شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
اتوبوس فرسوده در سراشیبی مرگ
عسلویه 6 کارگر ماهرش را از دست داد

شهروند| تصادف مرگبار اتوبوس فرسوده، 6 کارگر پیمانکار فاز 12 عسلویه را به کام مرگ فرو برد. در این حادثه 22 کارگر دیگر راهی بیمارستان شدند. نیروهای ماهر و متخصص ساخت پالایشگاه عسلویه وقتی برای شروع یک صبح کاری مسافر اتوبوس فرسوده شدند هرگز تصور نمی‌کردند قربانی تصادف مرگباری شوند. سرعت زیاد و نقص فنی سیستم ترمز اتوبوس کارگران باعث شد که قسمت جلو اتوبوس با قسمت عقب یک کامیون کمپرسی حامل سنگ‌های عظیم برخورد کند.
این حادثه تلخ در حالی رقم خورد که کارگران عسلویه بارها نسبت به حادثه‌خیز بودن تردد اتوبوس‌های فرسوده‌ای که به‌عنوان سرویس جابه‌جایی کارگران در جاده‌های منطقه ویژه عسلویه تردد می‌کنند هشدار داده بودند.
مرگ تلخ کارگران در حاشیه جاده
ساعت 5:40 دقیقه صبح روز پنجشنبه بود. 35 کارگر طبق برنامه کاری روزانه از فاصله 4 کیلومتری محل اقامتشان عازم محل کار بودند که ناگهان حادثه‌ای هولناک رقم خورد. در جاده بندر سیراف بودند، هوا تاریک بود و اتوبوس بنز 307 فرسوده، در سراشیبی تند جاده حرکت می‌کرد. سرعتش زیاد بود و به دلیل فرسودگی، چراغ‌هایش سوخته بود. بعضی از کارگران روی صندلی‌های اتوبوس نشسته و برخی ایستاده بودند. سراشیبی جاده تند شده بود و هر لحظه بر سرعت اتوبوس افزوده می‌شد، کارگران وحشت‌زده در جای خود نشسته بودند که ناگهان صدای برخورد مهیب اتوبوس بنز فرسوده با کامیون کمپرسی که در حاشیه جاده متوقف شده بود، سکوت صبحگاهی جاده را شکست. سنگ‌های عظیمی که در قسمت بار کمپرسی قرار داشت به داخل اتوبوس پرتاب شد، سرنشینان قسمت جلوی اتوبوس در صندلی‌هایشان حبس شده بودند که حادثه مرگبار رقم خورد. شاهدان ماجرا بلافاصله این تصادف هولناک را به پایگاه هلال‌احمر گزارش کردند.
عملیات نفسگیر امدادگران هلال‌احمر
چند دقیقه بعد صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی و اورژانس هلال‌احمر در جاده پیچید. بررسی‌های اولیه امدادگران نشان می‌داد اتوبوس فرسوده «بنز ۳۰7» حامل ۳۵ کارگر شرکت پیمانکاری درریز (پیمانکار ساخت پالایشگاه) در محور بندر سیراف با یک کامیون متوقف شده در کنار جاده برخورد کرده است. کارگران در داخل اتوبوس حبس شده بودند و تحقیقات نشان می‌داد سرنشینان قسمت جلوی اتوبوس به کام مرگ فرو رفته‌اند. عملیات نجات آغاز شد و امدادگران هلال‌احمر بلافاصله با استفاده از دستگاه‌های برش، اقدام به خارج کردن کارگران محبوس شده از میان آهن‌پاره‌های اتوبوس کردند. عبدالکریم شعبانزاده، مدیرعامل هلال‌احمر بوشهر در رابطه با جزییات عملیات امدادگران به «شهروند» گفت: «ساعت 5:40 دقیقه خبر تصادف اتوبوس کارگران با یک کامیون کمپرسی در محور بندر سیراف منطقه ویژه عسلویه به پایگاه امدادونجات شیرینو گزارش شد. با دریافت این خبر 10 امدادگر در قالب 3 تیم عملیاتی به همراه یک خودروی نجات و یک آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد کامیون کمپرسی که حامل سنگ‌های لاشه اسکله در قسمت بار، در کنار جاده متوقف بوده که ناگهان اتوبوس سرویس کارگران با قسمت عقب کمپرسی برخورد می‌کند. سرعت زیاد اتوبوس و نقص سیستم ترمز باعث شدت این حادثه شده بود و همین موضوع کافی بود لاشه سنگ‌های اسکله به داخل اتوبوس پرتاب شود. امدادگران با استفاده از دستگاه‌های برش عملیات نفسگیری را آغاز کردند. 5 کارگر که در ردیف‌های جلوی اتوبوس نشسته بودند در دم جان باخته بودند و 3نفر از کارگران در بین صندلی‌ها محبوس شده بودند که با برش بخشی از اتوبوس بیرون کشیده شدند. یک کارگر دیگر هم در مسیر بیمارستان به کام مرگ فرو رفت. 22کارگر مصدوم این اتوبوس هم به بیمارستان امام‌خمینی کنگان منتقل شدند.»
زوایای تصادف مرگبار
کارگران حادثه‌دیده از نیروهای متخصص و ماهری بودند که به واسطه شرکت پیمانکاری «درریز» در پروژه‌هایی که کارفرمای اصلی آن شرکت «پتروپارس» بود مشغول فعالیت بودند. شدت تصادف سرویس حامل کارگران فاز ۱۲ عسلویه به‌حدی بود که به غیر از راننده تمامی سرنشینان ردیف جلوی اتوبوس که 6 کارگر بودند، جان سپردند. به گفته یکی از شاهدان حادثه، کامیون حامل سنگ‌های معدنی در کنار جاده متوقف بود و اتوبوس کارگران در تاریکی هوا، به دلیل فرسودگی و نداشتن چراغ با این کامیون برخورد کرده است. به اعتقاد یکی از کارگران شاهد حادثه، اگر امکانات روشنایی جاده مهیا بود این حادثه اتفاق نمی‌افتاد. اسامی 6 کارگر کشته‌ شده در این حادثه به این شرح است: «ابوالقاسم جعفرپور»، «رحیم‌الله کاکاوند»، «حسین قطامی‌پناه»، «اکبر آرامش»، «مهدی باقری» و «تیمور حسین‌پور».
قربانیان اتوبوس‌های فرسوده
اتوبوس‌های فرسوده و از رده خارج شده بازهم زنگ خطر را به صدا درآوردند تا مسئولان برای حل این مسأله اقدام کنند. از سال‌ها پیش کارگران و حتی ساکنان منطقه ویژه عسلویه از خطرناک بودن اتوبوس‌های فرسوده‌ای که کارگران را در مسیر‌های جاده‌ای جابه‌جا می‌کنند گلایه و حتی هشدار داده بودند. حالا 6کارگر که از نیروهای متخصص و ماهر کشور بودند قربانی سرنوشت تلخی شدند که بارها هراس آن را داشتند.


تعداد بازدید :  191