شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
از شایعات تا اعترافاتی که مسکوت نماند

شهروند| چهارمین و پنجمین روز سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر با شایعاتی درباره اکران فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی در آخرین سانس روز جمعه، 17 بهمن و فیلم‌های چالش‌برانگیزی همراه  بود که توجه اهالی رسانه و هنر را به خود جلب کردند.
رفت‌وبرگشت بین کمدی و اندوه؛
 لحن زندگی است
«دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان توانست عده بیشتری را به سالن کاخ جشنواره بکشاند اما «عصر یخبندان» فیلم طلایی روز چهارم جشنواره فیلم فجر بود. فیلمی که توانست تشویق‌‌ها و توجهات زیادی را به‌خود جلب کند. فرهاد اصلانی، یکی از بازیگران این فیلم، پیش از آغاز نمایش آن، با اشاره به ریتم تند فیلم، دیدن آن را مانند نشستن در هواپیمایی دانست که باید با بستن کمربند از موانع عبور کرد. مصطفی کیایی در نشست خبری فیلمش درباره این‌که چرا بعضی از لحظات بازی فرهاد اصلانی در نقش محسن برای تماشاگران خنده‌دار بود، گفت:  «نمی‌دانم چرا من یک فیلم تلخ ساختم اما همه در سینما می‌خندند. فکر می‌کنم دلیل این مسأله بازی محسن باشد چراکه او کلا خنده‌دار است. من کار کردن در سینمای کمدی را دوست دارم اما باید شرایط آن اتفاق بیفتد.» او ادامه داد: «من دوست دارم در فیلم‌هایم بین لحن‌های مختلف زندگی حرکت کنم. رفت‌وبرگشت بین کمدی و اندوه در فیلمنامه مانند لحن زندگی است و من این لحن را بسیار دوست داشتم.»
رخ دیوانه، اعترافات خطرناک
پر مخاطبی داشت
«رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی و «اعترافات ذهن خطرناک من» به کارگردانی هومن سیدی به دومین روز جشنواره رونق خاصی بخشیدند و باب گفت‌وگو و بحث را بین مخاطبان بازکردند. داوودی که بعد از سال‌ها با این فیلم به جشنواره‌ آمده، معتقد است، آنچه در فیلم «رخ دیوانه» به نمایش درآمده، حقیقت جامعه امروز ایران است: «بعد از ساخت فیلم تقاطع انتقادهای درستی از طیف جوانان به من شد به این معنی که بازخوردهای متفاوتی از جوانان داشتم که تأکید کردند، فیلم «تقاطع» را از نگاه خودم و درواقع از نگاه خودم به‌عنوان یک پدر به نسل جوان ساخته‌ام. درواقع معتقد بودند که آرمان خودم را منتقل کرده‌ام.» او ادامه داد: «در ادامه این روند مدام این سوال را از خود پرسیده‌ام که آیا اصولا من حق دارم تعریف و سلیقه خودم از آنچه جوان باید انجام دهد را تحمیل کنم؟ و حالا می‌گویم باید با نگاه تازه‌ای به مسائل اجتماعی و به‌خصوص انقلاب اطلاعاتی پیش آمده نگاه کنیم.» هومن سیدی هم در نشست خبری فیلمش عنوان کرد که دوست دارد آدم‌های غیرواقعی را نشان دهد و از این کار لذت می‌برد، او همچنین می‌گوید که افسانه‌های ایرانی منبع خیلی خوبی برای فیلمسازی هستند، اما من هنوز خودم را در سطحی نمی‌بینم که دراین‌باره فیلمی بسازم، زیرا فرصت آزمون و خطا نیست و باید همه‌چیز کامل باشد.
«یحیی سکوت نکرد» مخاطبانش را تا آخرین لحظه در سالن نگه‌داشت
این‌روزها و شب‌ها، اهالی سینما و رسانه تا آخرین ساعات شب بیدار هستند و در اولین ساعات صبح بیدار می‌شوند تا به فیلم‌های ساعت 10صبح جشنواره برسند. فیلم‌هایی که کارگردانانی با نام‌های بزرگ و گذشته‌ای درخشان آنها را ساخته‌اند. اما فیلم‌های آخرین سانس جشنواره تنها در صورتی موفق به نگه‌داشتن تماشاگران می‌شوند که فیلم‌های خوبی باشند. «یحیی سکوت نکرد» به کارگردانی کاوه ابراهیم‌پور ازجمله این فیلم‌ها بود که در آخرین سانس روز پنجشنبه به نمایش درآمد و با این‌که در بخش «هنر و تجربه» حضور دارد، توانست علاقه‌مندان زیادی را تا آخرین لحظه در سالن نمایش نگه دارد. همچنین بازی بازیگر خردسال این فیلم بارها در سالن مورد تشویق حضار قرار گرفت. فاطمه معتمدآریا به غیر از این فیلم، با «بهمن» به کارگردانی مرتضی فرشباف در روز پنجم جشنواره حاضر بود.
رضا حداد، حامد کمیلی، مهناز افشار، سارا بهرامی، مهدی پاکدل، بهنوش بختیاری، بهروز شعیبی، مسعود آب‌پرور، غزل شاکری، مهدی نادری، یدالله صمدی، محمدحسین حقیقی، رضا برجی، علی روئین‌تن، جمیل رستمی و داریوش فرهنگ و از مدیران نیز محمدهادی ایازی، قائم‌مقام وزیر بهداشت تماشاگر فیلم «عصریخبندان» بودند. روز پنجشنبه با توجه به تعطیلی رسانه‌ها، کاخ جشنواره شلوغ‌ترین روز خود را در 5 روز برپایی‌اش سپری کرد.


تعداد بازدید :  340