فدراسیونِ حسین رضازاده در مرز انفجار!

حاشیه‌های تمام‌نشدنی؛ وزنه‌برداران اعتصاب کرده‌اند، رئیس جایگاهش در خطر است

فدراسیون وزنه‌برداری طی ماه‌های گذشته درگیر حواشی متعددی بوده است. به نظر می‌رسد به‌زودی شاهد اتفاقات عجیبی در این رشته باشیم.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، وزنه‌برداری یکی از رشته‌های پرمخاطب ورزش ایران این روزها با انبوهی از حواشی و مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کند. رشته‌ای که روزگاری آبروی ایران را در میادین بین‌المللی می‌خرید و با قهرمانان بزرگی مثل حسین رضازاده و … در هر تورنمنت بزرگی مثل المپیک و جهانی نماینده داشت و باید منتظر رکوردها و مدال‌های رنگارنگ می‌نشستیم، مدت زیادی است که حتی یک پدیده را نیز به ورزش کشور معرفی نکرده است.

مشکلات مالی موجود در بدنه فدراسیون در ماه‌های اخیر نارضایتی ورزشکاران را در پی داشته، از طرفی هم برخوردهای علی مرادی، رئیس فدراسیون با اعضای تحت نظر خود باعث شده تا اعتراض‌ها به اوج خود برسد و حالا نیز شاهد اعتصاب و غیبت ورزشکاران در اردوها هستیم. حتی سرمربی جدید تیم‌ملی نیز در اردوی اخیر شرکت نکرده تا به شایعات و حواشی دامن زده شود.

ماجرای پناهندگی وزنه‌برداران زن

حواشی فدراسیون وزنه‌برداری از جایی شروع شد که دو وزنه‌بردار زن ایران در سفرهایی که همراه تیم به مسابقات جهانی داشتند، به ایران برنگشتند و پناهنده شدند. یکتا جمالی و پریسا جهانفکریان دو وزنه‌بردار زن ایرانی که توانایی‌هایشان را نشان داده و شرایط خوبی را به دست آورده‌ بودند، در سفر به مسابقات جهانی ناگهان ناپدید شدند و کاروان ایران را ترک کردند. بعد از این اتفاق سیلی از انتقادها به سمت علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری روانه شد. منتقدان به وزنه‌برداری اعتقاد داشتند اقدام دو ملی‌پوش زن ایران حکایت از وضعیت پریشان و مشوش این رشته پرمخاطب دارد که از اتاق مدیریت شروع شده و به بخش‌های دیگر رسیده است.

ناگهان صدای همه بلند شد

اگرچه وزنه‌برداران ملی‌پوش همواره از کمبودهای خود در اردوها گفته بودند، اما ناگهان چند روز بعد از پناهندگی دو ملی‌پوش دختر وزنه‌بردار صدای اعتراض سایرین بلند شد. تا جایی که 15 وزنه‌بردار ملی‌پوش در شرایطی که در اردو حضور داشتند، ناگهان تصمیم به اعتصاب و ترک محل اردو گرفتند. آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند تا زمانی که مشکلات رفع نشود، حاضر به بازگشت نیستند. اتفاقی که رشته محبوب ورزش ایران را کاملا تحت تاثیر قرار داد و بر حواشی آن افزود.

تغییر در کادر فنی؛ سرمربی برکنار شد!

وقتی مجموعه‌ای دچار بحران می‌شود، طبیعی است که رئیس مجموعه به‌دنبال حل مشکل باشد، اما علی مرادی دقیقا تصمیمی را گرفت که کسی تصور نمی‌کرد. او در واکنش به اعتصاب ملی‌پوشان محمدحسین برخواه را از سرمربیگری تیم‌ملی برکنار کرد، چراکه اعتقاد داشت سرمربی با شاگردانش در تحریم اردو همکاری داشته است! به عبارت بهتر مرادی به جای بررسی خواسته‌های وزنه‌برداران صورت مسأله را پاک‌کرد و با تغییر سرمربی سعی داشت همه چیز را بر گردن برخواه بیندازد. موضوعی که همه می‌دانستند فایده‌ای ندارد و حالا دردسرهای جدیدی را درست کرده است.

حضور علی‌حسینی هم فایده نداشت

بعد از برکناری برخواه از هدایت تیم‌ملی وزنه‌برداری، علی مرادی برای سرمربی‌گری تیم‌ملی سعید علی‌حسینی، ملی‌پوش سابق سنگین وزن را انتخاب کرد. علی‌حسینی که در دسته فوق‌سنگین به علت دوپینگ مدت زیادی محروم بود، در بازگشت به تخته وزنه‌برداری اگرچه یک مدال برنز جهانی به دست آورد، اما نتوانست به موفقیت‌هایش ادامه بدهد و وارد عرصه مربیگری شد. با حضور او امیدواری‌هایی وجود داشت که شاید اوضاع در این رشته ورزشی بهتر شود، اما حواشی تازه‌ای را شاهد بودیم.

با وجود اینکه علی‌حسینی 23 وزنه‌بردار را به اردوی تیم‌ملی دعوت کرد، اما اردوی گرگان با حضور حدود پنج، شش وزنه‌بردار آغاز شد و البته خود علی حسینی هم در این اردو حاضر نشد!

فدراسیون وزنه‌برداری اعلام کرد که حکم سرمربیگری علی حسینی صادر و به او اهدا شده است. با این شرایط علی حسینی که به‌دنبال عقد قرارداد بود، توانست با فدراسیون قرارداد ببندد. نکته مهم این است که وزنه‌برداران حاضر به بازگشت به اردوی تیم‌ملی با شرایط موجود نیستند و باید دید علی حسینی چه برنامه‌ای دارد. فهرست ثبت‌نام برای بازی‌های کشورهای اسلامی هم بسته شده است و مشخص نیست دعوت از نفرات جدید چگونه می‌تواند به تیم‌ملی کند؟

البته در این میان شائبه‌هایی هم در مورد قرارداد سرمربی تیم‌ملی مطرح شده است مبنی‌بر اینکه این قرارداد مدت‌دار (حدودا سه ساله) بسته شده و در صورت فسخ از سوی فدراسیون باید ضرر مالی آن به سرمربی تیم‌ملی پرداخت شود.

بازنشستگی رئیس فدراسیون

به همه حاشیه‌های موجود در وزنه‌برداری باید مسأله بازنشستگی علی مرادی را نیز اضافه کنیم. رئیس فدراسیون از مدت‌ها قبل حکم بازنشستگی‌اش را دریافت کرده است. موضوعات پیش آمده پیرامون وزنه‌برداری و البته بازنشستگی علی مرادی باعث شده تا شایعات درباره جدایی رئیس فدراسیون از این رشته پرطرفدار جدی شود. البته که مرادی خودش علاقه‌ای به ترک صندلی ندارد.

او در آخرین مصاحبه‌اش صراحتا اعلام کرد که می‌خواهد به کارش ادامه بدهد و در پشت‌پرده تلاش‌های زیادی انجام داده تا بتواند مجوز بازگشت به کار بگیرد و در سمت ریاست فدراسیون ماندگار شود. البته که مشخص نیست قانون تا چه اندازه به او چنین اجازه‌ای خواهد داد.

صدای پای سلیمی می‌آید

یکی از شایعاتی که پیرامون فدراسیون وزنه‌برداری شنیده می‌شود، حضور بهداد سلیمی در رأس فدراسیون است. قهرمان سابق این رشته ورزشی که مدال طلای المپیک را نیز در کارنامه دارد، مدتی است وارد عرصه مدیریتی ورزش شده است. او که به‌تازگی عضویت در هیأت مدیره باشگاه پیکان تهران را تجربه می‌کند، چند سالی است سوابق مدیریتی برای خودش جمع کرده و حالا گفته می‌شود با رفتن علی مرادی و برگزاری انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری بر مسند قدرت این فدراسیون خواهد نشست. البته که هیچ منبعی این موضوع را تایید نخواهد کرد.

ورزش مدال‌آور به روزهای خوب برمی‌گردد؟

در فضای آشفته وزنه‌برداری علاقه‌مندان به این رشته امیدوار هستند که هرچه زودتر آرامش حاکم شود و دوباره در صحنه‌های جهانی و قاره‌ای شاهد افتخارآفرینی ورزشکاران باشیم. اصلی‌ترین موضوع در حال حاضر تعیین‌تکلیف بازگشت وزنه‌برداران به اردوی تیم‌ملی است. آنها صراحتا اعلام کردند تا شرایط و امکانات بهبود پیدا نکند، به اردو برنمی‌گردند و در جلسه با پولادگر، معاون قهرمانی وزارت ورزش هم مشکلات موجود را مطرح کردند و خواستار تغییر شرایط شدند. حاصل جلسه‌ای که تاکنون وزنه‌برداران با رئیس کمیته ملی المپیک و معاون قهرمانی وزارت ورزش داشتند این است که تصمیم خود را تا بهبود شرایط تغییر نمی‌دهند. از سوی دیگر ایجاد ثبات در پست ریاست فدراسیون هم مسأله دیگری است که همه امیدوارند به‌زودی اتفاق بیفتد و تکلیف ماندن یا رفتن علی مرادی مشخص شود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.