شماره ۳۰۵۶ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
مهم‌ترین دستاورد تجاری سفر رئیس‌جمهور ی به پاکستان که با امضای هشت سند همکاری محقق شد
گام 10 میلیارد دلاری

رئیس‌جمهور کشورمان که به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود و در رأس هیأتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی، روز گذشته وارد اسلام‌آباد شد، پس از استقبال رسمی از سوی نخست‌وزیر پاکستان، در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور شرکت کرد.
سید ابراهیم رئیسی در این نشست خبری از نخست‌وزیر و دولت پاکستان برای میزبانی از هیأت جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی کرد و گفت: «از اینکه امروز در شهر زیبای اسلام‌آباد هستیم ابراز خرسندی می‌کنم. از این سخنگاه به مردم خوب و دین‌مدار پاکستان عرض سلام و ادب و احترام دارم. به همه خانواده‌های محترم پاکستانی در جای جای این کشور از طرف رهبر معظم و فرزانه انقلاب و مردم ایران ابلاغ سلام دارم. به مردم پاکستان که همواره از اسلام و ارزش‌های اسلامی دفاع کرده‌اند و همواره از مظلومان فلسطین و غزه دفاع کرده‌اند و همواره در شهرهای مختلف پاکستان، آزادی قدس شریف را فریاد زده‌اند و همواره از حق و عدالت دفاع کرده‌اند، عرض سلام و قدردانی دارم.»

روابط ایران و پاکستان روابط عمیق اعتقادی و دینی است
رئیس‌جمهور روابط ایران و پاکستان را پیوندی ناگسستنی تعریف کرد و گفت: «ما با کشور دوست و برادر و همسایه‌مان پاکستان فقط به‌عنوان دو کشور همسایه مطرح نیستیم؛ روابط دو کشور روابط تاریخی تمدنی و عمیق اعتقادی و دینی است. امری که ملت بزرگ ایران را با مردم بزرگ پاکستان پیوند می‌دهد اعتقادات است؛ این پیوند ناگسستنی است.»
وی با اشاره به اینکه دو کشور باید در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، تجاری و فرهنگی و همه سطوح روابط خود را ارتقا بخشند، افزود: «ظرفیت‌های بسیاری بین ایران و پاکستان هست و تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند در جهت منافع دو کشور و ملت به‌کار گرفته شود. در نشست‌هایمان با نخست‌وزیر و دولت تصمیم گرفتیم در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، تجاری و فرهنگی و همه سطوح روابط خود را ارتقا بخشیم.»
رئیسی مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم را یکسان دانست و گفت: «هر دو در مبارزه با جرائم سازمان‌یافته، مواد‌مخدر و انواع ناامنی‌ها مصمم هستیم و این نگاه مشترک هر دو کشور است. در یک جمله: دفاع از حقوق بشر، محور همکاری‌های دو کشور است، چه همکاری‌های دوجانبه، چه منطقه‌ای و چه بین‌المللی.»
رئیسی سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را قابل‌قبول ندانست و گفت: «تصمیم گرفتیم این روابط در گام اول ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.»

مرز ایران و پاکستان یک فرصت است
رئیس‌جمهور مرز ایران و پاکستان را یک فرصت برشمرد و گفت: «مرز دو کشور که طولانی است را یک فرصت می‌دانیم و معتقدیم در جهت رفاه دو ملت به‌ویژه مرزبانان به‌کار گرفته شود. سفر کوتاه من و نخست‌وزیر به مرزها برای بازدید و توسعه بازارچه‌های مرزی بود. این کار می‌تواند افزایش یابد. گام‌های برداشته شده کافی نیست. این گام‌ها باید در جهت امنیت مرز و رفاه مردم دو کشور ادامه یابد.»
قدردانی نخست‌وزیر پاکستان از رهبر انقلاب
محمدشهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، نیز در ادامه گفت: «هر دو کشور نگرانی خود را درباره کشتار مردم غزه اعلام و درباره آن گفت‌وگو کردیم و یکصدا اسرائیل را محکوم کرده و از کشورهای جهان درخواست می‌کنیم که هر چه سریع‌تر این اقدام نظامی را به پایان برسانند. راه‌حل عادلانه، تفصیلی و دیرپا برای مسئله فلسطین لازم است. پاکستان پشتیبانی از فلسطین را مشروط نمی‌کند و به همکاری با ایران تا تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس ادامه می‌دهد. از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران، که پشتیبانی از حق آزادی‌خواهی مردم کشمیر را درنظر داشتند، تشکر می‌کنم.»

صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کنند
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با وزیر امور خارجه پاکستان، روابط ایران و پاکستان را فراتر از همسایگی صرف و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی توصیف کرد که دل‌ها و اعتقادات دو ملت را به یکدیگر پیوند داده است و گفت: «صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کنند.»
رئیس‌جمهور گفت: «با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود، روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.»

ایران و پاکستان ۸ سند همکاری امضا کردند
همچنین در ادامه برنامه‌های سفر رسمی سیدابراهیم رئیسی و هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه به پاکستان، مقامات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پس از برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه در حضور رئیسی و شهباز شریف ۸ سند همکاری در بخش‌های مختلف تجارت، علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضایی را به امضا رساندند.
«ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهادکشاورزی و روسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید.

 تهران و اسلام‌آباد به نبرد مشترک علیه تروریسم مصمم هستند
این در حالی است که کاخ نخست‌وزیری پاکستان همزمان با دیدار رسمی نخست‌وزیر این کشور و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که تهران و اسلام‌آباد مصمم به توسعه تجارت هستند.کاخ نخست‌وزیری پاکستان در بیانیه مقدماتی خود اعلام کرد: «شهباز شریف و سیدابراهیم رئیسی راهکارهای تقویت روابط و همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.» طرفین تقویت تجارت دو کشور و گسترش همکاری‌ها در حوزه ارتباطات را مورد بررسی قرار دادند.کاخ نخست‌وزیری پاکستان افزود که تهران و اسلام‌آباد مصمم به نبرد مشترک علیه تروریسم هستند.

کاشت نهال دوستی
همچنین در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اسلام‌آباد، پس از انجام مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور کشورمان از سوی محمدشهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان، مقامات ارشد دو کشور به نشانه دوستی دو ملت، در خاک کاخ نخست‌وزیری پاکستان نهال کاشتند.

یکی از بزرگ‌ترین خیابان‌های پایتخت پاکستان به نام «ایران»
رئیس‌جمهور اسلامی ایران و نخست‌وزیر پاکستان پس از دیدار و رایزنی‌های خود، از یادمان نامگذاری یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین خیابان‌های شهر اسلام‌آباد به نام «ایران» رونمایی کردند. سیدابراهیم رئیسی و شهباز شریف عصر دوشنبه در ادامه برنامه‌های سفر رسمی رئیس‌جمهور کشورمان به پاکستان، از لوح یادبود نامگذاری یکی از خیابان‌های اصلی و بزرگ شهر اسلام‌آباد که از مقابل پارلمان پاکستان آغاز می‌شود، رونمایی کردند.


تعداد بازدید :  324