پایان انتظارها در نیمه شعبان

«شهروند» به ثمر نشستن ۴ پروژه بزرگ ملی را بررسی می‌کند

در یک هفته‌ای که گذشت خبرها از افتتاح کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی گفتند؛ مرکزی که افتتاح‌اش بی‌شک بار بزرگی از نظام بهداشت و درمان برخواهد داشت. خبر جان گرفتن دوباره دریاچه ارومیه، هم در این هفته‌ای که گذشت بارقه امیدی بود برای ادامه حیات این دریاچه. پروژه‌های احداث آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر هم روزهای خوش هفته‌ گذشته را ماندگارتر کرد. پروژه‌هایی که دست به دست هم دادند تا معضل تاریخی تامین آب آشامیدنی استان بوشهر را حل کنند. افتتاح از فاز 14 پارس‌جنوبی هم در این هفته کلید خورد؛ خبرخوشی که از افزایش تولیدات نفتی و گازی می‌گفت تا تحریم‌ها را گوشه رینگ قرار دهد. ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی که پس از سال‌ها تاخیر بالاخره به بهره‌برداری رسید.

شهروند- در یک هفته‌ای که گذشت خبرها از افتتاح کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی گفتند؛ مرکزی که افتتاح‌اش بی‌شک بار بزرگی از نظام بهداشت و درمان برخواهد داشت. خبر جان گرفتن دوباره دریاچه ارومیه، هم در این هفته‌ای که گذشت بارقه امیدی بود برای ادامه حیات این دریاچه.

پروژه‌های احداث آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر هم روزهای خوش هفته‌ گذشته را ماندگارتر کرد. پروژه‌هایی که دست به دست هم دادند تا معضل تاریخی تامین آب آشامیدنی استان بوشهر را حل کنند. افتتاح از فاز 14 پارس‌جنوبی هم در این هفته کلید خورد؛ خبرخوشی که از افزایش تولیدات نفتی و گازی می‌گفت تا تحریم‌ها را گوشه رینگ قرار دهد. ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی که پس از سال‌ها تاخیر بالاخره به بهره‌برداری رسید.

افزایش پاسخگویی اورژانس به بیماران

بیمارستان حضرت مهدی(عج) افتتاح شد. کلان بیمارستان هوشمند 880تختی که به نظام سلامت کشور افزوده شد؛ پروژه‌ای منحصر به‌فرد در تراز استاندارهای جهانی. کلید خوردن این پروژه به سال 1391 برمی‌گردد؛ توسط یکی از خیرین سلامت. این مرکز درمانی درواقع ثمره مشارکت خیران، دولت و بخش خصوصی است.

این مرکز مجهز و فوق‌تخصصی در محوطه بیمارستان 1500 تخت‌خوابی امام خمینی (ره) قد کشیده و به بهره‌برداری رسیده است. بیمارستانی که فعالیتش را قبل از افتتاح شروع کرده و طبق پیش‌بینی‌ها ظرفیت آموزش 30درصد از فعالان حوزه پزشکی، بهداشت و درمان را دارد.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، این بیمارستان تاثیر بسزایی در عرصه درمان کشور دارد. «سعید ناطقی» با اشاره به اینکه بیمارستان حضرت مهدی پیش از این به مهدی کلینیک مشهور بود، به «شهروند» می‌گوید: «این بیمارستان در افزایش پاسخگویی اورژانس به بیماران تاثیرگذار خواهد بود.»

این مرکز درمانی 102 تخت فعال با احتساب تخت‌های سرپایی و 110تخت اورژانس به خود می‌بیند. هرچند به باور «ناطقی» با فعالیت این مرکز گشایش جدی در اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی ایجاد خواهد شد. «ناطقی» با اشاره به بیش از 40درصد مراجعه‌کنندگان شهرستانی به بیمارستان امام‌خمینی توضیح می‌دهد: «استاندارد نسبت تخت اورژانس به کل تخت‌های بیمارستانی یک‌دهم است. با این حساب، بیمارستان امام خمینی هزار و 250 تخت فعال دارد، البته باید 120 تخت آن به اورژانس اختصاص داشته باشد.»

بیمارستان هوشمند حضرت مهدی با 880 تخت فعال و 522 تخت بستری در 108هزار مترمربع، نقش محوری و قابل اتکایی برای نظام بهداشت و درمان دانشگاه و استان تهران خواهد داشت: «ما به‌دنبال افتتاح نمادین بیمارستان نبودیم و اکنون حدود 50 عمل جراحی در مرکز انجام شده و در  20 تخت اورژانس و 170 تخت بستری، بیمار پذیرش شده است.»

اتفاقی مبارک؛ رونق بیش از پیش گردشگری سلامت

بیمارستان حضرت مهدی (عج) 38تخت اصلی و 6تخت سرپایی در اتاق عمل به خود می‌بیند؛ پتانسیلی که بی‌شک صف‌های اتاق عمل را کاهش خواهد داد. البته معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم معتقد است با وجود این پتانسیل دیگر لیست انتظاری برای کمبود اتاق عمل نخواهیم داشت.

بیمارستان حضرت مهدی در کنار پتانسیل اتاق عمل، تعداد تخت‌ها و بالا بردن ظرفیت اورژانس، معماری و هتلینگ فوق‌پیشرفته را هم به ویژگی‌هایش افزوده است. به گفته «ناطقی» خدمات‌رسانی در این مرکز براساس فناوری پایه و تماما هوشمند است: «این بیمارستان می‌تواند الگوی مناسبی در حوزه گردشگری سلامت باشد، هرچند انتظار می‌رود این مرکز باعث رونق بیش از پیش گردشگری سلامت در کشور شود.»

بیمارستان هوشمند حضرت مهدی با 880 تخت فعال و 522 تخت بستری در 108هزار مترمربع، نقش محوری و قابل اتکایی برای نظام بهداشت و درمان دانشگاه و استان تهران خواهد داشت: «ما به‌دنبال افتتاح نمادین بیمارستان نبودیم و اکنون حدود 50 عمل جراحی در مرکز انجام شده و در  20 تخت اورژانس و 170 تخت بستری، بیمار پذیرش شده است.»

افزایش دو برابری تخت زنان

مجتمع بیمارستانی امام خمینی در عرصه جوانی جمعیت در سال‌های گذشته نقش‌آفرین بوده است، اگرچه به نظر می‌رسد افتتاح بیمارستان حضرت مهدی امکان توسعه بخش‌های باقیمانده در مجتمع بیمارستانی امام خمینی مانند بخش زنان و تخت‌های ویژه زایمان مطلوب را فراهم آورد. درواقع انتظار می‌رود فعالیت این مرکز شرایط افزایش دوبرابری تخت زنان را فراهم آورد.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، فعالیت بیمارستان هوشمند حضرت مهدی را در رفع نیاز NICU  و تخت ویژه مادران پرخطر موثر می‌داند و به «شهروند» می‌گوید: «در کشور با محدودیت بخش آی‌سی‌یو ویژه نوزادان و تخت ویژه مادران پرخطر مواجه‌ایم، هرچند ظرفیت باقیمانده مجتمع بیمارستانی امام خمینی می‌تواند این نیاز را مرتفع کند.»

این مرکز بیشترین تعداد تخت ICU و CCU را بین بیمارستان‌های کشور به خود اختصاص داده است. اگرچه 380 عضو هیات علمی هم دارد، اعضایی با تنوع رشته که در بیمارستان‌های کشور و منطقه بی‌نظیر است. «ناطقی» در گفتن از مزیت‌های این بیمارستان می‌گوید: «دشوارترین و مهم‌ترین عمل‌های جراحی از قبیل پیوند کبد و قاعده‌ جمجمه به واسطه تجهیزات پیشرفته و پزشکان نخبه و دانشمند در این مرکز قابل انجام است.»

دومین پروژه آب شیرین‌کن 6هزار و 500 مترمکعبی وحدتیه و دالکی در شهرستان دشتستان بود که در بالاخره به خط پایان عملیاتی شدن رسید. این طرح برای عملیاتی شدن 2هزار میلیارد ریال اعتبار به خود اختصاص داد.  به گفته «عالی» تامین آب خام پروژه از محل کانال‌های آب منطقه و حجم مخزن آب پاک آن هم 432 مترمکعب است.

160هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن

آب آشامیدنی، معضلی با سابقه تاریخی در استان بوشهر. سال‌های سال است تامین آب آشامیدنی برای شهروندان استان بوشهر به چالشی جدی بدل شده است. معضلی که در همه این سال‌ها چشم دوخته بود به خطوط طولانی انتقال آب به شبکه آبرسانی استان. اگرچه چندصباحی است برای حل همیشگی این معضل از شیرین‌سازی آب دریا، ایجاد سدهای مخزنی و حفر و تجهیز چاه‌های آب آشامیدنی گفته شده است.

به وقت 10اردیبهشت 1401 خبرها از 160هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن در دست ساخت در استان بوشهر خبر دادند. در همان برهه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اعلام کرد از این 160هزار مترمکعب حدود 40هزار مترمکعب مربوط به آب‌شیرین‌کن‌های بوشهر، شیف، گلستان و کنگان در مدار تولید قرار گرفته‌اند. اگرچه خبرها از وارد مدار تولید شدن این پروژه تا 3سال آینده گفتند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در میان پروژه‌های آب‌شیرین‌کن‌ها سه پروژه را شاخص می‌داند. «ابوالحسن عالی» به «شهروند» در این باره می‌گوید: «در پروژه آب شیرین‌کن 35هزار مترمکعبی بوشهر حجم مخازن آب خام 170هزار مترمکعب، حجم مخازن آب پاک یک‌هزار مترمکعب، خط انتقال آب 7کیلومتر و خط انتقال برق پروژه 5کیلومتر است.»

دومین پروژه آب شیرین‌کن 6هزار و 500 مترمکعبی وحدتیه و دالکی در شهرستان دشتستان بود که در بالاخره به خط پایان عملیاتی شدن رسید. این طرح برای عملیاتی شدن 2هزار میلیارد ریال اعتبار به خود اختصاص داد.  به گفته «عالی» تامین آب خام پروژه از محل کانال‌های آب منطقه و حجم مخزن آب پاک آن هم 432 مترمکعب است.

تا 3سال آینده وضعیت آب شرب استان بوشهر به پایداری کامل می‌رسد

سومین پروژه طرح آبرسانی در شهرستان جم استان بوشهر رقم خرود. طرحی که سه شهر و روستاهای تابعه‌اش را تحت پوشش قرار می‌دهد تا از معضل آب‌ آشامیدنی عبور کنند. از همان زمان کلید طرح آبرسانی شهرستان جم هدفگذاری‌ها روی پوشش جمعیتی 120هزار نفری بود که بالاخره محقق شد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر خط انتقال آب و برق پروژه آبرسانی جم به ترتیب 42 و 31 کیلومتر است که منبع تامین آب اکنون خط کوثر و در آینده نزدیک آب شیرین‌کن سیراف-جم خواهد بود.» احداث آب‌شیرین‌کن‌ها بعد از مدت‌ها در دولت سیزدهم موردتوجه قرار گرفت و نگاه ویژه‌ای به آن شد. طرح آب‌شیرین‌کن‌ها هم همت‌شان بر تامین آب استان بوشهر گذاشتند تا در ادامه اتفاقات خوبی برای شهروندان استان رقم برنند. 

«عالی» احداث آب‌شیرین‌کن‌ها را اتفاق مهمی در استان بوشهر می‌داند و می‌گوید: «به لطف آب شیرین‌کن‌های احداثی در 3سال آینده وضعیت آب شرب استان بوشهر به پایداری کامل می‌رسد.» احداث آب‌شیرین‌کن‌های متعدد از دستاوردهای راهبردی سفر نخست رئیس‌جمهوری دولت مردمی به استان بود. دستاوردی که از شمال تا جنوب استان در نقاط متعددی عملیاتی شده یا مورد بهره‌‍‌برداری قرار گرفته است. به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر این اتفاق تا جایی پیشرفت کرده تا جایی که اکنون این استان رتبه نخست احداث آب شیرین‌کن‌ها در کشور را به خود اختصاص داده است.

فاز 14 پارس‌جنوبی زیر سایه متخصصان داخلی قد کشید و به بهره‌برداری رسید. توسعه پارس جنوبی یک دستاورد اقتصادی بود. به واقع توسعه در میدان مشترک میان ایران و قطر در نهایت منجر به افزایش توان تولید در بخش گاز شد.

طرحی با ظرفیت روزانه 56میلیون مترمکعب گاز خام

ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی پس از سال‌ها تاخیر بالاخره به بهره‌برداری رسید. فاز 14 پارس جنوبی مسئولیت افزایش روزانه 50میلیون مترمکعب گاز شیرین، 77هزار بشکه میعانات گازی، 2900تن گاز مایع (پروپان و بوتان)، 2750تن اتان و 400تن گوگرد را از زمان بهره‌برداری به‌عهده گرفته است. فاز 14 پارس جنوبی در سال‌های 98 چشم‌انتظار افتتاح بود یعنی در دوره صدارت دولت دوازدهم.

برنامه‌ریزی‌ها هم بر این مساله تاکید داشتند که بهره‌برداری از این طرح توسعه‌ای اوایل 98 کامل خواهد شد، اتفاقی که همه را چشم به راه گذاشت و تا پایان عمر دولت دوازدهم هم عملی شدن را به خود ندید. دولت سیزدهم اما همه توانش را گذاشت برای رساندن این پروژه به خط پایان. دولتی که توان داخلی را به عرصه آورد تا کمی از تاثیر تحریم‌های در بخش نفت و گاز بکاهد.

فاز 14 پارس‌جنوبی زیر سایه متخصصان داخلی قد کشید و به بهره‌برداری رسید. توسعه پارس جنوبی یک دستاورد اقتصادی بود. به واقع توسعه در میدان مشترک میان ایران و قطر در نهایت منجر به افزایش توان تولید در بخش گاز شد.  فاز 14 پارس‌جنوبی آخرین پالایشگاه بخش خشکی در میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی است. پالایشگاهی با ظرفیت دریافت روزانه 56میلیون مترمکعب گاز خام و ظرفیت فرآوری روزانه 50میلیون مترمکعب. راه‌اندازی این پالایشگاه یک معنی بیشتر نداشت تولید روزانه بیش از 75هزار بشکه میعانات گازی، سالانه نزدیک به یک تن گاز مایع (ال‌پی‌جی)، یک‌میلیون تن گاز اتان و روزانه 400 تن گوگرد و این یعنی قدم گذاشتن رد مسیر رشد اقتصادی.

وسعت دریاچه به یک‌هزار و 40 کیلومترمربع رسیده

طرح احیای دریاچه ارومیه عنوان بزرگترین طرح زیست‌محیطی منطقه غرب آسیا را به خود اختصاص داده است. دریاچه در سالی که گذشت کاهش 39درصدی حجم آب را پشت‌سر گذاشت تا جایی که خیلی‌ها از مرگ دریاچه گفتند و مرثیه‌های بسیاری برایش خواندند.

چرخ تقدیر بر نفع دریاچه چرخید و سرنوشت روزهای خوشی را به دریاچه رقم زد. خبرها از بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب به دریاچه گفتند. قرارها بر انتقال آب از تونل 36کیلومتری کانی‌سیب شد تا بارقه‌های امید احیای دریاچه زنده بماند.

«تراز دریاچه ارومیه با 6سانتی‌متر افزایش به یک‌هزار و 270متر و 21سانتی‌متر رسید.» به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی، در این شرایط وسعت دریاچه به یک‌هزار و 40 کیلومترمربع رسیده است. «یاسر رهبردین» به «شهروند» می‌‎گوید: «پروژه عظیم تونل 36کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه به سال 1394 برمی‌گردد، هرچند در هشت ماه گذشته روند ترمیم و رفع مشکل آن با سرعت دنبال شده بود.»

طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه 35هزار میلیارد ریال هزینه تحمیل کرد. در این طرح، آب از مخزن سد کانی سیب وارد تونل انتقال 36 کیلومتری شده، پس از آن با ورود به کانال 11 کیلومتری، به رودخانه گدار می‌رسد و با طی 28 کیلومتر مسیر این رودخانه وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه می‌شود.

سالانه 300 میلیون مترمکعب آب به دریاچه می‌رسد

احیای دریاچه به دولت دوزادهم برمی‌گشت اگرچه در دوره صدارت دولت سیزدهم تکمیل فاز یک تسریع شد. با کلید خوردن احیای دریاچه در دولت سیزدهم بخش‌هایی از تونل آسیب‌دیده، ترمیم شد.  «رهبردین» با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از ابرطرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به پیکره دریاچه ارومیه طبق پیش‌بینی‌ها سالانه 300میلیون مترمکعب آب به دریاچه می‌رسد، توضیح می‌دهد: «در فاز دوم که سال آینده بهره‌برداری می‌شود، این میزان به 600میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.»

طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه 35هزار میلیارد ریال هزینه تحمیل کرد. در این طرح، آب از مخزن سد کانی سیب وارد تونل انتقال 36 کیلومتری شده، پس از آن با ورود به کانال 11 کیلومتری، به رودخانه گدار می‌رسد و با طی 28 کیلومتر مسیر این رودخانه وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه می‌شود.

تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه از سد کانی‌سیب سرانجام با تامین اعتباری افزون‌بر 500میلیارد تومان زودتر از برنامه‌های زمانبندی فاز یک پروژه به اتمام رسید و پیش‌بینی می‌شود با تامین مالی به‌موقع طرح، هر سه ماه یکی از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه به بهره‌برداری برسد. در این طرح تاکنون نزدیک به 3500میلیارد تومان هزینه شده و در ادامه برای تکمیل طرح، مبلغ 1430میلیارد تومان مورد نیاز است. به گفته معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، دولت سیزدهم، احیای دریاچه ارومیه را ضرورت راهبردی برای منطقه شمال‌غرب کشور می‌داند.

در جریان سفر استانی هیأت دولت به آذربایجان‌شرقی اعتبارات مناسبی برای تکمیل پروژه‌های احیا نظیر تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز تصویب شد. به گفته «رهبردین» با سفر رئیس‌جمهوری اصلاحات تونل، سازه‌ها و … که یک‌سال و نیم زمان نیاز داشتند، تسریع شدند و 6ماهه به مرحله عملیاتی رسیدند: «در فاز دوم هم پیشرفت‌هایی داشتیم و ان‌شاءالله اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.