شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با مصطفی‌هاشمی به بهانه قهرمانی مهرام در لیگ بسکتبال
نشان دادیم دوره وابستگی به ستاره‌ها تمام شده است
مربیان ایرانی «خنگ» نیستند که نتوانند تیم‌ملی را هدایت کنند مسئولان برای تمام کردن لیگ عجله داشتند

حسین جمشیدی-شهروند| لیگ برتر بسکتبال که البته امسال به دلیل ممنوعیت حضور بازیکنان خارجی با نام جام‌ ملی بسکتبال پیگیری شد،‌ با وجود تمام انتقادها به نحوه برگزاری آن، با قهرمانی مهرام به پایان رسید. لیگی که فقط 3 ماه به طول انجامید و حالا معلوم نیست در 9 ماه آینده تکلیف بازیکن‌های حاضر در این لیگ چه خواهد شد زیرا نه فدراسیون رئیس دارد و نه تیم دارای سرمربی است. مصطفی‌هاشمی که برای چندمین بار سرمربیگری مهرام را برعهده داشت،‌ توانست انتقام شکست 2‌سال اخیر را از پتروشیمی بگیرد،‌ اگرچه او تمام موفقیت‌های تیمش را به بازیکنان مهرام تقدیم می‌کند. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» با مصطفی‌هاشمی را می‌خوانید:  
 تبریک، بعد از 2‌سال دوری از قهرمانی، توانستید مهرام را بار دیگر بر بام بسکتبال ایران قرار دهید.
قطعا این موفقیت به دلیل تلاش بازیکنانی بوده که در ماه‌های اخیر خیلی سخت تمرین و غُرهای مرا تحمل کردند. آنها این حس جاه‌طلبی را در خود دیدند که بتوانند جام قهرمانی را بالای سر ببرند و قطعا این موفقیت مدیون تلاش های این نفرات بوده است. البته بعد از قهرمانی صحبت‌هایی شنیدم که برایم عجیب بود. برخی با ادبیات خاص خودشان سعی کردند‌ قهرمانی ما را لوث کنند که این مسأله اصلا خوب نیست.
 ‌ البته تیم شما قاطعانه قهرمان شد و بعید است کسی بتواند این قهرمانی را زیر سوال ببرد!
متاسفانه یکسری افراد به این موارد نگاه نمی‌کنند و فقط به دنبال تخریب هستند. ما هم رباط نیستیم و احساس داریم،‌ پس شاید اشتباه کنیم. همان‌طور که ما الان نمی‌توانیم تیم‌های دیگر را به خاطر قهرمان نشدنشان زیر سوال ببریم،‌ کسی همچنین حقی را درباره تیم مهرام ندارد و همه باید به بازیکنان من احترام بگذارند.
 درحالی‌که امسال برخلاف‌سال گذشته ستاره‌هایی مثل صمد نیکخواه و حامد حدادی را در اختیار نداشتید،‌ تصور می‌کردید به‌عنوان قهرمانی برسید؟
تمام بازیکنان برای من قابل احترام هستند اما به نظرم کل تیم ما امسال ستاره بود. این قهرمانی نشان داد که باید نگرشمان نسبت به بسکتبال تغییر کند زیرا بسکتبال یک رشته گروهی است. دوره وابستگی به ستاره‌ها به پایان رسیده است؛ هیچ‌وقت نمی‌توان با یکی،‌ 2 نفر نتیجه را تغییر داد و یک تیم باید به معنای واقعی «تیم» باشد.
 به نظرشما لیگی که بازیکن خارجی در آن ممنوع بود و در کل 3 ماه به طول انجامید،‌ به بسکتبال ما کمک می‌کند؟
با این‌که بازیکن‌های خارجی تیم‌های حریف در سال‌های اخیر قهرمانی را از ما گرفتند اما قطعا این لیگ به بسکتبال ما هیچ کمکی نخواهد کرد. این صحبت را در شرایطی بیان می‌کنم که تیمم قهرمان شده و می‌توانم همه جوره از این نحوه برگزاری حمایت کنم اما چون می‌بینم که این نوع برگزاری لیگ به ضرر بسکتبال ایران است،‌ حرف می‌زنم. باشگاه‌ها فقط جزیی از بسکتبال هستند و مهم بسکتبال ملی ایران است.
پیشنهاد شما برای برگزاری باکیفیت لیگ چیست؟
پیشنهادم این است که لیگ از ابتدای شهریور تا ابتدای خرداد یعنی در 9 ماه با حضور 2 بازیکن خارجی برگزار شود. امسال مسئولان فقط عجله داشتند که لیگ زودتر تمام شود و این، مطلوب نیست. بسکتبال ایران قبلا قانون حضور 2 بازیکن خارجی در هر تیم و مدت زمان طولانی لیگ را تجربه کرده و نتیجه گرفته اما نمی‌دانم چرا برخی اصرار به تغییر رویه داشتند. بازیکنان ما زمانی کیفیت شان بالا می‌رود که دائما با بازیکنان خارجی سطح بالا تنه‌به‌تنه شوند نه این‌که بعد از 3 ماه برگزاری لیگ به جز 20 نفر ملی‌پوش بقیه، ماه ها از بسکتبال جدا شوند. در کل تصور می‌کنم که برگزاری لیگ به این شکل یک کار خام و احساسی بود.
 در چنین شرایطی، فدراسیون بسکتبال سرمربی ندارد و تیم‌ملی سرمربی...
از وزیر ورزش خواهش می‌کنم که رئیس فدراسیون را هر چه سریعتر مشخص کند تا بسکتبال به یک ثبات برسد. هر چه زودتر باید این اتفاق رخ دهد تا بعد از آن نیز تصمیمات بعدی مثل انتخاب سرمربی تیم‌ملی گرفته شود.
 با توجه به زمانی که از دست رفته،‌ تصور می‌کنید مربی ایرانی می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای تیم‌ملی باشد یا یک مربی خارجی؟
اگر من برای این ورزش تصمیم‌گیرنده بودم که البته هیچ‌وقت این اتفاق رخ نخواهد داد، اجازه نمی‌دادم در هیچ‌کدام از تیم‌های ملی ایران در رشته‌های مختلف از مربی خارجی استفاده شود. حرف من این است که در هر رشته‌ای مثلا بسکتبال چند مربی نخبه و باهوش وجود دارند؛ ما نمی‌توانیم بگوییم که در یک رشته همه خنگ هستند و هیچ‌کس توانایی پیشرفت ندارد. باید همین افراد نخبه را جدا کرده و به آنها از طریق روابط بین‌المللی و دانش مربیان خارجی آموزش بدهیم. مطمئنا مربی ایرانی با تعصب و غیرتی که دارد،‌ می‌تواند خیلی مفیدتر از خارجی‌ها باشد اما متاسفانه دنیا را فعلا از یک طرف دیگر می‌بینیم. نهایتا برای استفاده از مربیان خارجی می‌توانیم فقط از یک تمرین دهنده خارجی استفاده کنیم.

قهرمانی تیم بسکتبال مهرام از دریچه آمار

 ‌ مهرام اولین قهرمانی خود در جام ملی بسکتبال و در کل ششمین قهرمانی خود در بسکتبال ایران را جشن گرفت.
 ‌ این قهرمانی پس از 2‌سال ناکامی این تیم در فینال مقابل پتروشیمی رقم خورد تا این بار شاگردان‌هاشمی انتقام شکست خود را بگیرند.
 ‌ مهرام با ششمین قهرمانی خود هنوز هم به‌عنوان دومین تیم پرافتخار بسکتبال ایران شناخته می‌شود و برای رسیدن به جایگاه نخست که در اختیار ذوب آهن است،‌ 3 قهرمانی دیگر فاصله دارد،‌ اگرچه ذوب‌آهن تیم بسکتبال خود را منحل کرده است.
 ‌ با این عنوان مهرام‌سال آینده در جام باشگاه‌های آسیا شرکت خواهد کرد تا به دنبال سومین قهرمانی خود در قاره کهن باشد.
 ‌ لیگ برتر بسکتبال ایران از‌سال 1368 برگزار می‌شود که البته امسال با تصمیم مسئولان به جام ملی بسکتبال تغییر نام داد. دلیل این تغییر نام ممنوعیت حضور بازیکنان خارجی   بود.

 


تعداد بازدید :  119