شماره ۳۰۵۶ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی :
ایجاد یک میلیون شغل در سال؛ وعده‌ای که محقق شد

یکی از وعده‌های رئیس‌جمهوری ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی جدید بود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به تشریح اقدامات دولت در این حوزه پرداخته که گویای تحقق این وعده است.
ایجاد فرصت شغلی جدید در پیشرفت اقتصاد کشور نقش به‌سزایی دارد، چراکه در حوزه‌های مختلف باعث افزایش تولید و کیفیت و سبب امنیت اقتصادی فرد، خانواده و در نهایت رونق اقتصادی کشور می‌شود. یکی از وعده‌های حجت‌الاسلام رئیسی پیش از تشکیل دولت، ایجاد چهار میلیون فرصت شغلی جدید در چهار سال ریاست‌جمهوری با تاکید  بر اولویت فارغ‌التحصیلان آموزش‌عالی، افراد کم درآمد به‌ویژه زنان سرپرست خانوار و همچنین مرزنشینان بود. در راستای تحقق وعده ایجاد چهار میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم، طرح زیست‌بوم ملی اشتغال در این دولت با حضور رئیس‌جمهوری در آبان‌ماه سال 1400رونمایی شد.
از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم در اشتغال‌زایی، ایجاد سامانه رصد و پایش اشتغال در کشور است که هر نوع خدماتی ازجمله صدور مجوز، تسهیلات، مشاوره و سایر موارد به متقاضیان که در این سامانه توسط دستگاه‌ها ارائه می‌شود، ثبت و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. همچنین مؤسسه پژوهشی تأمین اجتماعی نیز اعلام کرده حدود یک‌میلیون و 700هزار فرصت شغلی جدید در دولت سیزدهم در کشور ایجاد شده است. سامانه رصد ثبت اشتغال یکی از راهکار‌هایی است که دولت برای ساماندهی اشتغال ایجاد کرده و افراد جویای کار می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه، درخواست خود را برای دریافت شغل مناسب اعلام کنند. در این رابطه محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، در گفت‌وگویی با فارس گفته بود، احیای واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل پنجمین اقدام مهم دولت بود که به‌طور مستقیم روی رشد تولید اثر داشت.
وی تأکید کرده بود که در ۲ سال گذشته با احیای 4‌هزار و ۴۰۰ واحد راکد و نیمه‌فعال در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی، ۱۹۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم جدید ایجاد و از طرفی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های مردمی نیز در خدمت پروژه‌های احیا قرار گرفت. در این راستا، تاکنون بیش از هزار احیاگر مردمی برای احیای واحدهای اقتصادی آموزش دیده‌اند تا از مشارکت نیروهای مردمی برای احیای واحدهای اقتصادی و جهش تولید در کشور استفاده شود. این احیاگران متشکل از شرکت‌های دانش‌بنیان، مشاوره مدیریت، سرمایه‌گذاری و نیروهای مردمی و جهادی هستند.
حالا، سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در تحقق وعده ایجاد یک میلیون شغل سالانه، اظهار کرد: «خوشبختانه وعده دولت در حوزه اشتغال درخصوص ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی محقق و بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شده است.»
وی افزود: «در سال 1402نسبت به سال 1401، 9دهم درصد، نزدیک به یک‌درصد نرخ بیکاری کاهش یافته است، افزایش 4دهم درصدی نرخ مشارکت اقتصادی را داشتیم، یعنی با وجود اینکه 4دهم درصد نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافته، حدود یک‌درصد نرخ بیکاری کاهش یافته است، یعنی به 8و یک‌دهم درصد رسیده که در طول چند دهه اخیر بی‌سابقه است.»
وی وضعیت نرخ بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان را نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت: «سال گذشته کاهش نرخ بیکاری جوانان، زنان و فارغ‌التحصیلان را نیز داشته‌ایم، همچنین اشتغال ناقص نیز یک‌وسه‌دهم درصد کاهش یافته است.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تأکید کرد: «خالص اشتغال ایجادی که حسب گزارش مراکز آماری رسمی به ما ابلاغ شده است، 775هزار نفر بوده است.» مرتضوی اضافه کرد: «به‌عنوان مثال اگر 400هزار نفر در کلیه مراکز عمومی، اختصاصی و دولتی، بازنشسته داشته باشیم، این به‌علاوه 775هزار نفر است، یعنی ما باید 775هزار نفر به‌علاوه 400هزار نفر از کسانی را که مشمول بازنشستگی یا بیمه بیکاری شده‌اند، نیز محاسبه کنیم.» وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل با قوت و قدرت پیش می‌رود، ادامه داد: « 300هزار متقاضی و کارجو در این سامانه، به‌علاوه آن 310هزار نفر کارگر هم ثبت‌نام کرده‌اند.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به صدور بیش از 180هزار مجوز مشاغل خانگی و پرداخت بیش از 36هزار میلیارد ریال تسهیلات و نیز برپایی 359بازارچه مشاغل خانگی در سطح کشور در دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: «ثبت بیش از یک‌میلیون و 270هزار شغل جدید در سامانه، از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در راستای تحقق ایجاد شغل است.»
مرتضوی در پایان خاطرنشان کرد: «حسب گزارش سازمان تأمین اجتماعی، در این سازمان در سال 1401، بالغ بر یک‌میلیون و 500هزار نفر بیمه شده جدید ثبت شده است.»


تعداد بازدید :  35