شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
این‌بار مجلس امدادرسانی کرد
تصویب 700‌میلیارد تومان بودجه هلال‌احمر در کمیسیون تلفیق

سعید درویشی- دبیر گروه هلال| پس از ساعت‌ها بحث، تبادل‌نظر، استدلال و هر آنچه می‌توانست برای حیات مردم در سوانح و حوادث سرنوشت‌ساز باشد، سرانجام بودجه جمعیت هلال‌احمر در کمیسیون تلفیق مجلس به 700‌میلیارد تومان افزایش یافت اما هنوز کار نمایندگان به پایان نرسیده و باید دید آیا این رأی نمایندگان در صحن علنی مجلس نیز به قوت خود باقی می‌ماند یا خیر.
در جلسه دوشنبه گذشته کمیسیون تلفیق، اتفاق عجیبی افتاد و برخلاف تصور عمومی
 500‌ میلیارد تومانی که دولت در لایحه بودجه‌ سال 94 کشور برای توسعه شبکه امدادونجات، تأمین امکانات و تجهیزات، نوسازی، بازسازی، خرید بالگرد، احداث پایگاه‌ها و ... به جمعیت هلال‌احمر اختصاص داده بود، حذف شد. پس از رسانه‌ای شدن ماجرا و اظهار‌نظر تعدادی از نمایندگان ملت که حذف این رقم را حرکتی نادرست دانسته بودند، در آخرین ساعات چهارشنبه نمایندگان در جلسه پایانی بررسی لایحه بودجه 94 علاوه بر احیای دوباره 500‌میلیارد تومان که دولت در لایحه بودجه برای هلال‌احمر در نظر گرفته بود 200‌میلیارد تومان نیز به آن افزودند.
امیدواری به تصویب در صحن علنی
روح‌الله فروزش، مدیرکل امور مجلس جمعیت هلال‌احمر درخصوص این اتفاق خوب به «شهروند» گفت:  «به تصویب نهایی این بودجه در صحن علنی امیدوار هستیم.» او معتقد است با توجه به صحبت‌های انجام شده با نمایندگان مجلس و اطلاعات و مستنداتی که درخصوص عملکرد جمعیت هلال‌احمر در اختیار نمایندگان گذاشتیم و با عنایت به ضرورت تقویت امکانات امدادونجات جمعیت هلال‌احمر به تصویب نهایی 700‌میلیارد تومان امیدوار هستیم.»
علت  مخالفت  اولیه
مدیرکل امور مجلس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به سابقه این اتفاق ادامه داد: «وقتی دولت در لایحه بودجه‌ سال 94 از محل بند «ش» ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه 500‌میلیارد تومان برای جمعیت هلال‌احمر در نظر گرفت، ما اعلام کردیم با توجه به نیازهای جمعیت هلال‌احمر مبلغ مناسبی نیست اما از یک‌طرف افزایش این بودجه در کمیسیون تلفیق رأی نیاورد و از طرف دیگر برخی با طرح مسائل حاشیه‌ای و بی‌اساس و وارد کردن اشکالاتی به این ماده و نیاز نبودن به آن در قانون بودجه سالانه و بالاخره به پیشنهاد یکی از نمایندگان  500‌میلیارد تومان دولت از بودجه هلال‌احمر حذف شد.» حال چه اتفاقی افتاده بود که این نمایندگان که‌ سال گذشته با اختصاص 500‌میلیارد تومان به هلال‌احمر موافقت کرده بودند این‌بار در گام اول نه‌تنها با آن مخالفت بلکه آن را حذف کردند. مدیرکل امور مجلس جمعیت هلال‌احمر در این خصوص به «شهروند» گفت: « امسال از محل این بودجه اعتباراتی به بخش‌های دیگر اختصاص یافته بود و در قالب بند «و» تبصره 19 لایحه دولت آمده بود که بر تصمیم نمایندگان اثرگذار بود. نکته دیگر این بود که از لحاظ شکلی ایراداتی وارد شد و برخی نمایندگان استدلال کردند با توجه به وجود قانون دائمی، نیازی به اختصاص مبلغ در قانون بودجه نیست زیرا دولت خودش می‌تواند این کار را انجام دهد و مبالغی را که نیاز دستگاه‌ها در زمینه امدادونجات است به آنان پرداخت شود اما با استدلال‌هایی که آوردیم این نظریه مخدوش شد و نمایندگان رأی دادند.»
استدلال‌های منطقی
 و موافقت  نمایندگان
به ‌گفته فروزش پس از ارایه توجیهات، آمار و اطلاعات، نمایندگان کمیسیون تلفیق متقاعد شدند که این حکم، حکم قانون برنامه پنجم توسعه است زیرا در بند «ش» ماده 224 قانون برنامه تکلیف شده که هرساله از محل منابع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران باید مبالغی در قالب بودجه سنواتی به هلال‌احمر اختصاص پیدا کند. خوشبختانه نمایندگان با پذیرفتن استدلال‌ها و نظرات متقن کارشناسی با موضوع موافقت کردند و پس از پیشنهاد در کمیسیون تلفیق، اختصاص 700‌میلیارد تومان به جمعیت هلال‌احمر با رأی بالای نمایندگان به تصویب رسید.
روح‌الله فروزش ضمن تشکر از نمایندگان مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون تلفیق به خاطر دلسوزی، دوراندیشی و توجه به مقوله مهم امدادونجات، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های هلال‌احمر و مجلس به منظور خدمت به مردم همواره پایدار باشد.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که از 700‌میلیارد تومان تخصیص‌یافته از سوی دولت و مجلس به جمعیت هلال‌احمر، 40‌درصد آن باید صرف  خرید بالگرد و تقویت امداد هوایی و 60‌درصد صرف سایر ماموریت‌های جمعیت هلال‌احمر شود.


تعداد بازدید :  129