شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
نوبرانه

کلاه ایمنی هوشمند به بازار آمد
شهروند| استرالیایی‌ها نوعی کلاه هوشمند برای دوچرخه و موتورسواران طراحی و روانه بازار کرده‌اند که علاوه بر ضریب ایمنی بالا، اطلاعات مختلفی ازجمله میزان سرعت، هشدارهای ایمنی و نقشه مسیر را در اختیار سرنشین وسیله نقلیه قرار می‌دهد. این کلاه جدید که
  mart Hat  نام گرفته است یک شماره شناسایی مخصوص نیز دارد که شناسایی سریع‌تر دوچرخه‌سوار در زمان بروز سانحه را ممکن می‌کند.
محدودیت سرعت، میزان دمای بدن، تعداد ضربان قلب و پیام‌های هشدار همگی روی صفحه نمایش مقابل چشم دوچرخه‌سوار نمایش داده می‌شود؛ دوچرخه‌سوار می‌تواند درحال رکاب زدن نقشه مسیر را روی این صفحه نمایش مشاهده کند. این کلاه هوشمند قابلیت اتصال به دستگاه‌های تلفن‌همراه را نیز دارد. بلندگو و شاخص کنترل عملکردها روی فرمان دوچرخه یا موتورسیکلت از دیگر تجهیزات این کلاه ایمنی هوشمند محسوب می‌شود. تولیدکنندگان این کلاه ایمنی که فعلا مدل اولیه را به بازار عرضه کرده‌اند درحال جمع‌بندی برای قیمت‌گذاری مدل تجاری این کلاه هستند.

عینک‌های طبی که به میل کاربر خود آفتابی می‌شوند
آمریکایی‌ها به‌زودی نوعی عینک طبی را به بازار عرضه می‌کنند که به‌صورت دستی و با میل کاربر خود آفتابی می‌شود.
لنزهای فتوکرومیکی که درحال‌حاضر در بازار موجود است، حاوی مولکول‌ های‌هالید نقره‌ است که این مولکول‌ها در صورت قرارگرفتن در معرض نور فرابنفش خورشید، به‌طور موقت تغییر شکل می‌دهند؛ این موضوع موجب تیره‌شدن لنزها و فیلترشدن بخشی از نور می‌شود. ایراد مهم این لنزها آن است که آفتابی یا شفاف‌شدن عینک به اختیار کاربر آن نیست. یکی دیگر از مشکلات این لنزها این است که تغییر وضعیت ‌دادن از حالت شفاف به رنگی اغلب چند دقیقه زمان می‌برد که این موضوع هنگام رانندگی یا هدایت‌کردن هواپیما، نامطلوب است؛ علاوه بر این، در صورتی که فرد در سایه باشد، این عینک‌ها رنگی نمی‌شوند. این مشکلات در عینک‌های جدید برطرف شده و  کاربران آن می‌توانند تنها با یک کلید الکترونیکی ظریف، شفاف یا آفتابی بودن عینک خود را تعیین کنند. لنزهای این عینک حاوی پلیمرهای الکتروکرومیک هستند که به‌جای نور فرابنفش به جریان الکتریکی واکنش نشان می‌دهند. نمونه اولیه عینک ابداعی ترکیبی از پلیمرهای زرد، فیروزه‌ای، نارنجی و آبی است که این پلیمرها ظرف معدود ثانیه‌هایی، عینک را به رنگ قهوه‌ای درمی‌آورند و تا 70‌درصد نور ورودی را مسدود می‌کنند. با تغییر نسبت پلیمرها، می‌توان عینک جدید را به رنگ‌های دیگری نیز درآورد. تولیدکنندگان این عینک هنوز قیمت مشخصی برای آن تعیین نکرده‌اند.


تعداد بازدید :  324