کارشکنی‌ها مذاکرات را از مسیر خود خارج کرد

«شهروند» آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای را بررسی می‌کند

بار دیگر مذاکرات ایران و طرف‌های غربی با بن‌بست روبه‌رو شد؛ مذاکراتی که در آستانه بیست‌سالگی قرار دارد با کارشکنی‌ها و بدعهدهای‌ طرف‌های غربی این روزها از مسیر و ریل خود خارج شده است. به گزارش «شهروند»، انتشار  اخبار منفی در چند روز‌ اخیر نگاه امیدوارانه تحلیلگران را نسبت به توافق در آینده نزدیک کمرنگ کرده است. «شهروند» به همین منظور در گفت‌وگو با کارشناسان آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای را بررسی کرده است.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ اگرچه دولت سیزدهم در قبال مسأله‌ برجام با حسن نیت، رویکردی عملگرایانه و طرحی روشن وارد گفت‌وگوها شده، اما کارشکنی‌های طرف‌های غربی در یک سال اخیر مانع شکل‌گیری توافقی جامع شده است. علاوه بر کارشکنی‌های سه کشور اروپایی و طرف آمریکایی، رژیم صهیونیستی نیز رفتارهای غیرسازنده و مخرب با هدف مانع‌تراشی برای رسیدن جمهوری اسلامی ایران به توافق، به کار بسته است. موضوعی که با واکنش سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور نیز همراه شد.

ناصر کنعانی در این‌باره گفته است: «این رژیم هیچ‌وقت نقش سازنده‌ای در روند مذاکرات نداشته و نقش مخرب آن همواره روشن بوده است. انتظار از طرف‌های مذاکره روند وین این است که منافع مردم خودشان و منافع ملی خودشان را در اولویت قرار دهند و تحت تاثیر رفتارهای غیرسازنده و مخرب این رژیم قرار نگیرند. بر ضرورت توجه به حفظ سازوکار چندجانبه بین‌المللی برای حل و فصل تاکید می‌کنیم و هشدار می‌دهیم نقش این رژیم می‌تواند مخرب باشد.»

مثلث کارشکنی!

کارشکنی غربی‌ها و صهیونست‌ها موضوعی است که این‌روزها بسیاری از تحلیلگران به آن اذعان دارند. در این‌باره حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس نوشت: «خواست مشترک مثلث مخالفان برجام دو ماه دیگر تأخیر بود که عملی شد. تا آن زمان قراردادهای زمستانه انرژی باز هم در غیاب ایران منعقد شده، مخالفان توافق در انتخابات آمریکا و تل‌آویو تقویت شده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه دیگری صادر کرده است و تلاش برای تحمیل چالش منطقه‌ای جدید بیشتر خواهد شد.»

اما نفع این مثلث از کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های مقابل چیست؟ پرسشی که «شهروند» در گفت‌وگو با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه مطرح کرده است.

فلاحت پیشه:

افرادی در داخل تصور می‌کردند در زمستان قدرت امتیازگیری ایران در مسأله برجام بیشتر است. استدلالی غلط.

جمهوری‌خواهان بر هم زننده توافق

نماینده ادوار گذشته مجلس در این‌باره می‌گوید: «خواست صهیونیست‌ها از آغاز، کارشکنی در مسیر برجام بود. آنها به دنبال این موضوع بوده‌اند که جمهوری اسلامی ایران را کانون ضد امنیتی منطقه معرفی کنند.»

مسأله دوم مورد اشاره فلاحت‌پیشه موضوع انتخابات آمریکا و نگاه جمهوری‌خواهان به موضوع مذاکرات هسته‌ای است. او در این‌باره می‌گوید: «جمهوری‌خواهان بر هم زننده توافق بوده‌اند. آنها با توجه به پیشینه خود به موضوع مذاکرات نگاه می‌کنند.»

این تحلیلگر و روزنامه‌نگار سیاسی در ادامه به مخالفان داخلی برجام نیز اشاره می‌کند: «افرادی در داخل تصور می‌کردند در زمستان قدرت امتیازگیری ایران در مسأله برجام بیشتر است. استدلالی غلط، چرا که قراردادهای زمستانه در غیاب ایران منعقد شده است.»

رفتار سیاسی آژانس

رفتار سیاسی آژانس موضوع دیگری است که فلاحت‌پیشه به آن اشاره دارد. نماینده ادوار گذشته مجلس از تعبیر سیاسی مکانیسم ماشه در قبال رفتار آژانس استفاده می‌کند. این تحلیلگر اذعان دارد که آمریکا همواره از آژانس به عنوان ابزاری برای تحمیل خواسته‌های خود در مذاکرات بهره می‌برد و در مسأله پادمانی نیز چنین عمل کرده است.

او به گفته‌های اولی‌ هاینونن، معاون محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اشاره کرد که به این مسأله اذعان داشته است. فلاحت‌پیشه همچنین در این گفت‌وگو خواست ایران را مبنی بر بسته‌شدن پرونده پادمانی آژانس بین‌المللی یک مطالبه برشمرد.

به گزارش «شهروند»، مرور کامل‌تر تحولات ماه‌های گذشته درباره فرآیند مذاکرات نیز به وضوح نشان می‌دهد که توقف ایجاد شده در روند مذاکرات، به دلیل بی‌ارادگی طرف غربی در اتخاذ تصمیم‌ سیاسی است. بیانیه تند و تحریم در کنار ادعای تلاش برای احیای توافق، دوگانه متناقض غرب در مذاکره برای رفع تحریم‌هاست؛ موضوعی که فداحسین مالکی به آن اشاره دارد.

کارشکنی رژیم صهیونیستی

او در این‌باره می‌گوید: «تحلیلگران غربی نیز در بررسی رفتار غربی‌ها به یک رویکرد مشخص دست نیافته‌اند. رفتار آنان دارای انسجام و هماهنگی نیست. در حالی که در باتلاق فاجعه اوکراین گرفتار شده‌اند، در موضوع مذاکرات هسته‌ای‌ ایران نیز کارشکنی می‌کنند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است ریشه این رفتارها را در لابی‌های صهیونیستی باید یافت. خودکشی سیاسی تعبیری است که او در مورد ادامه‌دار شدن موضوع مذاکرات به کار می‌برد.

مالکی معتقد است که بایدن اگر مذاکرات را تا انتخابات به عقب بیندازد دست به یک خودکشی سیاسی زده است. او به فشارهای لابی‌های رژیم صهیونیستی هم در ادامه اذعان می‌کند: «این مسأله غیرقابل انکار است که هر زمان مذاکرات  به توافق نزدیک می‌شود، لابی‌های صهیونیستی مذاکره‌کنندگان غربی را به عقب‌نشینی وادار می‌کنند.»

قانون مجلس درباره مذاکرات مشخص است. بی‌شک ادامه‌دار شدن این مذاکرات به زیان طرف‌های غربی خواهد بود.

سلب اعتماد از آژانس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه گفت‌وگوی خود با انتقاد از رفتار سیاسی آژانس انرژی اتمی می‌گوید: «اگر آژانس به رفتارهای سیاسی خود ادامه دهد، آن نیم‌بند اعتماد باقیمانده به خود را نزد افکار عمومی از دست می‌دهد.»

او همچنین جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت هسته‌ای ایران را طرح ادعاهای تکراری و مانور رسانه‌ای می‌خواند که با هدف ایجاد تعلل و ابهام در روند مذاکرات هسته‌ای ایران عنوان شده است.

بحران انرژی در اروپا

مالکی به بحران انرژی در اروپا و ذخایر نفت و گاز ایران نیز اشاره دارد و در این‌باره می‌گوید: «قانون مجلس درباره مذاکرات مشخص است. بی‌شک ادامه‌دار شدن این مذاکرات به زیان طرف‌های غربی خواهد بود.»

به گزارش «شهروند»، در حالی که دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ با حسن‌ نیت ایران آغاز شده بود و تیم مذاکره‌کننده با دقت دیدگاه‌های خود را به طرف‌های غربی انتقال داد، از یازدهم شهریور که آخرین دیدگاه‌های ایران به رابط اروپایی و سپس به آمریکا منتقل شد، متوقف مانده و شواهد نشان می‌دهد که غربی‌ها و صهیونیست‌ها بار دیگر قصدشان کارشکنی در مذاکرات است.

برخی کارشناسان بر این نظرند که غربی‌ها در تلاشند تا  مذاکرات را تا برگزاری انتخابات کنگره آمریکا و انتخابات در رژیم صهیونیستی به تعویق بیندازند.

// انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.