شماره ۳۰۵۶ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
«شهروند» به بررسی تیم‌هایی در لیگ برتر می‌پردازد که احتمال‌ سقوط‌شان به لیگ دسته یک بالاست
روی لبه‌ سقوط!

  [ شهروند ]  6 هفته تا پایان رقابت‌های لیگ برتر باقی‌ مانده و همانطور که تب‌وتاب برای قهرمانی در بالای جدول بالاست و سرخابی‌ها برای کسب جام در حال رقابت هستند، در پایین جدول رقابت سنگینی برای ماندن یا نماندن در این رقابت‌ها وجود دارد. تیم‌های فولاد، استقلال خوزستان، نساجی مازندران و صنعت نفت آبادان به ترتیب در جایگاه‌های سیزدهم تا شانزدهم جدول قرار دارند و هر بُرد و باخت برای این تیم‌ها در 6 هفته باقی‌مانده می‌تواند حکم مرگ و زندگی را برایشان داشته باشد. در این گزارش قرار است به وضعیت این تیم‌ها تا پایان هفته بیست‌وچهارم و بازی‌های باقی‌مانده‌شان تا پایان فصل بپردازیم.

صنعت نفت آبادان (16 امتیاز – شانزدهم)
شاگردان فراز کمالوند در پنج بازی گذشته خود چهار شکست را متحمل شده‌‌اند، اما تنها پیروزی خود را موفق شدند مقابل سپاهان به دست آوردند. صنعت نفت آبادان فصل را با عبدالله ویسی شروع کرد، اما نتایج ضعیف باعث شد که این مربی نیم‌فصل از جمع زردپوشان آبادانی جدا شود. در ادامه سهراب بختیاری‌زاده هدایت این تیم را برعهده گرفت، ولی این مربی هم دو ماه بیشتر دوام نیاورد و درنهایت فراز کمالوند سرمربی صنعت نفت شد. زردپوشان آبادانی برای بقا در لیگ برتر 6 بازی دیگر فرصت دارند و در حالی که گزینه‌های سقوط با تیم‌های مدعی بازی خواهند داشت، صنعت نفت در 6 هفته پایانی لیگ برتر با هیچ‌ یک از سه تیم اول جدول رده‌بندی روبه‌رو نمی‌شود. آنها در بازی‌های بعدی خود با هوادار، مس‌رفسنجان، آلومینیوم، شمس‌آذر، ذوب‌آهن و تراکتور مصاف می‌دهند و بی‌شک عدم‌رویارویی با تیم‌های بالانشین شانس بزرگی است که کمالوند و شاگردانش را به بقا در لیگ برتر امیدوار می‌کند. دیدارهایی که می‌‌تواند برای شاگردان کمالوند سخت‌تر از دیگر دیدارها باشد، مصاف با مس‌رفسنجان و تراکتور است و باید دید برزیل ایران در پایان فصل در لیگ برتر ماندنی خواهد شد یا خیر.
نساجی مازندران (19 امتیاز – پانزدهم)
نساجی فصل را با سیدمهدی رحمتی آغاز کرد. این تیم همچنین در رقابت‌‌های لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت و یکی از نمایندگان کشورمان در این مسابقات بود. رحمتی و نساجی در این فصل از مسابقات نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و در 13 هفته اول مسابقات تنها دو پیروزی به دست آوردند و حذف این تیم هم از لیگ قهرمانان آسیا باعث شد که سرمربی نساجی نتواند به کار خود در این تیم ادامه دهد و لوکاس آلکارس جانشین رحمتی در نساجی شد. این مربی با حضور در این تیم نتوانست تغییر چندانی ایجاد کند و او هم پس از گذشت چهار هفته از مسابقات لیگ، جای خود را به ساکت الهامی داد. نساجی در پنج هفته اخیر دو پیروزی مهم به دست آورده‌ و این نتایج باعث شده تا هواداران پرشور نساجی امیدهای خود برای بقا در لیگ برتر را از دست ندهند. البته این تیم در 6 بازی پایانی، سخت‌ترین بازی‌های ممکن را در پیش دارد و باید مقابل سرخابی‌ها و مدعیان قهرمانی به میدان برود. اگر شرایط تیم‌های پایین جدول به همین شکل پیش برود، دیدار هفته پایانی نساجی با فولاد خوزستان می‌تواند یک فینال قعر جدولی برای بقا در لیگ برتر باشد و به نوعی تکلیف تیم‌های سقوط‌کننده را مشخص کند.
استقلال خوزستان (20 امتیاز – چهاردهم)
استقلال خوزستان که نیم‌فصل اول را با دستیابی به تنها هشت امتیاز و حضور در قعر جدول پایان داده بود، مسیری سخت برای جبران این شرایط را با توجه به حواشی شکل گرفته و روند نتیجه‌گیری تیم دنبال کرد. با این حال، حضور تغییراتی که باشگاه استقلال خوزستان رقم زد، باعث شد تا شرایط برای این تیم خوزستانی به طور کلی تغییر کند و پیروزی‌های مهمی را در هفته‌های اخیر به دست بیاورد. شاگردان پورموسوی، در 6 هفته باقی‌مانده، مصاف‌های سختی با تیم‌های پرسپولیس، ملوان، سپاهان و مس‌رفسنجان خواهند داشت و نتایج این بازی می‌تواند سرنوشت آبی‌های خوزستان را به طور کلی تغییر دهد و حالا باید منتظر دیدارهای باقی‌مانده این تیم در رقابت‌های لیگ برتر ماند تا مشخص شود این تیم در لیگ برتر ماندگار می‌شود یا سرنوشت دیگری در انتظار استقلال خوزستان خواهد بود.
فولاد (21 امتیاز – سیزدهم)
فولادی‌ها ابتدای فصل را با شکست‌های متوالی آغاز کردند و همین اتفاق باعث شد تا علیرضا منصوریان، سرمربی این تیم در همان آغاز کار نتواند به ادامه فعالیت بپردازد و از جمع فولاد جدا شد. خوان ایگناسیو مارتینز سرمربی بعدی فولادی‌ها در ادامه مسابقات بود و این مربی فولاد را تا نیم‌فصل مسابقات تا رتبه یازدهم جدول بالا آورد. پس از مارتینز، احمد آل‌نعمه سرمربی فولاد شد و او هم چند بازی بیشتر دوام نیاورد تا عبدالله ویسی به عنوان سرمربی جدید تیم معرفی شود. فولادی‌ها به نسبت دیگر گزینه‌های سقوط به لیگ دسته یک، شرایط بهتری دارد، اما این تیم از هفته هجدهم تا به امروز طعم پیروزی را نچشیده است. فولاد که از جام حذفی نیز با شکست برابر چادرملوی لیگ یکی در مرحله یک‌شانزدهم نهایی کنار رفته است، در یک توفیق اجباری هفته جاری را استراحت خواهد کرد و هفته آینده اما به دیدار آلومینیوم در اراک می‌رود و نخستین حریف تک‌رقمی خود در جدول رده‌بندی را پیش‌رو دارد. همچنین این تیم خوزستانی در 6 بازی پایانی خود با رقیب‌های سرسختی همچون استقلال، تراکتور و ذوب‌آهن دیدار خواهد داشت و در آخرین و ششمین ماراتن 6 امتیازی‌شان نیز در قائمشهر مهمان نساجی‌ خواهند بود که آنها نیز برای بقا می‌جنگند و این نشان می‌دهد عبدالله ویسی و شاگردانش برای بقا در یک قرعه دشوار قرار گرفته‌اند.


تعداد بازدید :  319