سرنوشت خیابان شهرداری گره خورد!

گزارش «شهروند» از طرحی در شمال تهران که با تغییر مدیریت شهری نیمه تمام ماند

خیابان شهرداری در منطقه یک پایتخت این روزها حال و روز خوبی ندارد. پل عابر پیاده را در این محدوده جمع کردند تا طرح پیاده راه میدان تجریش را عملی کنند اما با تغییر مدیریت، رویکرد تغییر پیدا کرد و حالامی خواهند زیر گذر بزنند دریغ از اینکه نبود پل عابر و عدم تکمیل طرح های نیمه تمام بار سنگینی به دوش شهروندان می اندازد.

سیمین برادران_شهروندآنلاین؛  چندی پیش یکی از شهروندان در یکی از شبکه‌های اجتماعی نسبت به جمع شدن پل عابرپیاده در محدوده بیمارستان شهدای تجریش اعتراض کرد و ادعا  کرد که جمع شدن این پل سبب افزایش 10 برابری تصادفات در این محدوده شده است. این ادعا با واکنش های متعددی در فضای مجازی روبه‌رو شد و بسیاری از کاربران مهر تایید بر این ماجرا زدند.  شهرداری تهران در دوره گذشته مدیریت شهری برای اجرای پیاده‌راه تجریش و طرح خیابان کامل اقدام به جمع‌آوری این پل عابر می‌کند اما این طرح در مدیریت جدید ادامه پیدا نکرده و حالا شهروندان مدعی شده‌اند که تصادفات در این خیابان منتهی به بیمارستان پرتردد شدت گرفته چراکه مراجعان به بیمارستان اکثرا افراد مسن هستند. پشت پرده این ماجرا چیست و چرا ساماندهی خیابان تجریش تا این اندازه پرپیچ‌وخم شده است؟

 

کسبه چه میگویند؟

صالحی، یکی از کسبه  بازار تجریش در رابطه با این قسمت از خیابان در منطقه یک توضیح داد: «تصادف در این محدوده زیاد است. چندبار پیشنهاد دادم که جلوی در اورژانس بیمارستان سرعت‌گیر نصب کنند چون ماشین‌ها با سرعت تردد می‌کنند. اینجا خیلی تصادف  اتفاق می‌افتد. قبلا پل عابرپیاده بود و در دوره قبل این پل جمع شد چون قصد داشتند خیابان را تکمیل کنند. کارهای مدیریت شهری قبلی نیمه‌کاره ماند و مسئولان جدید برنامه دیگری برای این
خیابان دارند.»

 

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران: پل‌های عابر پیاده خیابان آزادی جمع می‌شوند - عصر شهروند

 

 جمعآوری پل عابر برای مدیریت گذشته است

حمیدرضا حاجوی، شهردار منطقه یک در خصوص این خیابان به «شهروند» می‌گوید: «ساماندهی خیابان شهرداری میدان تجریش و خیابان حمید که در ضلع شمالی بیمارستان شهدای تجریش بوده، در دستور کار جدی قرار گرفته است. ضلع جنوبی میدان تجریش هم پلازا داریم و طراحی میدان تجریش هم بناست تغییر کند. توجه به  پیاده ها در خیابان شهرداری نیز از دیگر فعالیت‌هاست.

خبرهای کذبی منتسب به مدیریت شهری فعلی منتشر شد اما این خبرها برای دوره قبلی مدیریت شهری بود. ساماندهی خیابان شهرداری با مشارکت سازمان زیباسازی در دستور کار است.»

حاجوی در رابطه با تغییرات خیابان شهرداری در دوره جدید توضیح داد: «جداره‌های خیابان شهرداری باید آثار معمارانه داشته باشد. همچنین توجه به روان‌بودن ترافیک با توجه به مسائل پدافندی نیز در دستور کار است. طراحی‌ها انجام شده و بازنگری‌ها هم صورت گرفته است.

گزارشی از راهور در خصوص افزایش تصادفات ندارم اما ابتدای خیابان تجریش و اتصال آن با میدان، اصلاحات هندسی داشته است. سرعت خودرو‌ها به‌گونه‌ای است که اساسا امکان تصادفات شدید در آن نیست. بار ترافیکی خیابان ولیعصر، شریعتی و تجریش به گونه‌ای است که امکان مانور سرعت را به خودروها نمی‌دهد.»

 

بیمارستان شهدای تجریش با شهرداری همکاری نمیکند

شهردار منطقه یک شهرداری تهران معتقد است که این مسائل باید در فضای کارشناسی مطرح شود. او می‌افزاید: «پیاده‌راه تجریش پاسخگوی نیاز کل شهر نیست و مجموعه‌ای از مدل‌های حمل‌ونقل و شیوه‌های فنی و مهندسی زیادی را برای آن درنظر گرفته‌ایم. در بخشی از طرح ساماندهی محدوده تجریش زیرگذر در نظر گرفتیم بخشی روگذر است و پلازای شهری هم برای آن درنظر گرفته شده است. به خطوط عبوری سواره هم توجه داریم و ساماندهی انجام می‌دهیم.

بیمارستان شهدای تجریش از اجرای طرح‌های توسعه شهری تمکین نمی‌کند و شاهد عدم همکاری‌ بیمارستان تجریش در بازگشایی خیابان حمید هستیم که لازم است حداقل همکاری را داشته باشند.

شاهد هستیم مردم همکاری بیشتری درمقایسه با دستگاه‌‌های دولتی دارند. سه روز گذشته آخرین پلاک خیابان طباطبایی‌پور که ضلع شمال میدان تجریش و نقطه اتصال به خیابان حمید است را  بازگشایی کردیم. نمی‌توانم اعلام کنم این طرح ساماندهی چه زمانی به
اتمام می‌رسد.»

 

  شهرداری دوره جدید اعتقادی به اتمام طرحهای دوره قبل ندارد

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در خصوص جمع‌آوری این پل عابرپیاده در دوره گذشته می‌گوید: «جمع‌آوری این پل‌عابر مصوبه راهور، معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران و همچنین شهردار وقت را داشته است، اما در دوره جدید مدیریت شهری اعتقادی به اجرای طرح ساماندهی ندارد و قاعدتا مردم دچار مشکل می‌شوند چراکه این طرح تا امروز باید اجرا می‌شد تا مردم با برداشتن پل‌عابر دچار مشکل نشوند. پیش‌بینی راه‌های پیاده و یک‌طرفه شدن مسیر و خیابان کامل در آن عنوان شده بود اما مدیریت جدید اعتقادی به اجرای طرح‌های گذشته را ندارد.

حذف پل‌عابر بخشی از طرح بود و کسبه و مردم از آن استقبال کردند. ضوابط می‌گوید که وجود پل‌ها در آنجا ضرورت ندارد چراکه سرعت خودروها کم و معبر عریض نیست همچنین عرشه پل‌عابر به محل آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده بود و از هیچ منظری نیاز به آن وجود نداشت.

پل‌عابر با نظر کارشناسی و موافقت همه دست‌اندرکاران جمع شد و طرح قبلی اگر اجرا می‌شد پاسخگوی نیاز شهروندان بود. اگر بخشی از طرح اجرا نشود و بخشی هم اجرا شود کار پیش نمی‌رود و مشخص است که مشکل زیادی
ایجاد می‌کند.»

 

اجرای زیرگذر تجریش نشدنی است

این منبع آگاه در ادامه توضیح داد: «مدیریت شهری جدید موافق اجرای طرح نیست اما از طرفی پلاک خیابان طباطبایی‌پور را که در دوره گذشته آزاد شده بود و هزینه‌اش پرداخت شده را به نام خودش ثبت می‌کند. در دوره گذشته این پلاک تنها باید تخریب می‌شد و دادستان نیاز بود
مجوز بدهد.

طرح -خیابان شهرداری- برای دوره گذشته این بود که یکی از 10 خیابان مصوب شورای شهر وقت و شورای ترافیک است که باید خیابان کامل در آن اجرا شود. مسیر پیاده‌اش تعریض شد و مسیر دوچرخه هم در این طرح داشت و سواره باید به‌صورت یک‌طرفه حرکت می‌کرد و همه اینها صورت‌جلسه دارد. امضای فرماندار، پلیس راهور، امضای شهردار منطقه و امضای معاونت حمل‌ونقل در آن موجود است و چند بند دارد. یکی جمع‌آوری پایانه تجریش و تبدیل شدن به پلازا  که انجام شد. دیگری جمع‌آوری پل‌های عابر و تعریض خیابان حمید بود که انجام شده است.

دهه گذشته طرحی در این محدوده در نظر گرفته شد که باید زیرگذر در آن اجرا می‌شد، متخصصان متوجه شدند به‌دلیل بالا بودن آب زیرزمینی و بودن در بستر رودها، ورودی‌وخروجی زیرگذر و تشدید بار ترافیکی که دزاشیب و ولیعصر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، موضوع زیرگذر باید منتفی شود اما در دوره جدید می‌خواهند طرح زیرگذر و روگذر را اجرا کنند.

حدود 25 سال پیش بحث زیرگذر مطرح شده بود. در دوران اوج اجرای مگا پروژه‌ها متوجه شدند این کار شدنی نیست و در دوره قبل هم مشاوران گفتند نباید این زیرگذر اجرا شود و مردم با اجرای این طرح دچار مشکل می‌شوند. نزدیک 20 دسترسی به زیرگذر داریم و ترافیک وحشتناکی ایجاد می‌شود. به‌نظر می‌رسد شهردار منطقه مطالعات بالایی ندارد و احتمالا برای مخالفت با طرح‌های گذشته می‌خواهد این کار را انجام دهد. برای اجرای این زیرگذر 300 میلیون یورو باید هزینه کرد و چنین بودجه‌ای شهرداری ندارد و در انتها به جایی نمی‌رسد. اگر طرح خیابان کامل که مصوبه شورا و شورای‌عالی ترافیک است و راهور هم که موافق است، اجرا کنند مشکلات کمتر می‌شود.»

 

محدوده بیمارستان شهدای تجریش نیاز به پلعابر ندارد

محمد خردمند، معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه یک در رابطه با جمع شدن این پل‌های عابرپیاده توضیح می‌دهد: «آن خیابان نیازی به پل‌عابر پیاده ندارد. مجوز اجرای خیابان کامل را از همه نهادهای ذی‌ربط گرفتیم ولی در دوره جدید جلوی این کار را گرفتند، تغییر عقیده دادند و می‌خواهند زیرگذر بزنند.

دوره گذشته می‌خواستند نیمی از خیابان را پیاده‌راه و نیمی دیگر را یک‌طرفه کنند. عابرپیاده باید از خط‌کشی عبور کند کلا این محدوده نیاز به پل‌عابر پیاده و همچنین عرض خیابان، نیازی به پل مکانیزه ندارد.

دو طرح زیرگذر بلند و زیرگذر کوتاه برای آن در دوره‌های قبلی تدوین کردند که در دوره مدیریت شهری پنجم با آن مخالفت شد اما در این دوره می‌خواهند آن را اجرا کنند. در دوره گذشته مدیریت شهری پلیس با طرح خیابان کامل موافق بود. سه رود دره در این منطقه وجود دارد و باید برای اجرای زیرگذر مجوزهای لازم را دریافت و طبق نقشه‌ها رفتار کرد و باید تاییدیه‌های لازم را دریافت کنند. با این روش زیرگذر، کل خیابان پیاده‌راه می‌شود و اگر اجرا شود و تاییدیه‌های لازم را اخذ کنند اتفاق خوبی خواهد بود البته این پروژه‌ها بستگی به بودجه و سندهای بالادستی دارد. همه به این تاکید دارند و چرا کسی نمی‌گوید بیمارستان شهدای تجریش پارکینگ اضافه نمی‌کند.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. alen می‌گوید

    جالب بود ولی بررسی مشکلات کامل نبود
    خبرنگار بین المللی منتخب حقوق بشر

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.