«دادزن»ها آماده شروع لیگ برتر فوتبال!

درگیری‌ها در بازی‌های دوستانه ما را نگران مسابقات رسمی می‌کند

مسابقات دوستانه تیم‌های لیگ برتری فوتبال به جای اینکه فضایی برای آماده‌سازی فنی تیم‌ها باشد، به عرصه‌ای برای تمرین درگیری نیمکت‌ها تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، در فاصله چند روز تا شروع مسابقات لیگ برتر بیست و دوم، تیم‌های مختلف دوران آماده‌سازی خود را در داخل یا خارج از کشور سپری می‌کنند. در این ایام بازی‌های تدارکاتی متعددی میان تیم‌ها برگزار می‌شود تا بازیکنان در شرایط مسابقه قرار بگیرند و البته مربیان نیز استفاده‌های فنی داشته باشند. در این بازی‌های دوستانه است که نقاط ضعف تیم‌ها دست کادر فنی می‌آید و درصدد رفع آنها برمی‌آیند.

این مسابقات دوستانه اما حواشی زیادی به دنبال داشته است. درگیری‌های عجیب مربیان در جریان بازی‌های دوستانه باعث شده تا شاهد نگرانی‌های متعددی درباره رفتار نیمکت تیم‌ها در مسابقات رسمی و در جریان بازی‌های لیگ برتر باشیم.

درگیری نیمکت‌ها صدای همه را درآورد

در فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر یکی از موضوعات مهم و البته غیرقابل تصور درگیری‌های مربیان روی نیمکت‌ها بود. در بازی‌های متعددی از لیگ سال قبل شاهد درگیری لفظی نیمکت‌نشینان تیم‌ها و حتی سرمربیان آنها بودیم و این موضوع طبعا محرومیت‌ها و جرایم زیادی برای مربیان و اعضای دیگر تیم‌ها در پی داشت.

درگیری‌های لفظی و گاه فیزیکی کنار زمین چمن ورزشگاه‌های مختلف بر سر مسائلی که شاید خیلی از آنها خنده‌دار به نظر می‌رسید، مصاحبه‌های متعددی هم در پی داشت و حتی کار به جایی رسید که یکی از سرمربیان معروف لیگ برتر در مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد: «ما در جلسات کادر فنی خودمان، مربیان حریف را هم آنالیز می‌کنیم»! یا یک سرمربی دیگر گفت:‌ «اگر شرایط این‌طور پیش برود،‌ از این پس باید یک آدم خشن و دادزن را هم به کادرمان اضافه کنیم!»

اگرچه در پایان فصل گذشته این امیدواری وجود داشت که در فصل جدید شاهد چنین موضوعاتی نباشیم، اما حالا در بازی‌های دوستانه اتفاقاتی رخ داده که ما را نگران‌تر از گذشته می‌کند.

بازی‌های دوستانه جنجالی شد

در شرایطی که تیم‌ها باید از بازی‌های دوستانه خود درس بگیرند و از آن در مسائل فنی استفاده کنند و از طرفی اعضای تیم شناخت بهتری از همدیگر پیدا کنند، چنین اتفاقی نمی‌افتد و اردوهای پیش‌فصل حالا به محلی برای ایجاد استرس و حاشیه تبدیل شده است. فوتبال باشگاهی ایران که در سال‌های اخیر با بی‌اخلاقی در سطوح مختلف روبه‌رو بود، نه تنها در اردوهای پیش‌فصل برای حل این معضل اخلاقی و فرهنگی اقدام نکرده، بلکه به پیشواز آن نیز رفته است.

ساکت الهامی، مربی پرحاشیه چند سال اخیر که بارها از سوی کمیته‌های اخلاق و انضباطی با محکومیت روبه‌رو شده بود، بار دیگر جنجال‌آفرینی کرد. سرمربی جدید هوادار در اردوی ترکیه با حمید مطهری، همتای خود در نساجی مازندران، زد و خورد فیزیکی پیدا کرد تا بهت و حیرت به چهره توریست‌ها و ورزشکاران حاضر در کمپ گرین‌پارک ترکیه بنشیند.

دعوا و درگیری تنها به اردوی ترکیه خلاصه نمی‌شود. مس کرمان به دلیل خشونت و درگیری بازیکنان خود با گل‌گهر سیرجان مجبور به نیمه‌کاره رها کردن این بازی دوستانه شد. امیر عرب براقی در قضاوت دیدار تدارکاتی بین پرسپولیس و مس کرمان نیز مجبور شد بارها از کارت‌های زرد و قرمز خود استفاده کند.

همچنین در بازی آلومینیوم اراک و مس رفسنجان، میلاد فخرالدینی با مربیان تیم اراکی درگیر شد و اگر حاضران نبودند، مشخص نبود چه اتفاقات بدی رخ می‌داد.

در بازی دوستانه پیکان و استقلال ملاثانی نیز سرمربی حریف لیگ یکی به دلیل اعلام پنالتی به سود خودروسازان تیمش را از زمین بیرون کشید و جنجالی عجیب در تهران درست شد.

از این دست نمونه‌ها باز هم در بازی‌های دوستانه تیم‌های مختلف شاهد بودیم؛ نمونه‌هایی که قطعا قابل توجیه نیست و نباید در لیگ برتر بار دیگر تکرار شود.

این تشنج‌ها قابل توجیه نیست

تمرین «بزن‌بزن» در بین مربیانی که باید آرامش را به بازیکنان خود القا کنند، در حالی رقم خورده است که شاهد هیچ فعالیت فرهنگی در باشگاه‌های لیگ برتری نیستیم. تیم‌ها در فصلی که بار دیگر قرار است طرفداران خود را در ورزشگاه‌ها داشته باشند، ایجاد تشنج می‌کنند و هدف موفقیت در لیگ برتر را توجیهی بر هر ابزار و وسیله کرده‌اند. چند مربی لیگ برتری برای شاهد ضرب‌المثل قدیمی فرهنگ کشور کفایت می‌کنند. آنها فوتبال را به روزی رسانده‌اند که باید گفت: «وای به روزی که بگندد نمک!»

بدعت بد و نامیمونی که از چند فصل قبل در فوتبال ایران گذاشته شده بود و صحنه‌های زشتی رقم زد، حالا قبل از شروع مسابقات و در دیدارهای تدارکاتی به چشم آمده است! فضای مسمومی که در پیش‌فصل به دست دست‌اندرکاران فوتبالی رقم می‌خورد، مشخص نیست تبدیل به وحشت اهالی فوتبال از تماشای آن خواهد شد یا اینکه ورود نهادهای اخلاق‌مدار برای ترویج فرهنگ ورزشکاری از شدت این حجم بدرفتاری خواهد کاست.

نگرانی بابت اتفاقات لیگ برتر بیست‌ودوم

در چنین فضایی حالا نگرانی‌ها بابت بروز بدرفتاری‌ها در لیگ برتر افزایش یافته است. لیگ برتر بیست و دوم در شرایطی از 21 مرداد شروع می‌شود که شاهد برگزاری دیدارهای حساسی خواهیم بود. در همین هفته اول چند مسابقه بزرگ مقابل استقلال و سپاهان خواهیم داشت. از آنجایی که جمع کردن امتیازات در لیگ برتر و به خصوص در هفته‌های ابتدایی کاری دشوار محسوب می‌شود، حالا این دغدغه وجود دارد که مبادا باز هم شاهد ایجاد درگیری‌های شدید باشیم.

بدون شک سازمان لیگ فوتبال و مراجع قضائی فدراسیون فوتبال باید از حالا فکری به حال جنجال‌های احتمالی نیمکت‌ها کنند. مربیان و سایر نیمکت‌نشینان در جریان بازی‌ها باید بتوانند آرامش خود را حفظ کنند، اما قوانین بازدارنده نیز می‌تواند چاره‌ساز باشد. قوانینی که جریمه‌های سنگین یا محرومیت‌های طولانی در پی خواهد داشت و می‌تواند بخشی از جنجال‌ها را کاهش دهد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.