شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز چارلز دیکنز
203‌ سال پیش، برابر با هفتم فوریه 1812 میلادی، چارلز دیکنز، برجسته‌ترین رمان‌نویس انگلیسی عصر ویکتوریا در پورتسموت انگلستان به دنیا آمد. دیکنز در طول زندگی خویش، محبوبیت جهانی بسیاری کسب کرده‌ است و از آثارش می‌توان به «دیوید کاپرفیلد»، «آرزوهای بزرگ»، «الیور تویست» و «داستان دو شهر» اشاره کرد. از او برای داستان‌سرایی، نثر توانمند و خلق شخصیت‌های به یادماندنی، تحسین بسیار به عمل آمده‌ است. به عقیده جیمز جویس، دیکنز تأثیرگذارترین نویسنده در زبان انگلیسی بوده‌ است.

نخستین قانون مطبوعات
107‌سال پیش، برابر با هجدهم بهمن 1286 خورشیدی، نخستین قانون مطبوعات ایران در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. در بخشی مقدمه این قانون آمده بود: «...عامه مطبوعات غیر از کتب ظلال و مواد مضره به دین مبین، آزاد و ممیزی در آنها ممنوع است ولی
هرگاه چیزی مخالف قانون مطبوعات در آنها منتشر بشود، نشردهنده یا نویسنده طبق قانون مطبوعات مجازات می‌شود. اگر نویسنده معروف و مقیم ایران باشد، ناشر و طابع و موزع از تعرض مصون هستند. هرکس بخواهد مطبعه دایر نماید یا کتاب و جریده و اعلاناتی به طبع برساند یا مطبوعات را بفروشد باید بدواً عدم تخلف از فصول این قوانین را نزد وزارت معارف به التزام شرعی ملتزم و متعهد شود...»

مرگ ملک حسین
16 سال پیش، برابر با هفتم فوریه 1999 میلادی، حسین بن طلال، معروف به ملک حسین، پادشاه اردن، در 63 سالگی درگذشت. او از ۱۱ اوت ۱۹۵۲ تا پایان عمر خود به مدت ۴۷ سال عهده‌دار سلطنت اردن بود. ملک حسین تحصیلات خود را در کالج ویکتوریا در اسکندریه، مدرسه هارو در انگلیس و مدرسه نظامی سلطنتی سندهرست پشت سر گذاشت. قتل‌عام چریک‌های فلسطینی و اخراج آن‌ها از اردن در سپتامبر ۱۹۷۰ معروف به «سپتامبر سیاه» از حوادث مهم دوران فرمانروایی ملک حسین بود.

 


تعداد بازدید :  488