فوتبال‌شان چیست.

قائدی و نوراللهی ناگهان از چشم افتادند!

فوتبال ایران سال‌های زیادی بود که در کشور امارات هیچ لژیونری نداشت. در گذشته‌ای نه‌چندان دور فوتبال امارات پر بود از ستاره‌های ایرانی که حتی از این کشور به اروپا نیز می‌رفتند و نمونه بارز آن علی کریمی جادوگر فوتبال ایران و آسیاست.

در چند سال گذشته روابط فوتبالی ایران و امارات به خاطر مسائل سیاسی قطع شد، اما در ابتدای فصل جاری دو ستاره پرسپولیس و استقلال به شباب الاهلی امارات رفتند تا دوباره روند حضور ایرانی‌ها در دوبی از سر گرفته شود. احمد نوراللهی، هافبک سابق پرسپولیس و مهدی قائدی مهاجم سابق استقلال راهی امارات شدند.

این دو بازیکن که اوایل در امارات بسیار مورد توجه بودند، در هفته‌های پایانی لیگ این کشور مورد غضب مهدی علی، سرمربی کنونی شباب الاهلی قرار گرفته‌اند و کمتر بازی می‌کنند. با توجه به اینکه مهدی علی سال آینده هم سرمربی شباب الاهلی است، حرف‌وحدیث‌های زیادی درباره جدایی این دو ستاره فوتبال ایران مطرح است و درباره آنها نیز گفته می‌شود بازگشت به جمع سرخابی‌های فوتبال ایران مقصد احتمالی‌شان خواهد بود.

2 گلری که می‌خواهند فیکس جام‌جهانی باشند

علیرضا بیرانوند و پیام نیازمند طی چند سال گذشته جزو بهترین دروازه‌بان‌های فوتبال ایران به شمار رفته‌اند. این دو گلر اما در فصلی که گذشت شرایط چندان خوبی را در تیم‌های باشگاهی‌شان سپری نکردند.

بیرانوند فصل را با آنتورپ بلژیک شروع کرد، اما بازی‌نکردن در این تیم سبب شد تا به بوآویشتای پرتغال برود. جالب اینکه در آنجا نیز گلر یک تیم‌ملی در جام‌جهانی 2018 فرصت زیادی برای بازی‌کردن نیافته و از شرایطش راضی نیست.

نیازمند هم بعد از درخشش چند ساله در پایان تصمیم به حضور در فوتبال اروپا گرفت. او به پورتیموننزه پرتغال پیوست و امید داشت روزهای خوبی را سپری کند، اما شرایط برایش خوب پیش نرفت. آخرین باری که نیازمند در ترکیب تیم پرتغالی قرار گرفت، 6 گل از پورتو دریافت کرد که سه گل آن توسط مهدی طارمی به ثمر رسید. نیازمند که بعد از مدت‌ها نیمکت‌نشینی به ترکیب رفته بود، بعد از دیدار با پورتو بار دیگر نیمکت‌نشین شده است!

نکته قابل توجه درباره نیازمند و بیرانوند این است که آنها تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهند جام‌جهانی را از دست بدهند. از سوی دیگر با توجه به وجود رقبایی مثل امیر عابدزاده، سیدحسین حسینی و محمدرضا اخباری در تیم‌ملی، نیازمند و بیرانوند به بودن در چشم سرمربی تیم‌ملی و بازی‌کردن احتیاج دارند. به همین خاطر شایعات زیادی درباره بازگشت آنها به فوتبال ایران به چشم می‌آید. گفته می‌شود بیرانوند در پایان فصل جاری به پرسپولیس برمی‌گردد و نیازمند نیز دوباره راهی سپاهان یا یک تیم مطرح دیگر در کشور خواهد شد. هرچند که هنوز چیزی در این‌خصوص قطعی نیست.

انبوه شایعات درباره سایر نفرات

در بین سایر لژیونرهای فوتبال ایران نیز شایعات متعددی مطرح شده است. نفراتی مثل علی علیپور(ماریتیموی پرتغال)، احسان حاج‌صفی(آ.ا.ک آتن یونان)، کاوه رضایی(اود هورلی بلژیک) و محمد نادری(آلتای اسپور) که در تیم‌های خود شرایط خوبی ندارند و شایعات زیادی درباره‌شان مطرح می‌شود.

علیپور که در پرسپولیس به‌عنوان آقای گلی لیگ ایران رسید، اگرچه عملکرد بدی در ماریتیمو نداشته، اما نتوانسته درخشش دوران حضورش در ایران را تکرار کند. حاج‌صفی نیز قراردادش با تیم یونانی به پایان می‌رسد و اگرچه خودش گفته با هیچ تیم ایرانی مذاکره نکرده، اما شایعاتی درباره حضورش در استقلال وجود دارد. کاوه رضایی هم در بلژیک چند سالی است خوش می‌درخشد، اما درباره او نیز گفته می‌شود بدش نمی‌آید برای اینکه بیشتر در دید و توجه باشد به استقلال برگردد.»

محمد نادری ستاره سابق پرسپولیس و استقلال هم امسال برای آلتای اسپور بازی‌های زیادی انجام نداد و احتمالا شاهد بازگشت او نیز از فوتبال ترکیه باشیم.

بازگشت ستاره‌ها در لیگ برتر بیست‌ودوم

یکی از مسائلی که بارها و بارها کارشناسان فوتبال ایران طی ماه‌های گذشته به آن اشاره کردند، خالی‌شدن لیگ برتر از ستاره‌های فوتبال خودمان است. در بعضی مواقع مشاهده کردیم که ضعف واضح بسیاری از تیم‌ها در گلزنی را به کوچ پرتعداد مهاجمان تراز اول از ایران به کشورهای خارجی دانسته‌اند.

اگرچه لژیونرشدن بسیاری از بازیکنان شاغل در لیگ برتر باعث شده تا جوانان بیشتری معرفی شوند و این به آینده فوتبال ایران کمک می‌کند، اما خالی‌شدن مسابقات از ستاره‌ها از جذابیت‌ها می‌کاهد.

با این حال، پیش‌بینی می‌شود در لیگ آینده بار دیگر فوتبال ایران پر از ستاره‌های مختلف شود. بازیکنانی که با هدف ماجراجویی جدید به کشورهای دیگر رفتند، اما در این کشورها فرصت خوبی برای رشد پیدا نکردند و حالا به احتمال فراوان شاهد بازگشت‌شان به لیگ ایران در سال منتهی به جام‌جهانی باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.