شماره ۳۰۵۶ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی
متوسط سن بازنشستگی در کشور به کمتر از ۴۰ سال رسید

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: «تعداد درخواست‌ها و بازنشستگی‌های برقرارشده در مشاغل سخت، سهم عمده‌ای در ناترازی منابع و مصارف تأمین‌اجتماعی دارند. وضعیت فعلی به‌گونه‌ای است که متوسط سن بازنشستگی به حدود ۴۰ سال و کمتر رسیده و گاهی نیروی کار در اوج تجربه، مهارت و تخصص از بازار کار خارج می‌شود.»
میرهاشم موسوی افزود: «البته ما حق نداریم کسی را از حق قانونی خودش محروم کنیم و چنین اراده‌ای به هیچ وجه در تأمین‌اجتماعی وجود ندارد. الحمدلله در مجلس و در دولت مردمی سیزدهم این اراده وجود دارد که به سازمان تأمین‌اجتماعی کمک کنند تا این سازمان که ابزار و محور توسعه پایدار است توانمند باقی بماند. برای حل ریشه‌ای این مشکل و حفظ حقوق بیمه‌ای بیمه‌شدگان، مدتی است که هر ماه مبلغ حق بیمه پرداختی، تعداد روزهای اشتغال و عنوان شغلی اعلام شده در لیست‌های حق بیمه پرداختی را از طریق پیامک به اطلاع بیمه‌شدگان می‌رسانیم، چرا که معتقدیم از هیچ کارگری هیچ حقی نباید ضایع شود. این فرایند در حال تعمیم به عموم بیمه‌شدگان است و ان‌شاءلله تا پایان اردیبهشت‌ماه به‌طور کامل اجرا می‌شود.»

اعلام « دستمزدها»، غیرواقعی است
مدیرعامل سازمان تأمین‌‌اجتماعی همچنین در اولین نشست نظارت ستادی سال ۱۴۰۳ با اشاره به اهمیت اعلام دستمزد واقعی به عنوان مبنای تعیین و کسر حق بیمه گفت: «همکاران ما امسال علاوه بر بحث‌های مختلف بیمه‌ای، چالش بین‌‌نسلی بسیار مهمی را مورد توجه قرار دادند که اعلام دستمزد غیرواقعی است. اعلام دستمزد غیرواقعی به‌عنوان مبنای کسر حق بیمه، هم حقوق بیمه‌شدگان و هم سازمان تأمین‌اجتماعی را ضایع می‌کند. تلاش برای واقعی‌سازی دستمزدهای مبنای کسر حق بیمه که به سود کارگران هم خواهد بود، از اولویت‌های سال جاری در حوزه بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی است.»
میرهاشم موسوی در این جلسه با تأکید بر اینکه اجرای کامل پروژه‌های لیست هوشمند و خوداظهاری، از اولویت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری است، گفت: «در نشست‌هایی که با شرکای اجتماعی، فعالان کارفرمایی و بخش خصوصی داریم،  با توجه به مسائل و چالش‌های مطرح‌شده در خصوص نقش تأمین‌اجتماعی در رونق فعالیت‌ها و کسب و کارها، متوجه می‌شویم علاوه بر دستاوردهای زیادی که داشته‌ایم، راه‌های نرفته‌ای زیادی هم داریم که ورود به هر کدام، حوزه کسب و کار را، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، متأثر و متحول می‌کند. پایداری منابع همچنان اولویت اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان یک سازمان درآمد-هزینه‌ای با تعهدات بین‌نسلی است و در این مسیر و برای گسترش پوشش بیمه‌ای در سال جاری توسعه پوشش بیمه اتباع و بیمه فعالان پلتفرمی و سکوهای مجازی را باید با جدیت دنبال کنیم. در سال جاری اهدافی که برای رشد و تعالی سازمان دیده شده، نه صرفاً تحولی که جهشی است. یعنی نه‌تنها نباید اجازه بدهیم ضریب پشتیبانی کاهش یابد، بلکه باید آن را ارتقا دهیم.»
موسوی با یادآوری اهمیت کنترل و مدیریت مصارف، تأکید کرد: «همزمان با تلاش برای توسعه پوشش بیمه‌ای و افزایش منابع، نباید اجازه داد حفره‌هایی مانند اجرای نادرست قانون مشاغل سخت و زیان‌آور منابع بیمه‌شدگان را ببلعد.»


تعداد بازدید :  233