یک ایران پشت توست، دلاور

در ستایش حسن یزدانی که پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ شد، اما غمگین است

حسن یزدانی فرصت بسیاری برای گرفتن انتقام شکست مقابل دیوید تیلور آمریکایی در مسابقات قهرمانی جهان خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، شکست حسن یزدانی دلگیری غروب عصر جمعه، 25 شهریور را برای ایرانیان و به خصوص طرفداران ورزش و کشتی دوچندان کرد؛ شبی که می‌توانست با یک مدال خوشرنگ حداقل برای لحظاتی لبخند را روی لب مردم ایران بیاورد، با شکست او مقابل دیوید تیلور آمریکایی تلخ‌تر شد. از همه آنهایی که بیرون گود نشسته‌اند و می‌گفتند باید لنگش می‌کرد، خود حسن یزدانی ناراحت‌تر بود.

او در حالی روی سکوی قهرمانی رفت تا مدال نقره‌اش را دریافت کند که انگار در جدول مسابقات نفر آخر شده بود! مدالش را گرفت، اما هیچ نشانی از خوشحالی در چهره‌اش نبود؛ کاملا عبوس و غمگین از فرصتی که مقابل تیلور آمریکایی هدر داده بود.

یزدانی در مقابل حریفی شکست خورد که سال گذشته در مسابقات جهانی او را شکست داده بود، اما حالا بازنده شد، درست مثل المپیک 2020 توکیو و مانند نبرد جانانه سال 2018 که مدال طلای جهان از دستش رفته بود. اگرچه تجربه دلاورمرد کشتی ایران بسیار بیشتر از آن دوران شده، اما خودش هم می‌داند که دیوید تیلور با سن و سال بالاتر و تجربه بیشتر توانست روی تشک موفقیت را از او بگیرد و مدال طلا را به گردن بیاویزد.

دیدن چهره اندوهگین پلنگ جویبار روی سکو، اما مساله‌ای نیست که هواداران او بتوانند به سادگی هضمش کنند. اگرچه انتقادهایی به سبک کشتی گرفتن یزدانی مقابل تیلور مطرح شده و بسیاری پژمان درستکار، سرمربی تیم ملی را مورد هدف قرار داده‌اند، اما کمتر اعتراضی به خود یزدانی وارد است.

یزدانی 28 ساله همچنان محبوب هواداران کشتی است و این را می‌شود از دلداری‌های مجازی مردم در صفحه شخصی‌اش و البته در فضای توییتر متوجه شد.

تو پرافتخارترین شده‌ای پسر!

اگرچه کسب عنوان پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران با مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان دلچسب‌تر بود، اما یادمان نرود که یزدانی همین حالا افتخار بزرگی در عرصه کشتی کسب کرده است. یزدانی با فینالیست شدن تعداد مدال‌های جهانی و المپیک خود را به عدد ٨ رساند و با عبور از جهان‌پهلوان تختی که ۷ مدال جهانی و المپیک داشت، مرد شماره یک کشتی ایران در تعداد مدال شد.

یزدانی دو مدال المپیک و ۶ مدال قهرمانی جهان را در کارنامه‌اش ثبت کرده است؛ مدال نقره قهرمانی جهان ۲۰۱۵ در لاس و گاس، مدال طلای قهرمانی جهان ۲۰۱۷ در پاریس، مدال برنز قهرمانی جهان ۲۰۱۸ در بوداپست، مدال طلای قهرمانی جهان ۲۰۱۹ در نورسلطان و مدال طلای قهرمانی جهان در ۲۰۲۱ اسلو، ۵ مدال جهانی یزدانی تا قبل از مسابقات قهرمانی جهان در صربستان است؛ مسابقاتی که او با صعود به فینال قهرمانی جهان 2022، تعداد مدال‌های جهانی‌اش را به عدد ۶ رساند. طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو و نقره المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم دو مدال المپیک حسن یزدانی است تا در کنار ۶ مدال جهانی، او با ۸ مدال، پرافتخارترین کشتی‌گیر کشورمان شود.

یزدانی پس از شکستن رکورد جهان‌پهلوان تختی و حمید سوریان گفت: «من دنبال رکورد نیستم و امیدوارم بتوانم بهترین کشتی را بگیرم و دل مردم را شاد کنم.»

پس از یزدانی،در رده دوم پرافتخارترین کشتی‌گیران ایران، جهان‌پهلوان غلامرضا تختی و حمید سوریان قرار دارند. مرحوم تختی ۴ مدال جهانی ( ۲طلا و ۲ نقره) و ۳ مدال المپیک (یک طلا و ۲ نقره) کسب کرده بود. سوریان هم ۶ طلای جهانی و یک طلای المپیک به دست آورده است.

عبدالله موحد و علیرضا حیدری هم هر کدام با ۶ مدال جهانی و المپیک در رده سوم پرافتخارترین کشتی‌گیران کشورمان هستند. موحد ۵ طلای جهانی و یک طلای المپیک  و حیدری هم ۵ مدال جهانی (یک طلا، سه نقره و یک برنز) و یک مدال بزنز المپیک دارد.

حمایت جانانه ایرانیان از حسن یزدانی

بعد از شکست حسن یزدانی در فینال مسابقات مقابل دیوید تیلور، به شکلی کاملا جالب شاهد حمایت‌های زیادی از این دلاورمرد کشتی در فضای مجازی بودیم. کامنت‌های منتشر شده در توییتر و اینستاگرام  در دو بخش خلاصه می‌شود. یکی سرسلامتی و ابراز علاقه‌مندی به پهلوان ایرانی و نکته دیگر تحسین کشتی‌گیر آمریکایی که به عقیده کاربران آنالیز کاملی روی کشتی یزدانی داشت.

البته به صورت طبیعی کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد مورد انتقاد قرار گرفته که چرا نتوانسته‌اند کار خود را به نحو احسن انجام بدهند تا یزدانی پیروز مسابقه باشد.

نقطه مشترک همه این کامنت‌ها اما حمایت کامل و قاطعانه از یزدانی است. اکثر کاربران کشتی‌گیر قهرمان ایران را عامل این شکست ندانسته و او را مورد تمجید قرار داده‌اند. یزدانی که حداقل  چند سال دیگر می‌تواند در کشتی ایران پرقدرت ظاهر شود، همچنان مورد حمایت اهالی کشتی است و این را از حمایت‌های مردمی به خوبی می‌توان متوجه شد.

2023 نوبت تو است، حسن

دوگانه یزدانی- تیلور در سال‌های اخیر آنقدر حساس شده که حتی آمریکایی‌هایی که عمده علاقه ورزشی‌شان به بسکتبال، راگبی و بیس‌بال معطوف است، این کشتی جذاب را از دست نمی‌دهند. دیگر عادت کرده‌ایم یزدانی و تیلور در وزن 86 کیلوگرم کشتی جهان به فینال هر تورنمنتی برسند و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای تماشای این مبارزه به صفحه تلویزیون خیره شوند.

دوئل یزدانی – تیلور، برگ برنده اتحادیه جهانی کشتی برای جلب توجه علاقه‌مندان جدید به این ورزش است. رقابتی که تیلور در آن جلوتر است، اما یک جهانی ۲۰۲۳ و یک المپیک ۲۰۲۴ از آن دست‌نخورده باقی‌ مانده و به همین دلیل رقابت ادامه دارد.

تاکنون تیلور آمریکایی از 5 نبرد ممکن 4 مبارزه را به سود خود پایان داده، اما نوبتی هم باشد نوبت حسن یزدانی است تا در مسابقات جهانی سال بعد و همچنین المپیک آینده ورق را به سود خود برگرداند. پس سال 2023 نوبت یزدانی است، حسن، دلاور کشتی ایران، یک سال وقت دارد تا رویای غلبه بر تیلور حرص‌درآور را محقق کند؛ او قطعا از امروز شروع می‌کند.

***

پیام تیلور به یزدانی؛ تو باعث پیشرفتم شدی!

دیوید تیلور، مبارز آمریکایی، بعد از غلبه بر حسن یزدانی اما پیام جالبی خطاب به کشتی‌گیر ایرانی ارائه کرد. تیلور در گفت‌وگوی کوتاهی درباره رقابت چند ساله‌اش با یزدانی بیان کرد:‌ «رقابت ما به یک دلیل حساس‌ترین رقابت کشتی جهان است و آن هم اینکه هر دوی ما هرچه در توان داریم روی تشک می‌گذاریم. برای همین اینجا هستیم. باید کمی نمایش داشته باشید. من به یک دلیل مرد جادوگر هستم، چون توانستم امروز اول شوم و این حس خوبی است. از هر دوی ما در آینده به عنوان دو کشتی‌گیر بزرگ یاد خواهد شد. او باعث پیشرفت من شده است و به همین خاطر از یزدانی تشکر می‌کنم.»

او در پایان درباره اینکه چه صحبتی با حسن یزدانی دارد، گفت: «تو بهتر خواهی شد. من هم بهتر خواهم شد و دوباره سال بعد با هم روبه‌رو می‌شویم و امیدوارم یک نبرد تماشایی دیگر برای هواداران ایجاد کنیم. به هواداران و کتاب‌های رکورد چیزهای زیادی نشان می‌دهیم. می‌دانم تو هم تمام تلاش خود را خواهی کرد، پس برویم به استقبال سال بعد.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.