شماره ۳۰۵۶ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
طلسم صادرات گاز به پاکستان شکسته خواهد شد؟

احیای قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان، پس از سال‌ها توقف، می‌تواند یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دو کشور در سفر رئیس‌جمهوری ایران به پاکستان باشد. این قرارداد با نام خط لوله IP در قالب خط لوله صلح بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت ISGS پاکستان در تاریخ 5ژوئن 2009(15خرداد 88) به‌مدت 25سال منعقد شده بود و تاریخ آغاز تحویل گاز طبیعی به پاکستان 31دسامبر 2014و میزان حجم گاز طبیعی صادراتی 8میلیارد مترمکعب در سال تعیین شده بود. اما به‌دلیل عدم‌اجرای خط لوله در کشور پاکستان با بهانه‌تراشی مسئولان وقت این کشور در مواجهه با تحریم‌های آمریکا، هیچ‌گاه اجرایی نشد.
به‌گفته احمد امیرآبادی فراهانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان، تعیین تکلیف خط لوله انتقال گاز به پاکستان در این سفر حائز اهمیت است، زیرا ایران به تعهدهای خود در این زمینه عمل کرده و خط لوله انتقال گاز تا مرز پاکستان برده شده است.
بنابرنظر احمد امیرآبادی فراهانی، اگر پاکستان گاز طبیعی را از طریق ایران به مصرف‌کنندگان کشورش برساند، بی‌شک رضایتمندی مطلوبی در داخل و به نفع دولت این کشور شکل خواهد گرفت، زیرا تأمین گاز آنها از طریق گازمایع (ال‌پی‌جی) است که بسیار گران تمام می‌شود و این خط لوله می‌تواند در اقتصاد، رشد صنعت و آسایش مردم پاکستان مفید واقع شود. بنابر گفته رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان، پیشنهادهایی برای عملیاتی‌کردن این خط لوله وجود دارد، اما بعضی از کشورهای ثالث خارج از منطقه با ایجاد موانع، دخالت‌هایی در این زمینه دارند و دولت پاکستان باید بدون توجه به آنها منافع مشترک دو ملت را مدنظر قرار دهد.
امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه دولت سیزدهم در توسعه همکاری با همسایگان موفق عمل کرده است، گفت: یکی از کارهای سازنده دولت در حوزه سیاست خارجی، تقویت همکاری‌ها با کشورهای همسایه و منطقه ازجمله پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق و... بوده است.

 


تعداد بازدید :  298