شماره ۲۵۵۶ | ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱ تير
صفحه را ببند
پیشنهادهای هلال‌احمر ایران به تصویب هیأت حاکمه فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ رسید
فشار بین‌المللی علیه تحریم

شهروند| هلال‌احمر ایران در چهارمین روز حضور هیأت ایرانی در ژنو، روز پرکاری داشت؛ از دیدار با روسای جمعیت‌ها گرفته تا عهده‌داری ریاست کمیته پیش‌نویس مصوبات هیأت حاکمه فدراسیون. دکتر پیرحسین کولیوند که به همراه تعدادی از اعضای هلال‌احمر برای شرکت در نشست‌های اساسنامه‌ای 2022 فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ به ژنو سفر کرده است، در سخنرانی خود درباره اثرات تحریم‌ها بر فعالیت‌های بشردوستانه گفت و پیشنهاد ثبت اثرات این تحریم‌ها در فدراسیون را مطرح کرد. در چهارمین روز از برگزاری این نشست‌ها، چهار پیشنهاد از طرف ایران به هیأت حاکمه فدراسیون مطرح شد و مورد تایید و تصویب هیأت حاکمه قرار گرفت.

نقش هلال‌احمر ایران در مهار کرونا
رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران که برای شرکت در نشست‌های اساسنامه‌ای 2022 فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به ژنو سفر کرده، در جمع روسای جمعیت‌ها و همچنین روسای نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ سخنرانی کرد. دکتر کولیوند در سخنانش به نقش اثرگذار هلال‌احمر در مهار کرونا اشاره کرد و از لزوم راه‌حل‌های آینده‌گرا در سیاست‌گذاری‌ها گفت: «تجربه همه‌گیری جهانی کووید-19، شکنندگی جهانی را که در آن زندگی می‌کنیم نمایان ساخت و نشان داد تا چه اندازه به نوآوری‌ و راه‌حل‌های استراتژیک و آینده‌گرا در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تلاش برای ارایه خدمات بشردوستانه‌مان نیاز داریم.»
ایجاد فضایی ویژه برای آمادگی پاسخگویی به سوانحی مثل پاندمی، پیشنهاد رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران در سخنرانی خود در این نشست بین‌المللی بود. کولیوند گفت: «کووید-19 تنها خطر بیولوژیکی جهانی نبوده و نخواهد بود که با آن رو‌به‌رو هستیم. بنابراین باید فضای ویژه‌ای را برای چنین خطراتی به‌منظور  توسعه استراتژی بشردوستانه و پاسخگویی و آمادگی در برابر سوانح اختصاص دهیم. چارچوب سندای در خصوص کاهش خطر سوانح که کشورهای جهان در سال 2015 آن را تصویب کردند، به درستی خطرات بیولوژیکی مانند کووید-19 را در فهرست خطراتی که باید در سیستم‌های مدیریت سوانح و کاهش خطر در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در نظر گرفته شود، مورد تشخیص قرار داده و گنجانده است.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان در ادامه افزود: «هلال‌احمر ایران نقشی محوری در مقابله با بحران کووید- 19 در ایران ایفا کرده است. هلال‌احمر ایران با بسیج کامل ظرفیت‌های نهادی و عملیاتی خود ازجمله سامانه آمادگی و پاسخگویی به سوانح، جوانان و داوطلبان و همچنین ارتباط و دسترسی به اقشار آسیب‌پذیر، در مقام یک نهاد معین دولت، افزایش آگاهی عمومی و به اشتراک‌گذاری دانش، در سراسر کشور در مورد راه‌های پیشگیری و مهار شیوع کووید-19، غربالگری افراد آسیب‌دیده و ارایه تجهیزات حفاظت فردی، واکسن  موردنیاز را برای میلیون‌ها تن فراهم ساخته است. با توجه به گستره وسیع اثرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از کووید-19، معتقدیم که باید اثرات درازمدت اینگونه بحران‌ها را نیز مدنظر قرار دهیم و تا جایی که می‌توانیم  با هماهنگی مقامات دولتی، به مردم آسیب‌دیده کمک کنیم تا آسیب‌پذیری‌های به‌جامانده ناشی از همه‌گیری را کاهش و از بحران‌های آتی پیشگیری کرده یا آنها را مهار کنیم.»
دکتر کولیوند با اشاره به این تجربیات ارزنده جمعیت هلال‌احمر در زمان کووید-19، آمادگی هلال‌احمر ایران برای اشتراک‌گذاری این تجربه‌ها با شرکا در فدراسیون و نهضت را اعلام کرد.
او در ادامه صحبت‌هایش در ژنو گفت: «در نهایت با توجه به آثار منفی تحریم‌ها بر اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند، به‌ویژه در حوزه دارو و تدارکات پزشکی، از نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر تقاضا داریم که اقدامی فوری و عملی برای حل این مشکل انجام دهد و همچنین  به‌طور رسمی اثرات منفی تحریم‌ها بر فعالیت‌های بشردوستانه را در گزارش‌ها و آرشیوهای خود ثبت کند.»
تصویب ۴ پیشنهاد هلال‌احمر ایران
هلال‌احمر ایران چهار پیشنهاد در زمینه‌های تغییرات اقلیمی و همچنین حوزه تحریم‌ها روی میز هیأت حاکمه فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ گذاشت. این پیشنهادات بعد از بررسی و تایید، مورد تصویب هیأت حاکمه قرار گرفت.
این پیشنهادها شامل پیگیری مباحث مرتبط با تغییرات اقلیمی با استفاده از ظرفیت جوانان و داوطلبان عضو جمعیت‌های ملی، ثبت آثار ظالمانه تحریم‌ها و ایجاد صندوق بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه برای کمک به کشورهای دچار تحریم و همچنین به‌کارگیری ظرفیت جوانان و داوطلبان در پیشبرد اهداف عالی و توسعه اقدامات بشردوستانه بودند.
دکتر پیرحسین کولیوند همچنین  در خصوص دستاوردهای این سفر گفت: «علاوه بر دریافت مدال بشردوستانه هنری داویسون، افتخار بزرگی برای هلال‌احمر ایران است که تنظیم صورت‌جلسه و تهیه نگارش مصوبات جلسات نشست‌های فدراسیون برعهده هلال‌احمر ایران به نمایندگی حسن اسفندیار قرار گرفته است.»
او افزود: «مباحثی که در نشست‌ها و جلسات مطرح می‌شود، توسط نماینده هلال‌احمر ایران مکتوب شده و در نهایت آنچه به تصویب رسیده باشد در بیانیه پایانی نشست‌ها قرائت می‌شود. بیانیه پایانی نشست‌ها هم توسط ریاست کمیته نگارش یعنی هلال‌احمر ایران نوشته می‌شود.»
کولیوند همچنین از تصویب و تایید طرح پیشنهادی هلال‌احمر ایران درباره نقش جوانان و داوطلبان این جمعیت در پیشبرد اهداف، فعالیت‌ها و اقدامات بشردوستانه خبر داد.
رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران ادامه داد: «طرح پیگیری مباحث مرتبط با تغییرات اقلیمی و توسعه نقش داوطلبان و جوانان در این موضوع‏، یکی از مباحث پیشنهادی ما بود که در بیانیه مطرح شد و مورد تایید جمعیت‌‌های ملی و تصویب هیأت حاکمه فدراسیون قرار گرفت.»
کولیوند همچنین از تایید و تصویب طرح ایجاد صندوق بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه در زمان تحریم‌ها خبر داد و گفت: «ثبت آثار ظالمانه تحریم‌ها در کشورهایی که مورد تحریم واقع شده‌اند از دیگر پیشنهادات هیأت ایرانی بود. ایجاد صندوق بین‌المللی برای کم کردن آثار تحریم بر زندگی مردم و برقراری مناسبات مالی با سایر کشورها از راه‌حل‌هایی بود که برای حل این مشکلات ارایه و مورد استقبال روسا و مسئولان جمعیت‌های ملی قرار گرفت و به تصویب هیأت حاکمه فدراسیون رسید.»

مانورهای مشترک امدادی با اسپانیا
توسعه مناسبات و تعاملات دوجانبه و استفاده از تجربیات مشترک به‌منظور ارتقای توانمندی و پاسخگویی دو جمعیت ملی در برابر حوادث و بحران‌ها، موضوعات مشترکی بود که رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران و رئیس صلیب‌سرخ اسپانیا را بر سر میز توافقات نشاند.
دکتر کولیوند در حاشیه سفرش به ژنو با رئیس صلیب‌سرخ اسپانیا دیدار کرد. ضرورت انجام مانورهای مشترک امدادی، ارایه مباحث آموزشی و انتقال تجارب طرفین در این زمینه و همچنین همکاری دوجانبه در خصوص موضوعات مربوط به حوزه جذب جوانان و داوطلبان ازجمله صحبت‌هایی بود که در این دیدارها مطرح شد. کولیوند گفت: «راه‌اندازی خانه‌های هلال با هدف ارتقای تاب‌آوری و توانمندسازی جوامع در برابر حوادث و بحران‌ها از دستاوردها و تجربیات ارزشمند هلال‌احمر ایران است که این تجارب ارزشمند می‌تواند در خدمات جمعیت‌های ملی علاقه‌مند، تحول ایجاد کند.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر پس از معرفی زمینه‌های همکاری میان دو جمعیت ملی، بر ضرورت ایجاد کمیته مشترک تاکید کرد و افزود: «نماینده هر دو کشور به‌زودی و به‌صورت مکتوب و حضوری برای عملیاتی کردن مفاد تفاهمنامه ارتباط برقرار می‌کنند تا زمینه‌های همکاری دوجانبه، به‌شکل تخصصی‌تر مورد ارزیابی قرار گرفته و برای اجرای تفاهمنامه، اقدامات لازم انجام شود.»
خاویر سنت، رئیس صلیب‌سرخ اسپانیا نیز در این دیدار از جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان جمعیتی قدرتمند و موفق و دارای تجارب ارزشمند یاد و بر علاقه‌مندی صلیب‌سرخ اسپانیا برای توسعه روابط با جمعیت هلال‌احمر ایران تاکید کرد.

همکاری دوجانبه با صلیب سرخ فنلاند
دیدار با رئیس صلیب‌سرخ فنلاند، یکی دیگر از برنامه‌های حاشیه‌ای کولیوند و هیأت ایرانی در نشست فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ‌ بود. دو طرف در این دیدار در خصوص همکاری‌های دوجانبه به تبادل‌نظر پرداختند. مدیریت دانش و نوآوری، محور اصلی این صحبت‌ها و تبادل‌نظرها بود. در این دیدار مقرر شد تا در این زمینه پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای بین طرفین مبادله شود. این پیش‌نویس پس از بررسی‌های فنی و بر اساس موافقت نهایی، منجر به اقدام عملیاتی خواهد شد.


تعداد بازدید :  178