صدای مرگ در خیابان انقلاب

گزارش «شهروند» از کشته شدن 4 عضو یک خانواده، هنگام ساخت مواد محترقه

کارشان پرخطر بود. ریسک بالایی داشت. در نهایت همین ریسک و خطر، کار دست‌شان داد. جان‌شان را کف دست‌شان گذاشته بودند تا مواد محترقه و آتش‌بازی برای مراسم‌ها و جشن‌ها تولید کنند. سه طبقه خانه را تبدیل به کارگاه ساخت این مواد کرده بودند. خانوادگی در حال کار بودند که فاجعه رخ داد. زندگی‌شان در میان انفجار، دود و شعله‌های آتش تمام شد. وسایل‌هایی که برای جشن آماده می‌کردند در نهایت زندگی‌شان را به عزا تبدیل کرد. سکانس‌های مرگبار در چندثانیه برایشان رخ داد و صدای مرگ در خیابان انقلاب پیچید. پدر، پسر، دایی و یک پسر جوان قربانی این فاجعه ترسناک شدند. 6 نفر دیگر نیز از میان شعله‌های آتش رهایی یافتند اما دچار سوختگی شدند. هم‌اکنون مالک ساختمان و یک شریک کاری در حادثه دستگیر شده‌اند و تحقیقات درخصوص علت اصلی این سانحه مرگبار ادامه دارد.

 

سیما فراهانی _ شهروندآنلاین| صبح دیروز بود که صدای مهیبی در محله پل‌چوبی خیابان مازندران به گوش رسید. همسایه‌ها خیلی سریع خود را به خیابان رساندند. ساختمانی قدیمی و سه طبقه در شعله‌های آتش می‌سوخت. چندین نفر از داخل ساختمان فریاد می‌کشیدند و کمک می‌خواستند. مردم بلافاصله با اورژانس و آتش‌نشانی تماس گرفتند. برخی از همسایه‌ها سعی کردند به گرفتارشدگان کمک کنند. گرفتارشدگان اما در میان شعله‌های آتش محبوس شده بودند.

مرگ دسته‌جمعی یک خانواده

صحنه‌های ترسناکی بود. یکی از همسایگان در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «اینها همه با یکدیگر نسبت فامیلی داشتند. مدتی بود که این خانه سه طبقه را به ساخت و فروش لوازم و وسایل جشن و تولد تبدیل کرده بودند. معمولا هرروز به این محل می‌آمدند و کارشان را انجام می‌دادند، اما ناگهان صدای فریاد و بعد هم صدای انفجار شنیدیم. خیلی ترسیدیم و سریع خود را به محل رساندیم. 6 زن، زنده از این ساختمان خارج شدند. ولی همگی دچار سوختگی شده بودند، اما گویا چهار مرد در ساختمان ماندند و کسی نتوانست آنها را نجات بدهد.»

او ادامه می‌دهد: «آنهایی که داخل خانه ماندند و جان خود را از دست دادند، یکی پدر خانواده بود که 40سال داشت، دیگری پسر 17ساله‌اش بود، یکی از آنها نیز دایی خانواده بود و 30سال داشت و یک پسر جوان نیز در میان کشته‌شدگان بود که احتمالا دوست پسر خانواده بود. بقیه نیز زنان خانواده بودند که همگی به بیمارستان منتقل شدند. هنوز نمی‌دانیم این حادثه چطور رخ داد. ولی آنها همگی در حال کار و ساخت وسایل برای جشن بودند.»

حضور به‌موقع نیروهای امدادی

بعد از اینکه مردم و همسایه‌ها با نیروهای امدادی تماس گرفتند، آتش‌نشانان بلافاصله در محل حاضر شدند و عملیات اطفا را آغاز کردند. سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات این ماموریت سخت به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «ساعت ۱۱:۴۳ پیش از ظهر یکشنبه بود که این حادثه انفجار مواد محترقه در محدوده خیابان انقلاب اسلامی بعد از پل‌چوبی به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد. درپی آن ستاد فرماندهی، آتش‌نشانان 6 ایستگاه را به همراه تجهیزات لازم به محل حادثه اعزام کرد.

محل حادثه یک ساختمان سه طبقه قدیمی بود. ‌هنگام حضور آتش‌نشانان در محل این ساختمان مشاهده شد که شعله‌های آتش تمام این ساختمان را فرا گرفته است. همزمان با توجه به اینکه اعلام شده بود برخی از افراد در ساختمان محبوس هستند، آتش‌نشانان در همان دقایق اولیه 6 زن را که دچار سوختگی شده بودند از ساختمان خارج کرده و به عوامل اورژانس مستقر در محل تحویل دادند.»

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه همزمان عملیات جست‌وجو و اطفای حریق نیز ادامه پیدا کرد، ادامه می‌دهد: «این حادثه مورد فوتی نیز داشت. براساس گزارش‌های اولیه چهار نفر جان خود را از دست دادند. این افراد جزو کسانی بودند که هنگام وقوع انفجار و حادثه، نتوانستند از آن ساختمان بیرون بیایند و فرار کنند. ولی بقیه زخمی‌ها توانستند سریع از محل فرار کنند.»

جلوگیری از فاجعه

ملکی با بیان اینکه عملیات آتش‌نشانان در این محل ادامه دارد، می‌گوید: «علت این حادثه انفجار مواد محترقه بوده است. متاسفانه برخی از افراد در آستانه چهارشنبه‌سوری اقدام به تولید و نگهداری از پیش‌سازهای این مواد می‌کنند که منجر به وقوع چنین حوادثی می‌شود. البته هنوز دقیقا نمی‌دانیم که چطور و چرا این انفجار رخ داد. ولی خوشبختانه انفجار خیلی وحشتناک نبود. گویا این افراد وسایلی مثل فشفشه، آبشار و مواد آتش‌زا برای جشن‌ها تولید می‌کردند.

لحظه حادثه نیز در حال کار بودند. مواد اولیه ساخت این نوع مواد و دستگاه‌های ویژه ساخت نیز در محل آتش‌سوزی به مقدار زیاد وجود داشت. در زمان حضور نیروهای امدادی، انفجار‌های کوچک و بزرگ اتفاق می افتاد. عملیات با نجات چند خانم از میان شعله‌های آتش آغاز شد و پس از چند ساعت، اطفای کامل حریق صورت گرفت. این ساختمان که قبلا مسکونی بوده به کارگاه توزیع مواد محترقه تبدیل شده بود. یکی از زنان زخمی می‌گوید در یک لحظه دوستم که کنارم در حال کار بود، فریاد زد و بعد همه جا را دود و آتش فرا گرفت. البته که این آتش سریع خاموش شد، چراکه کل این سه طبقه به مواد اشتعال‌زا اختصاص داده شده بود. اگر کل ساختمان آتش می‌گرفت فاجعه به بار می‌آمد و ساختمان‌های اطراف نیز همگی آوار می‌شدند.»

بازداشت 2 نفر

این حادثه به بازپرس کشیک جنایی دادسرای جنایی پایتخت نیز گزارش شد. همزمان او نیز در محل حادثه حضور یافت. تحقیقات بررسی نیروهای انتظامی و کارشناسان جنایی نیز در این خصوص آغاز شد. بعد از بررسی‌های اولیه، بازپرس دستور بازداشت مالک ساختمان و شریک کاری پدر خانواده را صادر کرد. هم‌اکنون تحقیقات و بازجویی از دو متهم دستگیرشده ادامه دارد. این در حالی است که بازپرس دستور تحقیقات لازم درخصوص مشخص شدن علت اصلی این انفجار را صادر کرده است و کارشناسان آتش‌نشانی در حال تحقیق و بررسی در این خصوص هستند.

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.