شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
شصت و پنجمین فستیوال فیلم برلین افتتاح شد
آغاز جشنواره برلین با فیلم ژولیت بینوش

شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به‌عنوان یکی از سه رویداد معتبر سینمایی جهان با حضور ۱۶۰۰ میهمان خارجی و داخلی در کاخ برلیناله گشایش یافت و «دیتر کاسلیک»، مدیر جشنواره، هیأت داوران بخش رقابتی را به ریاست «دارن آرنوفسکی» کارگردان سرشناس آمریکایی معرفی کرد.
آنکه انگلک میزبان مراسم از آرنوفسکی پرسید آیا فیلم تماشا کردن و لذت بردن از آن به‌عنوان یک کارگردان سخت است یا خیر و او هم پاسخ داد: «وقتی فیلمی واقعا خوب باشد من هنوز هم غرق آن می‌شوم.  وقتی که می‌بینم به هیچ چیز دیگری به غیر از آن اتفاقی که در فیلم دارد می‌افتد فکر نمی‌کنم، می‌دانم که آن فیلم خوب است.» انگلک گریزی هم به اتفاقات اخیر هک شدن کمپانی سونی پیکچرز اشاره کرد و گفت 400 فیلم در فستیوال برلین به نمایش درخواهند آمد.  او ادامه داد که: «شما عاشق تک‌تک فیلم‌هایی خواهید شد که کره‌شمالی بگذارد ببینید.»
واکنش اهالی رسانه به فیلم تازه ژولیت بینوش
«هیچکس شب را نمی‌خواهد» (Nobody Wants the Night) با بازی ژولیت بینوش، بازیگر برنده اسکار در نقش یک سیاح قطب شمال، پنجشنبه در افتتاحیه این دوره جشنواره برلین به نمایش درآمد و با واکنش سرد اهالی رسانه روبه‌رو شد.  این فیلم که ماجرای آن‌ سال 1908 در ناحیه دورافتاده گرینلند در قطب شمال روی می‌دهد، از روی داستان واقعی جوزفین پیری، همسر خودسر و لجوج رابرت پیری، ماجراجوی آمریکایی ساخته شده است که هدایت اولین سفر اکتشافی به قطب شمال را به عهده داشت. بازیگر فرانسوی در «هیچکس شب را نمی‌خواهد» نقش جوزفین را بازی می‌کند.  یک زن متکبر و تحصیل‌کرده که برای سهیم شدن در افتخار رابرت با کمک یک راهنما (با بازی گابریل برن) راهی سفری فاجعه‌بار می‌شود. رینکو کیکوچی بازیگر ژاپنی که‌سال 2006 برای کار خود در فیلم «بابل» نامزد اسکار شد، در فیلم نقش یک زن جوان اینوئیت به نام آلاکا را بازی می‌کند که رابطه‌اش با رابرت ماجراهایی به همراه دارد.  بخشی از «هیچکس شب را نمی‌خواهد» در منطقه دور‌افتاده در غرب نروژ فیلمبرداری شده است و این همان‌جایی است که محل فیلمبرداری «امپراتور ضربه متقابل می‌زند» از سری فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» بود. با این حال، بینوش 50 ساله در نشست مطبوعاتی فیلم گفت بازیگران فیلم بیشتر وقت را در جزایر سوزان قناری گذراندند. او گفت: ما فقط 10 روز در نروژ بودیم و باقی فیلم ماه ژوئن در یک استودیو در تنریفی فیلمبرداری شد. «هیچکس شب را نمی‌خواهد» را ایزابل کوشت کارگردان اسپانیایی کارگردانی کرده است.  او به خبرنگاران گفت فیلم خود را با الهام از داستان‌های جک لندن از یوکون ساخته است، اما می‌خواست برداشتی تازه داشته باشد. او همچنین گفت:   تا پیش از این هیچ‌کس داستان قطب شمال را از منظر یک زن روایت نکرده بود.
نمایندگان سینمای ایران
فیلم «مادر قلب اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده در بخش فورم به نمایش درمی‌آید. ترانه علیدوستی، محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی و مهرداد صدیقیان بازیگران اصلی این فیلم هستند که دومین فیلم بلند احمدزاده بعد از «مهمونی کامی» است.  داستان فیلم با مهمونی کامی آغاز می‌شود که قصد دارد ایران را برای همیشه به مقصد تونس ترک کند.
43 فیلم برای نمایش در بخش چهل و پنجمین دوره بخش جنبی فورم ( Forum/تریبون آزاد) انتخاب شده‌اند که در میان آنها 31 فیلم برای اولین بار در دنیا و 10 فیلم برای نخستین‌بار در سطح بین‌المللی نمایش داده می‌شوند. «اتاق ممنوع» به کارگردانی گای مدن فیلم افتتاحیه این دوره بخش فورم است که شامل آثار آوانگارد و تجربی است.  
فیلم «پریدن از ارتفاع کم» به کارگردانی حامد رجبی هم در بخش فیلم‌های داستانی پانوراما نمایش داده می‌شود. نگار جواهریان و رامبد جوان در این فیلم بازی می‌کنند که در خلاصه داستان آن آمده است: نهال که چهار ماهه حامله است، ناگهان می‌فهمد که جنین در شکمش مرده، سکوت می‌کند و تصمیم می‌گیرد از این ماجرا به کسی چیزی نگوید.
فیلم کوتاه «ماهی سرخ‌شده» به کارگردانی لیلا خلیل‌زاده نیز در بخش فیلم کوتاه «Generation» جشنواره برلین حضور خواهد یافت.
به‌گزارش ایسنا، فیلم «تاکسی» ساخته جعفر پناهی نیز دیروز (۶ فوریه/۱۷ بهمن) در بخش اصلی به نمایش گذاشته ‌شد، درحالی‌که در بخش رقابتی فیلم‌هایی نیز از کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، شیلی، لهستان، ویتنام و چین، گواتمالا، ژاپن و غیره شرکت داشتند.
فیلم‌هایی از مکزیک، مراکش، فلسطین، آمریکا، آرژانتین، آلمان، آفریقای‌جنوبی، تایلند، روسیه، تایوان و... در این دوره بخش پانوراما برلیناله حضور دارند.
شصت‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم برلین 5 تا 15 فوریه 2015 (16 تا 26 بهمن) برگزار می‌شود.


تعداد بازدید :  413