شماره ۲۵۵۲ | ۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
ایران، کلاس درس دور زدن تحریم‌هاست

فریدون عباسی - عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی| تحریم‌های جدید آمریکا در خصوص صنایع پتروشیمی _ با توجه به تجربه‌های پیشین _ بی‌اثر است. قبل از هر تحلیلی باید دید تحریم‌های قبلی آمریکا در خصوص ایران چقدر اثر داشته است. البته تحریم‌ها بی‌اثر نبوده، اما همواره برای نفت و پتروشیمی ما مشتری پیدا می‌شود. کشورهای مختلف به محصولات پتروشیمی ایران نیاز دارند. در اصل همه به پتروشیمی نیاز دارند. در این میان هم ما اگر سیاست‌گذاری مناسبی داشته باشیم و با قیمت‌ها بازی کنیم، می‌توانیم در بازار حضوری فعال و مشتری‌های خاص خود را داشته باشیم.
آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها الان حدود 20 سال است که تحریم‌های متفاوتی علیه ایران اعمال کرده و می‌کنند، اما تاثیر تحریم‌ها چندان نیست؛ چرا که راه و روش ما حساب‌شده و متفاوت بوده است. ما مقاومت را پیشه خود کرده‌ایم؛ در این میان، خودمان را نباخته‌ایم و در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و حالا هم در این مقطع از زمان موجود، بهترین استفاده را باید ببریم.
ما هرچه بیشتر بتوانیم تولیدات داخلی و سرمایه اجتماعی خود یعنی اعتماد مردم به نظام را تقویت کنیم دست برتر را در دور زدن تحریم‌ها و بی اثر کردن‌شان خواهیم داشت.
ما با اتکا به توان داخلی و دوستان جدید و ابداع روش‌های جدید علمی و فنی در دور زدن تحریم‌ها و خنثی‌سازی‌شان می‌توانیم موفق باشیم و از اثرگذاری تحریم‌ها بکاهیم. ما می‌توانیم تبدیل به یک الگوی مناسب برای سایر کشورها شویم. الان روسیه و چین از روش‌های ایران در دور زدن تحریم‌ها و کم‌اثرکردن آنها الگوبرداری کرده‌اند و تجربه موفق ایران تبدیل به کلاس درسی در این زمینه شده است. ما یک قدرت جهانی محسوب می‌شویم. طبیعی است مجلس در موضع قانون‌گذاری، اگر دولت لایحه‌ای بیاورد که برای دور زدن تحریم‌ها بخواهد دستش باز باشد، همراهی و شرایط را تسهیل می‌کند.

 


تعداد بازدید :  296