شماره ۲۷۶۴ | ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
دو هفته بعد از ثبت رکورد 60 هزار تومانی؛ دیروز دلار 44 هزار تومان شد
سرشکستگی!
دلالان می‌فروشند، خریدار نیست

روز جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، «مساعد بن محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.
براساس این بیانیه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه توافق کردند.بنا بر این گزارش، شنیده‌ها از فعالان اقتصادی نیز حاکی از آن است که گشایش در روابط بین‌بانکی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و تسهیل عرضه منابع وسیع درهم از طریق امارات بخشی از نتایج ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان خواهد بود. کانال‌های تلگرامی و بازار غیررسمی ارز پس از اعلام توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه به آن واکنش نشان دادند، به طوری که نرخ دلار عصر همان روز از کانال ۵۰هزار تومانی به کانال ۴۷هزار تومان سقوط کرد.بازار ارز و طلا نیز دیروز در ادامه ریزش گسترده بار دیگر با فشار عرضه مواجه شد و همین مسأله زمینه تداوم کاهش قیمت‌ها را تضمین کرد.بر این اساس، بررسی‌های میدانی انجام‌شده از بازار غیررسمی خرید و فروش ارز در میدان فردوسی بیانگر آن است که دلار توسط دلالان با قیمت 44 هزار تومان فروخته می‌شود، اما خرید ارز توسط این قشر انجام نمی‌شود.عمده دلالان از خرید ارز اجتناب و علت این مسأله را عدم ثبات بازار عنوان می‌کنند.
 قیمت دلار صرافی چند است؟
در لحظه تهیه این گزارش، قیمت هر دلار در بازار مبادله برای اسکناس 42هزارو116 تومان و برای نرخ حواله 38هزارو 287 تومان به ثبت رسیده، همچنین قیمت دلار در تارنمای صرافی ملی 44هزارو450 تومان درج شده است.از سوی دیگر قیمت دلار در صرافی‌های رسمی نیز به 44هزارو 500 تومان رسیده است.یورو نیز در بازار غیررسمی دیروز با بیش از هزار تومان کاهش قیمت به حدود ۵۰هزار تومان رسید.بازار دیروز ارز برخلاف هفته‌های گذشته تب‌وتابی نداشت و خریدار چندانی برای دلار و یورو نبود، بلکه مردم با توجه به سیگنال‌هایی که دریافت کردند، عمدتا خواهان فروش ارز خود بودند. صرافی‌ها دیروز ساعات خلوتی را در آغاز کار این هفته‌شان سپری کردند.دبیر کانون صرافان طی مصاحبه ای پیش بینی کرده که این کاهش قیمت ادامه دار بوده و دلار به کانال ۳۰ هزار تومان هم خواهد رسید. این درحالی است که درست دو هفته از روزی که دلار در بازار آزا د به 60 هزارتومان رسیده بود می‌گذرد.
کاهش ریسک سیاسی در کشور
آغاز روابط ایران و عربستان می‌تواند مبدا تحولات مثبت و مهمی در منطقه باشد. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، زمانی که ریسک سیاسی در کشور کاهش یابد با دو تاثیر مهم این اتفاق در کاهش تحریم‌ها و افت نرخ دلار مواجه خواهیم شد.
پیش‌بینی‌های انجام‌شده نشان از آن دارد که نرخ دلار تحت‌تاثیر چنین اتفاقی و نیز کاهش ریسک سیاسی کشور تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. با توجه به چنین اتفاقی به نظر می‌رسد هر گشایشی که در کشور رخ دهد در بلندمدت به نفع بازار سهام خواهد بود، گشایش سیاسی می‌تواند طرح توسعه شرکت‌ها را افزایش دهد و دسترسی به منابع سرمایه‌گذاران خارجی را بیشتر کند، به طور حتم همه این مسایل کنار یکدیگر برای بازار سرمایه بسیار مثبت خواهد بود.
سکه ۳میلیون تومان ارزان شد
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در بازار دیروز نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته، علیرغم روند صعودی قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی خبر داد و گفت: «از بهای سکه 3میلیون تومان و از بهای هر گرم طلا ۲۱۰هزار تومان کاسته شده است.»
نادر بذرافشان ادامه داد: «هر قطعه سکه تمام طرح جدید 3میلیون تومان کاهش قیمت داشت و به ۲۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام طرح جدید نیز با 2میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش به ۲۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسید. نیم‌سکه نیز با افت یک‌میلیون تومانی به ۱۵میلیون تومان و ربع‌سکه با افت ۸۰۰هزار تومانی به ۹میلیون تومان رسید. سکه‌های گرمی بانک مرکزی نیز با حدود ۳۰۰ تومان کاهش به 5میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسید.»
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین وضعیت تقاضا در بازار نیز اظهار کرد: «تقاضا روال عادی خود را طی می‌کند و تقاضای تشدیدشده‌ای وجود ندارد و با وجود اینکه از اواسط هفته گذشته روند نزولی قیمت‌ها آغاز شد، اما التهابی در بازار ناشی از تقاضای کاذب وجود ندارد.»

دیدگاه‌های دیگران

ر
رامین |
مخالف 0 - 0 موافق
الان باید خوشحال باشیم که دلار ۲۵ تومنی شده ۴۶ تومن؟ اونم تو چند ماه؟ صورتمسئله چیز دیگه ایه حضرت آقا

تعداد بازدید :  211