شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:
اختیارات وزارت علوم باید برگردانده شود
دانشگاه آزاد در دوره گذشته بی‌حدوحصر گسترده شد

شهروند| برخی اختیارات از حوزه دانشگاه‌ها بیرون رفته است و دانشگاه‌ها به آن اعتراض دارند، اما من می‌گویم برخی از اختیارات حتی از وزارتخانه هم گرفته شده که باید به آن برگردانده شود.
محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام این مطلب گفت:  در شرایط خاصی قرار داریم و مشکلاتی در موارد گوناگون در دانشگاه‌ها وجود دارد. توسعه‌های حق و ناحقی در دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته ایجاد شده و مشکلاتی را برای وزارتخانه ایجاد کرده است. توسعه صورت‌گرفته و نتیجه این شده که بودجه سقف مشخصی داشته اما با گسترش دانشگاه‌ها مجبور شدند آن را بین واحدها تقسیم کنند.
او که در جلسه با روسای دانشگاه‌های استان اصفهان سخن می‌گفت، با اشاره به وضع بودجه وزارت علوم اظهار کرد:   دانشگاه‌ها در ماه‌های بهمن و اسفند با مشکل مالی مواجه هستند. وزیر علوم، با بیان این‌که دو هفته قبل نامه‌ای را با مضمون مشکلات، مسائل، نیازها و اعتبار دانشگاه‌ها به دکتر روحانی و مقام معظم رهبری تقدیم کردم، اضافه کرد: بودجه دولت تا پایان‌سال مشخص است ولی با وضع قیمت نفت اوضاع بدتر شد، اگر هم قیمت نفت پایین‌تر بیاید وضع نامناسب‌تری خواهیم داشت. از صندوق توسعه ملی هم که نمی‌شود انتظاری داشت و اصلا برای رفع مشکل بودجه وزارت علوم نمی‌توان به آن تکیه کرد.
فرهادی با بیان این‌که در سال‌های 91 و 92 تنها نزدیک به 70‌درصد از بودجه‌ها تخصیص داده شده است، خاطرنشان کرد:   امسال هم 62‌درصد از بودجه اختصاص داده شده است.
او در بخش دیگری از سخنانش با اعلام این‌که  ادغام دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی- کاربردی منتفی شد گفت: چون مأموریت هر یک از این دانشگاه‌ها متفاوت است، بنابراین ادغام آنها درست نیست.
فرهادی اظهار کرد: در سال‌های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی یک گستردگی بی‌حد و حصر پیدا کرد که باید آن را سامان داد. مسئولان دانشگاه‌ها در گذشته در جلسات و ساماندهی رشته‌ها و پذیرش‌ها شرکت نمی‌کردند، اما اکنون تمکین کرده‌اند و جلساتی برای بررسی ظرفیت و رشته‌های این دانشگاه درحال برگزاری است. او با بیان این‌که رشته‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی توسط شورایعالی گسترش بررسی می‌شود، اظهار کرد: باید ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد با شورای گسترش هماهنگ باشد و توسط این نهاد بررسی شود.
او رتبه دانشگاه تهران در دنیا را 350 ذکر کرد و گفت: ولی این رتبه واقعی آن نیست و باید رتبه این دانشگاه زیر 200 باشد، دلیل این وضع تفکیک قایل شدن میان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران است که باید یکی در نظر گرفته شوند.
فرهادی با تأکید بر این‌که باید همه در رفع مشکلات دانشگاه کمک کنند، ادامه داد: برخی از اختیارات از حوزه دانشگاه‌ها بیرون رفته است و دانشگاه‌ها به آن اعتراض دارند، من می‌گویم برخی از اختیارات حتی از وزارتخانه هم گرفته شده که باید به آن برگردانده شود.
او اضافه کرد: در جذب هیأت علمی اختیار از وزارتخانه گرفته شده است. هیأت عالی جذب ضوابط را وضع می‌کند و نظارت دارد اما می‌خواستند در هیات‌های اجرایی هم وارد شوند و عملا در برخی مواقع این کار را کردند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر برگرداندن اختیارات وزارتخانه، گفت: برای رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی موارد موردنیاز را نوشتم و بجد پیگیر آن هستم، ازجمله این موارد باز گذاشتن دست دانشگاه‌ها در جذب هیأت علمی است.
فرهادی افزود: باید قوانین هیأت‌های امنا را بررسی و بازنگری کرد تا به آنها اختیارات بیشتری داد. یک دید منفی در سازمان برنامه، دیوان محاسبات و اقتصاد و دارایی وجود دارد که می‌خواهند هیأت‌های امنا را کنار بگذارند ولی بجد جلوی این قضیه را باید گرفت و به هیأت‌های امنا اختیار داد.
او ادامه داد: شورایعالی برنامه‌ریزی را احیا کردیم و از شنبه هفته آینده اولین جلسه خود را برگزار می‌کند. برخی رشته‌ها عمرشان تمام شده و کشور به برخی رشته‌های جدید نیاز دارد. در این زمینه باید به دانشگاه‌ها اختیار داد تا حتی در برنامه‌ریزی درسی نیز اختیار داشته باشند. وزیر علوم با اشاره به صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها، گفت:   800‌هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها داریم و باید در این مورد بررسی‌های لازم را انجام دهیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه بازدید از حوزه آزمون کارشناسی ارشد نیز در پاسخ به پرسشی درباره حضور نمایندگان مجلس در کمیته تشخیص مصادیق بورسیه‌ها اظهار کرد: نمایندگان مجلس می‌توانند به‌عنوان ناظر در این کمیته حضور یابند و همیشه روند همین‌طور بوده است.
فرهادی در مورد علت مرگ دانشجوی دکترای دانشگاه تهران و صحت و سقم برخی ادعاها مبنی بر خودکشی وی اظهار کرد:   طبق بررسی‌های انجام‌شده گفتند که این دانشجو درحال راه رفتن در راهروی دانشکده بوده و با وجود رسیدگی سریع، فوت کرده است. همان‌طور که می‌دانید ما با مواردی چون ایست قلبی و سکته روبه‌رو هستیم.


تعداد بازدید :  352