ذخیره مطمئن واکسن

گزارش شهروند نشان می دهد واکسن کرونا به اندازه کافی در انبارهای وزارت بهداشت وجود دارد و در صورت شیوع جای نگرانی نیست

 به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ واکسن‌ها دنیا را از کرونا نجات دادند. همان زمانی که این ویروس چندصدم میکرونی همه دنیا را به‌هم ریخت، در ریه مردم جا خوش کرد و راه نفس‌کشیدن خیلی‌ها را بست، این واکسن بود که ترس وحشتناکی که همه دنیا را فراگرفته بود، از بین برد و مردم را به زندگی عادی برگرداند. کشور ما از معدود کشورهایی است که روی پای خودش ایستاد و در کنار کشورهایی که مدعی تکنولوژی بودند و علم تولید واکسن را منحصر به خودشان می‌دانستند، واکسن ساخت و نگرانی میلیون‌ها ایرانی که قرنطینه زندگی‌شان را زیرورو کرده بود، از بین برد.

براساس آمار وزارت بهداشت تاکنون ۶۵میلیون و ۱۷۱هزار و ۳۱۷ نفر دُز اول واکسن، ۵۸میلیون و ۵۷۵هزار و ۴۳۵ نفر دُز دوم و ۳۱میلیون و ۵۵۲هزار و ۵۴۵ نفر دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. در مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۵میلیون و ۲۹۹هزار و ۲۹۷ دُز رسیده است.

مردم کمی شرایط‌شان بهتر شده بود و روزهای بدون فوتی پشت‌سر هم نوید روزهای روشن بازگشت به زندگی عادی را می‌داد که دوباره زمزمه‌های همه‌گیری کرونا از کشور اژدهای چشم قرمز به گوش رسید. کم‌کم سویه جدید کرونا در همه دنیا گسترش پیدا کرد. ویروسی موذی، سریع و خشن که مرزها را یکی‌یکی می‌شکافت و در دل دنیا راه باز می‌کرد، دوباره متولد شد تا آرامش را از چشم مردم دور کند. اما این‌بار ماجرا کمی متفاوت بود. کرونا دیگر تب‌وتاب گذشته را ندارد و تمام زورش را هم که در بازوهایش بریزد نمی‌تواند مردم را مثل گذشته بترساند، چراکه این‌بار سلاحی به نام واکسن وجود دارد که می‌تواند در برابر این ویروس قد علم کند و اجازه ندهد کرونا هر چقدر دلش می‌خواهد در دنیا جولان دهد.

 

نیازی به واکسن خارجی نداریم

آمارهای سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد 213میلیون دُز واکسن خارجی و داخلی به وزارت بهداشت تحویل شده که از این تعداد ۱۸۵میلیون دُز توزیع شده است و بخش قابل توجهی از واکسن‌های باقیمانده تا پایان سال آینده مهلت انقضا و قابلیت استفاده دارند.   2میلیون و 250هزار دُز واکسن فخرا نیز تحویل وزارت بهداشت شده و بیش از یک‌میلیون از این واکسن مصرف و مابقی در انبارها باقی مانده است . واکسن رازی نیز از جمله واکسن‌هایی بود که ایمنی خوبی در برابر کرونا می‌داد. 5میلیون دُز از این واکسن تحویل وزارت بهداشت شده، 4میلیون دُز آماده مصرف در انبارها و 20میلیون دُز در حال  فرمولاسیون است. در حال حاضر از 5میلیون دُز واکسن تولیدی شرکت نورا 2میلیون دُز آن در انبارها موجود است. پاستوکووک و پاستوکووک‌ پلاس 14میلیون و 600هزار دُز تولید داشته که به گفته مسئولان این شرکت بیش 8میلیون دُز آن تزریق شده است.  همچنین  مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن برکت از تولید و ذخیره مناسب این واکسن و از آمادگی لازم برای ادامه توزیع آن درصورت نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

دکتر حسن جلیلی در گفتگو با   ایسنا و با توجه به تولید 60 میلیون دوز از واکسن برکت با کمک های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اظهار داشت: طبق تحقیقات صورت گرفته واکسن کرونای برکت بويژه بركت پلاس كه از ويروس اوميكرون تهيه شده است بر روی زیر سویه های امیکرون هم کارایی دارد و با توجه به پیک های احتمالی بعدی کرونا می تواند از سوی عموم مردم و خصوصا گروه های آسیب پذیر مورد استفاده قرار گیرد.

وی تولید و ذخیره سازی مناسب این واکسن در این گروه دارویی را پشتوانه خوبی برای نظام سلامت کشور برای مواجهه احتمالی با پیک های بعدی دانست و تاکید کرد: همانطور که در کشور چین شاهد آن هستیم، بیماری کرونا نشان داده که پیش بینی ناپذیر است و هر لحظه می تواند هر کشوری را غافلگیر کند.

 

20 میلیون دز  واکسن ذخیره داریم

دکتر سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، در گفت‌وگو با «شهروند» درباره ذخایر واکسن کرونا می‌گوید که با توجه به احتمال پیک مجدد کرونا در کشور، در حال حاضر حدود 20میلیون دُز واکسن ذخیره داریم.

او تاکید می‌کند که دپوی مناسبی از انواع واکسن‌های تولید داخلی و خارجی داریم و نگرانی درمورد تامین واکسن کرونا وجود ندارد. واکسن‌های خارجی نیز در دو نوع واکسن سینوفارم و آسترازنکا تامین شده و در دسترس قرار دارد. دکتر محمدی توضیح می‌دهد که صدور مجوز تولید و توزیع واکسن‌های کرونا به عهده سازمان غذا و داروست که درصورت صدور مجوز توزیع، محموله‌های واکسن توسط معاونت بهداشتی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد. درحال حاضر حدود 28میلیون دُز واکسن در اختیار معاونت بهداشتی است که از این تعداد حدود 10میلیون در انبارهای این معاونت و 18میلیون بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده است.

 

واکسن به میزان کافی در کشور وجود دارد

واکسن‌هایی که دانشمندان کشورمان به دنیا معرفی کردند، امتحان خود را در دوران همه‌گیری کرونا پس دادند. این واکسن‌ها پابه‌پای نمونه‌های خارجی توانستند در از بین بردن این ویروس و همه‌گیری آن نقش مهمی ایفا کنند.

یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تاکید می‌کند که دو سه مرکز ما روی توسعه واکسن‌های خودشان در حال فعالیت هستند، ولی به معنای آن نیست که واکسن جدید بیاید و ما آن را جایگزین واکسن‌های موجود کنیم. او به «شهروند» می‌گوید که ویروس کووید-۱۹ در دنیا به اشکال مختلف جهش پیدا کرده و یکی از جدی‌ترین و خطرناک‌ترین سویه‌های آن، سویه XBB است. در دنیا و ایران روی جهش‌های جدید مطالعه انجام می‌گیرد، ولی واکسنی جدید که اختصاصی برای آن باشد، وجود ندارد، به همین دلیل ما و دیگر کشورها از همان واکسن‌های موجود استفاده می‌کنیم. پناهی بر این باور است که سویه جدید کرونا در آمریکا، فرانسه و ژاپن باعث تعداد زیادی مرگ‌ومیر شده، اما در کشور ما به دلیل رعایت برخی از موارد مانند ماسک‌زدن یا واکسن‌هایی که در حال حاضر به میزان کافی داریم، آمار پایین است و می‌توانیم از پس این ویروس بربیاییم.  او می‌افزاید که در کمیته ملی کرونا یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها درخصوص واکسن است، همچنین تحقیقات در مورد اینکه واکسن‌های ساخت داخل تا چه میزان می‌تواند پاسخگوی جهش شدید کرونا باشد، ادامه دارد. مسأله دیگر این است که چه جهش‌هایی ممکن است در آینده پیش بیاید که واکسن‌گریز باشد و قابل کنترل نباشد.  او به این موضوع اشاره می‌کند که همه واکسن‌سازهای ما روی سویه‌های جدید کووید-۱۹ در حال مطالعه هستند. واکسن‌سازها وقتی واکسنی را توسعه می‌دهند، در کل دنیا بررسی می‌کنند تا ببینند مشکلات با واکسن‌ها مرتفع می‌شود یا نه. پناهی بر این موضوع تاکید می‌کند واکسن‌هایی که در حال حاضر در کشور ما و کل دنیا وجود دارد، قابل جایگزین‌کردن نیست.   در حال حاضر هیچ واکسنی خاص اُمیکرون در دنیا و ایران وجود ندارد، اما کشورهایی که روی جهش‌های جدید کار می‌کنند، مطالعات خود را براساس سویه‌های جدید به‌روزرسانی می‌کنند که در کشور ما نیز این کار انجام می‌شود.

 

واکسن جلوی مرگ‌ومیرها را می‌گیرد

واکسن‌ها شاید در همه دنیا نتوانستند جلوی ابتلا به کرونا را بگیرند، اما نکته قابل توجه این است که تا حدود زیادی مانع بروز عوارض شدید و بستری‌شدن در آی‌سی‌یوی بیمارستان‌ها شدند و جلوی مرگ‌ومیرها را گرفتند.  دکتر ابوالحسن صفدری، متخصص بیماری‌های عفونی، به «شهروند» توضیح می‌دهد که برخی از کشورها مدام در مورد زیرسویه‌های جدید کرونا هشدار می‌دهند. این هشدارها نشان‌دهنده این است که زیرسویه‌های XBB  و  BQ۱ در حال افزایش است، بنابراین طبیعی است که به دنبال آن موارد بستری و مرگ‌ومیر نیز افزایش یابد.  او تاکید می‌کند که پیش از این و در سویه‌های دیگر  مطرح می‌شد که هر فرد مبتلا می‌تواند سه نفر دیگر را مبتلا کند، اما درباره این زیرسویه جدید وضعیت متفاوت است و هر فرد می‌تواند تا 16 نفر را به کرونا مبتلا کند. این ماجرا نشان می‌دهد که در این سویه سرعت انتقال ویروس به‌شدت بالاست.  این متخصص بر این باور است که با وجود واکسن‌هایی که در کشور داریم، تقریبا بعید است با افزایش آمار ابتلا مانند سویه دلتا یا آلفا روبه‌رو شویم، اما این نکته هم اهمیت دارد که همه سویه‌ها به یک شکل عمل نمی‌کنند، اصولا هر موجی که رخ داده موارد ابتلا بستگی به ماهیت و قدرت آن سویه داشته است.

 

قدرت این سویه در کودکان بیشتر است

آمارهای جهانی که منتشر شده است، نشان می‌دهد سویه جدید بچه‌ها را بیشتر درگیر می‌کند. دکتر صفدری معتقد است در دو سالی که کرونا شیوع شدیدی داشت، کودکان بیشتر از سایر افراد در قرنطینه و از کرونا و سایر ویروس‌ها دور بودند. از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌ها از زدن واکسن برای بچه‌ها سر باز زدند که سبب شد ایمنی لازم را به دست نیاورند، به همین دلیل این سویه جدید بچه‌ها را بیشتر درگیر می‌کند، اما خوشبختانه شدت بیماری در کودکان کمتر است.

 

واکسن تاثیرگذار است اما آمار را صفر نمی‌کند

با وجود آنکه واکسن کاملا در کاهش شدت بیماری و مرگ‌ومیر تاثیرگذار است، اما به این معنا نیست که آمار کرونا را به صفر می‌رساند. این متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید که در کشور ما نیز شرایط به همین منوال است. ما افرادی هم داشتیم که حتی چهار دُز واکسن زده بودند، اما همچنان به اُمیکرون مبتلا می‌شدند، ولی این به معنای عدم‌کارایی واکسن نیست. ممکن است ما واکسن اختصاصی برای XBB و BQ۱ نداشته باشیم، اما واکسن‌هایی که براساس سایر زیرسویه‌ها ساخته شده، می‌تواند از بروز عوارض شدید، بستری‌شدن در آی‌سی‌یو و مرگ‌ومیر جلوگیری کند.

 

 

واکسن‌ها سد راه 

براساس کاهش آمار مرگ‌ومیر بعد از تزریق واکسن کرونا در کشور اهمیت واکسن بر کسی پوشیده نیست، اما با این وجود به همین راحتی نیز نمی‌توان از سویه جدید کرونا گذشت و به بهانه آنکه این سویه زیاد هم خطرناک نیست، همه چیز را به حال خود رها کرد. بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که با توجه به شرایط حاکم در دنیا و درگیری جدی بسیاری از کشورها با سویه جدید، تزریق دُزهای یادآور ضرورت دوچندان پیدا کرده و افرادی که از آخرین تزریق واکسن‌شان 6 ماه گذشته است، حتما دُز یادآور را تزریق کنند.

دکتر آمیتیس رمضانی، مدیر مرکز تحقیقات انستیتو پاستور، به «شهروند» توضیح می‌دهد که ظاهرا اطمینان کاذبی بین مردم وجود دارد مبنی بر اینکه شاید بیماری در کشور فراگیر نشود، در حالی که طبق تحلیل‌ها، آمار و روند توسعه بیماری، احتمال فراگیرشدن و حتی همگانی‌شدن سویه جدید در کشور وجود دارد. آنقدرها هم نباید اطمینان داشت، زیرا از این ویروس هر کاری برمی‌آید. یک جهش کوتاه می‌تواند این ویروس را از این حالت کاملا خارج و آن را به شدت خطرناک کند.

افرادی که 6 ماه از آخرین دُز واکسن‌شان گذشته، بهتر است دُز یادآور را تزریق کنند، همچنین همه مردم به ویژه افراد درگیر با بیماری زمینه‌ای، کودکان و سالمندان برای تزریق دُز یادآور به سرعت اقدام کنند. واکسن‌های متنوعی در مراکز موجود است، مردم می‌توانند با مشورت پزشک معتمد خود نسبت به تزریق اقدام کنند و ایمنی بدن خود را بالا ببرند.

او می‌گوید که بدن با تزریق واکسن به صورت ۱۰۰درصدی در مقابل بیماری کرونا ایمن نمی‌شود، اما واکسن می‌تواند مرگ‌ومیر و تلفات را به شکل کاملا محسوس کاهش دهد. این تجربه مثبت را در پیک‌های گذشته شاهد بودیم و از آمارهای سنگین تلفات به عدد صفر رسیدیم که حاصل همراهی مردم بود و امروز نیز مجددا نیازمند همراهی مردم هستیم.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.