شماره ۲۷۲۰ | ۱۴۰۱ شنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
حسین نهرودی، سرمربی تیم‌ملی بوکس، در گفت‌وگو با «شهروند»: باید کمک کنیم آرامش برگردد
با 60 سال تجربه روی نیمکت بوکس می‌نشینم

  [شهروند]یکی از حواشی روزهای گذشته ورزش ایران به اتفاقات بوکس برمی‌گردد. فدراسیون بوکس بعد از پناهندگی رئیسش روزهای عجیبی را به خود دیده است. مسئولان جدید مدتی است مستقر شده‌اند، اما آخرین حاشیه این فدراسیون مربوط به تغییر در رأس کادرفنی تیم‌ملی است. علیرضا استکی چند سالی هدایت بوکسورهای ایران را برعهده داشت، اما با نظر مدیران جدید، شورای فنی تشکیل شد و آنها رأی به تغییر سرمربی دادند.این شورا از چند مربی باسابقه بوکس برنامه گرفت، اما چون استکی برنامه‌های خود را نداد، از سمتش کنار رفت تا حسین نهرودی که از پیشکسوتان قدیمی بوکس ایران است، هدایت تیم‌ملی را برعهده بگیرد. نهرودی که چند روزی است کار خود را شروع کرده، مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته، اما به کارش ادامه می‌دهد و امیدوار به آینده‌ای روشن برای بوکس ایران است.حواشی اخیر سبب شد تا خبرنگار «شهروند» گفت‌وگویی با حسین نهرودی، سرمربی تیم‌ملی بوکس ترتیب بدهد. مشروح حرف‌های نهرودی را در ادامه می‌خوانید:

انتخاب شما به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی با وجود سابقه خوبی که در بوکس دارید، حواشی زیادی در پی داشته است.
واقعیت این است که من زمانی هدایت تیم‌ملی را برعهده گرفتم که هیچ کس حاضر به انجام این کار نبود. من نیازی به سرمربیگری تیم‌ملی و انگیزه‌ای هم برای این سمت ندارم، اما به هرحال دوستان ما در شورای فنی خواستند در این وضعیت بحرانی وسط بیایم و من هم با اصرار این عزیزان قبول کردم.
قبول دارید کنار رفتن علیرضا استکی با وجود موفقیت‌هایی که در ماه‌های گذشته رقم زده بود، کمی عجیب بود؟
باور کنید که اولویت همه در فدراسیون ادامه فعالیت آقای استکی بود، اما ایشان خودش به جلسه شورای فنی نیامد. اگر ایشان به جلسه می‌آمد، به احتمال فراوان فعالیتش ادامه‌دار بود. اعضای شورای فنی برای سرمربیگری رأی‌گیری کردند، اما وقتی آقای استکی این جلسه را به رسمیت نشناخت و کم‌لطفی کرد، چه کاری باید انجام می‌دادند؟
شما بعد از انتخاب‌تان گفتید که فداکاری کردید و هدایت بوکس را برعهده گرفتید؛ از این جمله منظورتان چه بود؟
اگر به شرایط کنونی بوکس ایران و اتفاقات یک ماه گذشته نگاه کنید، متوجه می‌شوید که من واقعا فداکاری کردم. باور کنید علاقه‌ای برای کارکردن در تیم‌ملی نداشتم، اما دوستان اصرار کردند و من هم پذیرفتم.
با این حال انتقادهای زیادی از شما شده؛ به نظر می‌رسد در شروع کار دشمنان زیادی دارید.
این هم از شانس ما است. متاسفانه یا خوشبختانه عزیزان و دوستان‌مان مرا مورد انتقاد قرار می‌دهند، اما نمی‌دانم چه جوابی به آنها بدهم. من خودم طرفدار این بوده و هستم که مربیان جوان به تیم‌ملی بیایند و به رشد بوکس کمک کنند. بارها گفتم که باید جوانان به رأس کار بیایند و من هم به عنوان مشاور هر کمکی از دستم بربیاید انجام می‌دهم. به هر حال 60 سال در بوکس کشور حضور داشتم و با این سابقه دوست دارم قدمی برای بوکس ایران بردارم.
قبول دارید که دستاوردهای استکی باعث این انتقادها شده است؟
مگر کسی موفقیت‌های عزیزان را زیر سوال برده است؟ هر آدمی در حد توانش زحمت می‌کشد، اما اینطور نبوده که ما هم از خیابان آمده باشیم. سوابق بنده در بوکس کشور روشن است و الان که این پست را قبول کرده‌ام، آمده‌ام که آرامش را به بوکس برگردانم و حواشی خاتمه یابد.
موضوع دیگری که درباره شما مطرح شد، جراحی قلب است. آیا آمادگی جسمانی لازم برای انجام امور را دارید؟
این حرف‌ها را قبول ندارم و فکر می‌کنم برخی دنبال این هستند از هر طریقی برای زدن من استفاده کنند. اینها موضوعات زیبایی نیست. سوال من از آقایان این است که مگر من در گذشته سرمربی تیم‌ملی نبوده‌ام که برایش اصرار داشته باشم؟ سرمربیگری تیم‌ملی افتخار است، اما من این افتخار را چندین بار کسب کرده‌ام. از نظر فنی نیز همه چیز روشن است. فکر می‌کنم باید از این حواشی و اتفاقات عجیب عبور کنیم و آرامش را به تیم‌ملی برگردانیم. اگر این سمت را قبول کردم، فقط به خاطر این بود که احساس کردم شاید نباید الان بوکس را رها کنم. امیدوار هستم حضور بنده در شرایط سخت فعلی، آرامش را به این رشته برگرداند.
ظاهرا در کادرفنی خود چند مربی جوان را پیشنهاد داده‌اید.
گفتم که کار دست جوان‌ها خواهد بود. مربیان جوان خوبی داریم که کار فنی را جلو می‌برند و من فقط کنار آنها هستم تا به عنوان هماهنگ‌کننده امور فعال باشم. مسائل فنی تیم‌ملی صفر تا صد در اختیار مربیان جوان خواهد بود. من با علیرضا استکی و رضا مهدی‌پور هم حرف زدم و از آنها خواستم در کنار تیم باشند، اگر قبول نکنند دیگر کم‌لطفی آنهاست. همکاری با این جوانان افتخار بزرگی به شمار می‌رود.
با همه مسائل مطرح‌شده، برنامه‌تان برای آینده تیم‌ملی بوکس چیست؟
برنامه ما یک‌ساله است و قرار شده درباره آن نظر بدهند. مسابقات انتخابی تیم‌ملی را در چند مرحله برگزار می‌کنیم تا ترکیب تیم را انتخاب کنیم. به آینده بوکس کشور بسیار امیدوارم، به شرطی که حواشی از بین برود و با اتحاد و یکدلی همه بتوانیم برای موفقیت کار را جلو ببریم.
راستی، شنیده‌اید که قرار است بوکس از المپیک پاریس حذف شود؟
متاسفم اگر این اتفاق بیفتد. بوکس ورزش جذابی است که در المپیک هم مدال‌های خوبی دارد. امیدوارم مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک در این‌باره تجدیدنظر کنند تا بوکس همواره در المپیک باشد. البته که در این‌خصوص ما تصمیم‌گیرنده نیستیم و باید ببینیم مدیران ورزش دنیا چه تصمیمی خواهند گرفت.


تعداد بازدید :  165