شماره ۲۵۶۲ | ۱۴۰۱ چهارشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
درباره ستاره موسیقی سنتی و رکوردهایی که با کنسرت جدیدش جابه‌جا کرده است
ماه همایون

پولاد امین|  این روزها مهم‌ترین خبر حوزه موسیقی، کنسرت همایون شجریان است. اولین کنسرت همایون محبوب موسیقی ایران بعد از چند سال دوری از استیج‌های داخل کشور -ابتدا به خاطر مسائلی خاص، بعدتر به‌خاطر شیوع کرونا- با استقبال عجیب‌وغریبی از سوی مخاطبان موسیقی مواجه شده و کمتر روزی است که خبری، شایعه‌ای و گزارشی درباره رکوردهایی که در این کنسرت به ثبت رسیده، منتشر نشود. کنسرتی که فروش بلیت‌هایش بعد از بلیت‌فروشی برای ۳۰ اجرا، برای سه بار تمدید شده و این آمار و ارقام شگفت‌انگیز در شرایطی حاصل آمده که به‌خصوص بعد از کرونا کم پیش آمده که یک کنسرت بلیت‌هایش در چند ساعت اول بازشدن پلتفرم فروش تمام شده باشد!

آغاز با بازار سیاه
وقتی در همان اولین روز بلیت‌فروشی کنسرت همایون شجریان کار به شکل‌گیری بازار سیاه رسید، به نظر می‌آمد که یک بار دیگر هم با همان شرایط همیشگی کنسرت‌های ایرانی سروکار خواهیم داشت. شرایطی حاکی از بدعهدی هنرمندان و کمبود امکانات و زیرساخت‌ها و در آخر هم متضررشدن مخاطبان. جالب این است که وعده‌های پشت‌سرهم همایون و گروهش هم اوضاع را بدتر جلوه می‌داد. اینکه تا هر زمان طول بکشد، برای تمام مخاطبان، بلیت‌فروشی ادامه خواهد داشت. اینکه ورود دانشجویان رایگان خواهد بود و بسیار وعده‌های دیگر که البته در اتفاقی نادر تقریبا تمام این وعده‌ها عملی شد و بلیت‌فروشی هم تا آنجا ادامه یافت که روزنامه‌ای در این مورد نوشت که همایون نشان داد اگر تا پایان تابستان هم کنسرت بگذارد، بلیت‌هایش به فروش خواهد رفت! آن هم در شرایطی که گرانی بلیت امان از همه مخاطبان موسیقی بریده بود و بسیاری از رسانه‌ها قیمت‌های نامعقول بلیت کنسرت‌های ایرانی را با اجراهای بهترین خوانندگان دنیا قیاس می‌کردند. بله، بلیت‌های کنسرت همایون در چنین شرایطی برای 30 روز فروخته شد!

رکوردهای کنسرت همایون
حالا دیگر از تب‌وتاب بلیت‌فروشی فاصله گرفته‌ایم و همه روزه همایون روی استیج می‌رود و عده‌ای دیگر از مخاطبانش را به ضیافت صدایش دعوت می‌کند. اما هنوز و همچنان رکوردهای این کنسرت عجیب و دست‌نیافتنی‌اند. از تمدید سه‌باره اجرای کنسرت تا افزایش پنج اجرای آغازین به ۳۰ اجرا در پایان که باعث شد یک رکوردشکنی بی‌سابقه پس از چهار سال در تاریخ موسیقی کشور به ثبت برسد.
این کنسرت البته رکوردهای دیگری هم داشت. از جمله فروش حدود ۸۰هزار بلیت در سه مرحله، مجموعا در ۶ ساعت که به گفته مدیر سایت تیوال به ۲۸هزار نفر فروخته شده است و البته اتصال بیش از ۱۲میلیون و ۲۰۰هزار شبکه به تیوال در 12 دقیقه اول بلیت‌فروشی که به رکورد ۲۰هزار درخواست خرید بلیت در ثانیه هم رسید.
کنسرت همایون البته از نظر قیمت هم رکوردشکنی‌هایی داشت، به‌خصوص در شرایطی که قیمت بعضی از کنسرت‌ها به 600 و حتی برخی به 700هزار تومان هم رسیده؛ بلیت‌های این کنسرت به بهای ۱۲۰ تا ۳۹۵هزار تومان به فروش رسید که خود اتفاقی قابل توجه بود.


تعداد بازدید :  375