شماره ۲۵۵۴ | ۱۴۰۱ دوشنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
روز دوم حضور دکتر کولیوند در ژنو به دیدار و رایزنی با رؤسای جمعیت‌های ملی گذشت
مذاکره برای همکاری مشترک

شهروند| دومین روز از حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران در ژنو به شرکت در نشست روسای جمعیت‌های ملی منطقه‌ای و البته دیدارهای رسمی و غیررسمی با روسای جمعیت‌های ملی سایر کشورها گذشت. انعقاد تفاهمنامه با ژاپن، صحبت درباره دستاوردهای هلال‌احمر ایران و تجارب این جمعیت در حوادث سال‌های گذشته بخش دیگری از رویدادهای دومین روز حضور هیأت ایرانی در ژنو بود. همچنین نماینده جوانان جمعیت هلال‌احمر در نشست روسای جمعیت‌های منطقه‌ای، تیم‌های حمایت‌های روانی سحر را به این جمعیت‌ها معرفی کرد و از تلاش اعضای داوطلب، جوانان و امدادگران هلال‌احمر برای کاهش آلام مردم در بلایا و حوادث گفت.

آشنایی با دستاوردهای هلال‌احمر ایران
دیدار کولیوند با مدیر منطقه‌ای آسیا-اقیانوسیه فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به صحبت درباره تجهیزات امدادی و تجارب هلال‌احمر ایران در حوادث و بلایا گذشت. مدیر منطقه‌ای آسیا-اقیانوسیه فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در دیدار با دکتر کولیوند با تاکید بر اینکه تجهیزات و امکانات هلال‌احمر ایران در زمینه امدادونجات به‌روز است، از جلسه مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در این زمینه استقبال کرد.
این دیدار در حاشیه نشست روسای جمعیت‌های ملی منطقه‌ای، با الکساندر ماتیو، مدیر منطقه‌ای آسیا-اقیانوسیه فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر رقم خورد. کولیوند با الکساندر ماتیو در خصوص تجارب هلال‌احمر ایران در حوزه امدادونجات و به‌ویژه بحث جست‌وجوی کشته‌شدگان و همچنین افراد زنده در زیر آوار گفت‌وگو کرد.
کولیوند در ادامه، پیشنهاد کرد که جلسه‌ای با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و فدراسیون در زمینه تولید و ارایه طرح‌های مربوط به آخرین دستاوردهای ایران در حوزه طراحی و تولید تجهیزات امدادونجات و جست‌وجوی افراد در زیر آوار تشکیل و از این دستاوردها در سطح بین‌المللی استفاده شود.
مدیر منطقه آسیا-اقیانوسیه فدراسیون نیز در این دیدار تاکید کرد که تجارب و تکنولوژی جمعیت هلال‌احمر ایران در زمینه امدادونجات و جست‌وجوی افراد در زیر آوار کاملا  به‌روز است.
ماتیو همچنین از پیشنهاد دکتر کولیوند برای تشکیل جلسه و اطلاع از آخرین دستاوردهای ایران در زمینه تولید تجهیزات به‌روز امدادی استقبال کرد و مقرر شد جلسه‌ای در این رابطه در فدراسیون با حضور جمعیت هلال‌احمر ایران و تیم کارشناسی آن برگزار شود.

تفاهمنامه با ژاپن
در دیدار رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران با نماینده ویژه صلیب‌سرخ ژاپن در حاشیه نشست روسای جمعیت‌های ملی منطقه‌ای فدراسیون، انعقاد تفاهمنامه همکاری میان دو جمعیت ملی و همچنین موضوعات مشترک همکاری مورد بررسی و تاکید قرار گرفت. در ادامه این دیدار، طرفین بر انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک تاکید کرده و مقرر شد به زودی این تفاهمنامه آماده شود.
پیش از این «اوتوهیکو هوری»، نماینده ویژه رئیس جمعیت صلیب‌سرخ ژاپن در سفر به ایران و بازدید از توانمندی‌های جمعیت هلال‌احمر کشورمان در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، از تنوع خدمات داوطلبانه و انگیزه بالای داوطلبان ایرانی برای مشارکت در برنامه‌های متفاوت عام‌المنفعه استقبال کرده و خواستار استفاده از تجربیات هلال‌احمر ایران در این حوزه شده بود.

تجربه‌ای به نام تیم‌های سحر
نشست‌های مجمع عمومی فدراسیون جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در ژنو با حضور دکتر کولیوند، نماینده جوانان کشورمان و همچنین هیأت همراه جمعیت هلال‌احمر ایران در دومین روز از آغاز نشست‌های ژنو برگزار شد. در این نشست «هادی احمدی»، نماینده جوان و داوطلب هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تجربیات تیم‌های حمایت‌ روانی و اجتماعی سحر و همچنین طرح یاس را با کشورهای منطقه آسیاواقیانوسیه در میان گذاشت. احمدی نقش دو میلیون داوطلب جوان ایرانی را به نمایندگان جمعیت‌های ملی منطقه آسیاواقیانوسیه شرح داد: «تیم‌های حمایت‌های روانی سحر، جوانان آموزش‌دیده‌ای هستند که بازماندگان و داغداران در سانحه را مشاوره می‌دهند. این جوانان با استفاده از تکنیک‌های روان‌شناسی به متاثرین کمک می‌کنند با مشکلات یک سانحه کنار آمده و آرام‌آرام به زندگی عادی و روزمره برگردند.»
احمدی همچنین در مورد تجربه اجرای طرح یاس در سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: «این طرح، جوانان را در زمینه کسب‌وکارهای جدید و کارآفرینی آماده می‌کند تا بدون وابستگی به دولت شغلی برای خود فراهم کنند.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران نیز در نشست روسای جمعیت‌های ملی منطقه آسیا-اقیانوسیه با اشاره به پیشرفت‌های حاصل در بیانیه مانیل، بر فعالیت و نقش موثر جوانان هلال‌احمر در اجرای طرح‌های مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.
دکتر پیرحسین کولیوند در این نشست اظهار کرد: «جوانان داوطلب هلال‌احمر ایران با حضور میلیونی خود و با ایجاد خانه‌های هلال توانستند گام‌های موثری در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی و  افزایش توان امدادی و آموزشی بردارند که از افتخارات کشور به‌حساب می‌آید.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران تصریح کرد: «امروز ۱۲۰ هزار نفر از جوانان نخبه کشور با جمعیت هلال‌احمر در رشته‌های مختلف همکاری می‌کنند.»
کولیوند همچنین با اشاره به نقش فعال بانوان در فعالیت‌ها و اقدامات جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «در این جمعیت، بانوان در رده‌های مختلف حضور فعال و پررنگی دارند. حضور بانوان در شورای‌عالی جمعیت هلال‌احمر و دیگر پست‌ها و مناصب عالی مدیریتی و نقش آنان در برنامه‌ریزی،  نشان از پویایی و نشاط هلال‌احمر ایران دارد.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر به نقش‌آفرینی اعضای تیم‌های سحر نیز اشاره کرد و افزود: «اعضای تیم‌های سحر هلال‌احمر که غالب آنها بانوان هستند در بحران‌ها، کاهش آسیب‌پذیری‌ها و افزایش سطح تاب‌آوری بسیار موفق عمل می‌کنند.»
سامانه حمایت‌های روانی در حوادث و بلایا، نام کامل طرحی است که در جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان طرح تیم‌های سحر معرفی می‌شود.

نماینده جمعیت هلال‌احمر رئیس کمیته پیش‌نویس مجمع عمومی فدراسیون شد

نماینده جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران برای اولین‌بار در بیست‌وسومین مجمع عمومی فدراسیون، به‌عنوان رئیس کمیته پیش‌نویس مجمع انتخاب شد.
براساس مصوبه مجمع عمومی، مطابق با بند GA/22/03  دکتر حسن اسفندیار، مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر با رأی 192 جمعیت ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر ریاست کمیته پیش‌نویس مجمع عمومی فدراسیون را عهده‌دار شد.  براین اساس، رئیس کمیته پیش‌نویس باید ابتدا نسبت به تایید تمامی مصوبات مجمع عمومی اقدام و در نهایت گزارش نهایی مصوبات را برای قرائت در صحن عمومی در آخرین روز مجمع، آماده کند.
این اولین‌بار است که یک نفر از ایران ریاست کمیته پیش‌نویس را عهده‌دار شده، اتفاق مهمی که در سایه فرصت مغتنم پیش رو، برای فدراسیون در بیست‌وسومین مجمع عمومی پیش آمده است.


تعداد بازدید :  374