دیده‌نشدن، ضعف ورزش زنان است

گفت‌وگوی «شهروند» با مهسا کدخدا، کاپیتان تیم ملی والیبال زنان: اسپانسرها راغب به سرمایه‌گذاری نیستند

مهسا کدخدا: باید تلاش کنیم ورزش در بخش زنان بیشتر از اینها دیده شود. در این صورت اسپانسرها نیز به‌طور جدی ورود خواهند کرد و می‌توان شاهد رشد ورزش در حوزه زنان بود.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ بعد از نایب‌قهرمانی تیم ملی والیبال زنان ایران در مسابقات کشورهای اسلامی که مهرماه امسال به میزبانی قونیه برگزار شد و بعد از 56 سال شاهد بودیم که تیم ملی ایران با هدایت مربی ایتالیایی و کاپیتانی مهسا کدخدا، روی سکو رفت، توجه به والیبال زنان نسبت به قبل بیشتر شد. بعد از کسب این موفقیت، مسابقات داخلی (سوپرلیگ زنان) با حضور تیم‌های قدرتمندی مثل پیکان و سریک آغاز شد و حالا بعد از اتمام دور گروهی -که با مشخص‌شدن تیم‌های حاضر در مرحله نیمه‌نهایی و صعود چهار تیم پیکان تهران، سریک گنبد، ذوب آهن اصفهان و سایپای تهران به این مرحله از رقابت‌ها همراه شد- تب والیبال زنان در کشور دوباره داغ شده است.

پیکان و سریک دو رقیب اصلی در این دوره از مسابقات بودند که حالا در مرحله نیمه‌نهایی پیکان باید به‌صورت رفت و برگشت به مصاف ذوب آهن برود و از سوی دیگر، سریک در برابر سایپا صف‌آرایی خواهد کرد. شروع این مرحله از رقابت‌ها -که با اولین حضور سریک در لیگ برتر و رقابت این تیم با پیکان که در دور گروهی به عنوان صدرنشین به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرده، همراه است- بهانه‌ای شد تا با مهسا کدخدا، بازیکن خوشنام پیکان، که البته اکنون کاپیتان تیم ملی نیز هست به گفت‌و‌گو بنشینیم.

درست است که کاپیتان تیم ملی والیبال زنان ایران تحصیلکرده است؟

من دانشجوی ارشد فیزیولوژی ورزشی در مشهد، از 9سالگی والیبال را شروع کردم و از سال 86 زمانی که 14 سال داشتم، عضو تیم ملی بودم. قبل از شروع والیبال، بدمینتون و دوومیدانی کار می‌کردم. در همان زمان، به دلیل اینکه در مدرسه بیشتر والیبال بازی می‌کردم و علاقه‌ام به ورزش‌های گروهی هم بیشتر بود، سراغ والیبال رفتم. سال 84 نیز در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کردم که در نهایت برگزیده و به همراه تیم ملی راهی مسابقات شدم.

اگر بخواهیم درباره وضعیت این روزهای ورزش زنان در ایران به‌ویژه والیبال صحبت کنیم، چه نکاتی را ذکر می‌کنی؟

در این مورد باید بگویم طبیعتا در همه رشته‌ها و همین‌طور والیبال، آن نگاه ویژه به ورزش زنان در ایران وجود ندارد. به نظرم جا دارد که مسئولان به ورزش زنان توجه بیشتری کنند. این را هم ذکر کنم که فدراسیون والیبال در سال‌های اخیر توجه و رسیدگی بیشتری به بخش زنان داشته و برایش مهم است که والیبال زنان نیز مثل مردان رشد کند و ما والیبالست‌های خانم نیز بتوانیم در آینده از قدرت‌های آسیا و جهان باشیم.

در مورد تفاوت توجه به بخش زنان و مردان صحبت کردی. در بحث قراردادی هم این اختلاف فاحش است؟

در بحث قرارداد باید بگویم تفاوت بسیار زیاد است و یکی از مهم‌ترین دلایل این تفاوت فاحش، دیده‌نشدن والیبال زنان است. والیبال مردان بسیاری از مواقع پخش زنده دارد و تماشاگران نیز به سالن‌ها می‌آیند، اما در بخش زنان محدودیت‌های بیشتری وجود دارد. اگرچه در یکی، دو سال اخیر پخش مسابقات از طریق پلتفرم‌های اینترنتی باعث بیشتر دیده‌شدن ورزش زنان به‌ویژه والیبال شده است، اما عموم مردم با این پلتفرم‌ها آشنایی کامل ندارند و در این زمینه اطلاع‌رسانی هم خیلی مناسب نیست که مردم بدانند چه زمانی و از چه طریقی می‌توانند بازی‌ها را تماشا کنند. این موضوع باعث می‌شود تبلیغات برای اسپانسرها به شکل وسیع صورت نگیرد و آنها نیز برای اسپانسر شدن در بخش زنان ترغیب نشوند. ما باید تلاش کنیم ورزش در بخش زنان بیشتر از اینها دیده شود. در این صورت اسپانسرها نیز به‌طور جدی ورود خواهند کرد و می‌توان شاهد رشد ورزش در حوزه زنان بود. این رشد شامل افزایش مبلغ قرارداد بازیکنان نیز می‌شود، اما باید بگویم که در حال حاضر اصلا قرارداد ما با بازیکنان مرد قابل قیاس نیست.

به سراغ تیم ملی برویم. در حال حاضر خانم کمپدلی، مربی ایتالیایی، هدایت تیم ملی والیبال زنان ایران را به عهده دارد. وضعیت تیم با هدایت مربی اروپایی چطور است؟

امسال شرایط با حضور این مربی، بسیار خوب است و یکی از دلایل آن برگزاری اردوهای تدارکاتی متعدد و انجام مسابقات دوستانه است. دو، سه تا از اردوهای ما به میزبانی کشورهای دیگر برگزار شد که این موضوع کمک بسیاری به آمادگی هرچه بیشتر ما کرد. در این اردوها نقاط ضعف و قوت تیم را شناختیم و روند آماده‌سازی بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم.

چند ماه پیش موفق شدید در مسابقات کشورهای اسلامی نایب‌قهرمان شوید.

اردوهایی که برگزار کردیم، فرصتی شد که مربیان تیم ملی بتوانند شرایط تیم را آنالیز کنند تا در ادامه راه، حضور موفقی در مسابقات بین‌المللی داشته باشیم. همین زحمات و تقویت نقاط قوت سبب شد که موفق شویم بعد از 56 سال در مسابقات کشورهای اسلامی که در قونیه برگزار شد، عنوان نایب‌قهرمانی را کسب کنیم. این نایب‌قهرمانی به دل همه ما نشست، چون برای رسیدن به سکو سختی‌های بسیاری کشیده بودیم. حدود پنج ماه به‌طور مداوم در اردو بودیم. در نهایت با وجود آسیب جسمی بازیکنان و دوری از خانواده و مشکلات دیگر، مزد زحمات خود را گرفتیم و با نایب‌قهرمانی در این مسابقات روزهای سخت را پشت سر گذاشتیم و لحظات شیرینی را پس از آن تجربه کردیم.

در مورد پیکان هم صحبت کنیم. امسال با سریک در کورس قهرمانی هستید و تا این مرحله خیلی نزدیک به هم پیش رفته‌اید. اوضاع در پیکان چطور است؟

درباره شرایط پیکان باید بگویم که از روز نخست که با این تیم قرارداد بستیم، هدف مهم ما این بود که یکی از مدعیان اصلی قهرمانی باشیم و خدا را شاکرم که شرایط تیمی و انفرادی ما طوری پیش رفت که تا الان توانسته‌ایم نتایج خوبی کسب کنیم و یکی از مدعیان اصلی برای کسب عنوان قهرمانی باشیم. اما این را هم باید اضافه کنم که کار اصلی ما از این هفته شروع می‌شود که مسابقات پلی‌آف آغاز خواهد شد و در اولین گام به مصاف ذوب آهن خواهیم رفت. درباره سریک هم باید بگویم که نبرد ما و آنها تقابل بسیار جذابی است، چراکه بیشتر مهره‌های تیم ملی در این دو تیم هستند. امیدوارم در پایان در صورتی که فینال مسابقات با حضور پیکان و سریک انجام شود، بتوانیم بهترین عملکرد را از خودمان نشان دهیم و با رسیدن به همان هدفی که از ابتدا برای خودمان تعیین کرده‌ایم، با کسب جام لیگ را پشت سر بگذاریم.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.