تیم ملی فوتبال در کما

اسکوچیچ به ایران برنگشته، ستاره‌ها مصدومند، بازی دوستانه بزرگ هم نداریم!

شهروندآنلاین: با گذشت 44 روز از مراسم قرعه کشی جام جهانی قطر، تنها اتفاقی که برای تیم ملی فوتبال ایران رخ داده هماهنگ شدن یک مسابقه با تیم ملی کانادا در ونکوور، آنهم به پیشنهاد فدراسیون فوتبال این کشور بوده است! یعنی عملا مسئولان فدراسیون فوتبال ایران هیچ کاری را در راستای فراهم آوردن امکانات آماده سازی برای تیم ملی انجام نداده اند و با این شرایط طبیعی است نگرانی های متعددی درباره شرایط تیم ایران در مهم ترین تورنمنت بزرگ فوتبال جهان وجود داشته باشد.

چشم به هم بزنیم، جام جهانی قطر از راه رسیده و تیم ملی فوتبال باید با انگلیس، آمریکا و یکی از تیم های اوکراین، ولز و اسکاتلند روبه رو شود. دیدارهایی که برخلاف نظر عده ای از کارشناسان بسیار مشکل خواهد بود. از این رو حضور در چنین تورنمنتی نیازمند آماده سازی و اردوهای خوب است که فعلا به نظر می رسد اقدام خاصی در این خصوص انجام نشده است.

زمان اندک برای آماده سازی تیم ملی

جام جهانی قطر اولین دوره این تورنمنت بزرگ در تاریخ است که در فصل زمستان برگزار می شود. در همه دوره ها جام جهانی تابستان برگزار شده و با توجه به تعطیلی مسابقات باشگاهی، تیم های مختلف برای آماده سازی قبل از جام جهانی زمان مناسبی در اختیار داشتند. به عنوان نمونه تیم ایران قبل از جام جهانی 2018(دوره گذشته) با هدایت کارلوس کی روش حدودا 25 روز در اردو بود و بازی های تدارکاتی خوبی برگزار کرد.

در این دوره اما با توجه به برگزاری مسابقات باشگاهی در سراسر جهان زمان زیادی برای اردوی بلند مدت وجود ندارد و همه تیم ها مجبورند حداکثر 5 روز قبل از شروع مسابقات به قطر بروند و اردوی شان را شروع کنند.

در این شرایط تا قبل از جام جهانی نیز فقط دو فیفادی وجود دارد که تیم ها می توانند در آن اردو بزنند و بازی دوستانه انجام بدهند. یکی در ماه ژوئن(خرداد) است و دیگر در ماه سپتامبر(شهریور).

در چنین فضایی تیم ملی ایران عملا زمان زیادی برای آماده سازی ندارد و فقط می تواند قبل از جام جهانی دو اردوی آماده سازی داشته باشد و بازی های دوستانه را برگزار کند.

فدراسیون در خواب ناز بهاری

اگرچه ساعتی بعد از قرعه کشی جام جهانی مدیران فدراسیون فوتبال از برنامه ریزی برای اردوهای تدارکاتی خبر داده بودند، اما تا این لحظه آنها عملا هیچ کار خاصی در راستای اردوهای آماده سازی متنوع و بازی های دوستانه با تیم های بزرگ دنیا انجام ندادند. به نظر می رسد اتفاقات داخل فدراسیون و اختلاف های داخلی بین مدیران سبب شده تا تیم ملی برخلاف وعده ها به اولویت دوم تبدیل شود چراکه خبری از آماده سازی مطلوب نیست.

اسکوچیچ همچنان در کرواسی!

دراگان اسکوچیچ بعد از قرعه کشی جام جهانی دو سه روز در ایران حضور یافت و سپس برای استراحت به کشورش کرواسی رفت. گفته می شد دراگان روز جمعه 23 اردیبهشت ماه به ایران برمی گردد اما چنین اتفاقی رخ نداد!

حال در حالی که اسکوچیچ باید در تهران باشد و برنامه های اردوی آینده تیم ملی و مسائل مربوط به بازیکنان و کادرفنی را هماهنگ کند، او هنوز به ایران برنگشته است. درباره اسکوچیچ گفته می شود او اعلام کرده روز دوشنبه به تهران سفر می کند تا لیست بازیکنان و مسائل دیگر را مشخص می کند.

بازی های دوستانه بزرگ؛ خبری نیست

دوسه روز قبل بود که فدراسیون فوتبال کانادا رسما اعلام کرد در خردادماه یک بازی دوستانه با تیم ملی ایران خواهد داشت. جالب اینکه درخواست بازی دوستانه با ایران از سوی فدراسیون کانادا مطرح شده و مدیران ایرانی فقط آن را پذیرفته اند. به همین خاطر تیم ملی باید سفری طولانی را انجام بدهد. ملی پوشان برای دریافت ویزای کانادا ابتدا باید به آنکارا بروند و آنجا اردو بزنند و بعد از دو روز به سمت ونکوور پرواز کنند و در سفری طولانی به این شهر برسند تا یک مسابقه دوستانه انجام بدهند و به ایران برگردند!

از طرف دیگر با توجه به زمان خوب در اردوی خرداد ماه تیم ملی می تواند در این فیفادی 3 بازی تدارکاتی انجام بدهد اما هنوز مسئولان فدراسیون فوتبال برنامه ریزی خاصی انجام ندادند و مشخص نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

این در شرایطی است که از مدتها قبل مدیران فدراسیون فوتبال وعده داده بودند بازی های دوستانه با تیم های بزرگی مثل برزیل و آرژانتین در دستور کار قرار بگیرد اما مشخص شد همه اینها وعده ای بیش نبوده و قرار نیست با تیم های بزرگ مسابقه ای صورت بگیرد.

حالا حتی حریفان درجه دوم و سوم نیز به نظر می رسد حاضر نیستند با تیم ملی ایران بازی دوستانه انجام بدهند و این مساله یک دغدغه بزرگ برای تیم ملی محسوب خواهد شد.

مصدومیت ستاره ها، غوز بالای غوز

در شرایطی که حدود 7 ماه تا جام جهانی باقی مانده، تمرینات تیم ملی برای اردوهای آینده با غیبت تعداد زیادی از نفرات برگزار خواهد شد. همین چند روز قبل بود که وحید امیری ستاره تیم ملی و پرسپولیس درجریان بازی تیم باشگاهی اش با ذوب آهن از ناحیه کمر آسیب جدی دید و به نظر می رسد باید دوران نقاهت سنگینی را سپری کند. او عمل جراحی انجام داده و زمان زیادی برای بهبودی نیاز دارد.

شجاع خلیل زاده نیز پایش را جراحی کرده و زمان بازگشتش مشخص نیست. او هم جزو نفراتی است که احتمالا اردوی آینده را از دست بدهد.پ شهاب زاهدی هم با شکستگی ساق مواجه شده و زمان زیادی برای بهبودی احتیاج خواهد داشت.

از طرف دیگر بازیکنانی نظیر سامان قدوس، کاوه رضایی، مرتضی پورعلی گنجی، مهرداد محمدی و … هم مصدومیت هایی دارند که مشخص نیست چه زمانی قادر به بازگشت به تیم ملی خواهند بود.

نگرانی بابت نتایج تیم ملی در جام جهانی

با همه این تفاسیر طبیعی است که هواداران فوتبال نگران نتایج تیم ملی در جام جهانی باشند. بعد از همگروهی ایران با انگلیس و آمریکا و یک تیم دیگر از قاره اروپا، خیلی ها بر این باور بودند که تیم ملی می تواند از این گروه به دور حذفی صعود کند و اولین صعود از مرحله گروهی را در تاریخ رقم بزند. با شرایط آماده سازی موجود اما نگرانی های متعددی مطرح شده است. حالا حضور آبرومندانه در دور گروهی هم یک آرزو محسوب می شود و باید دید در روزهای آینده فدراسیون فوتبال چه برنامه هایی خواهد داشت تا تیم ایران با شرایط خوب راهی قطر شوند و در بزرگ ترین تورنمنت فوتبال جهان شرکت کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.