شماره ۳۵۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
کمبود نیروی انسانی مقطع ابتدایی در آموزش و پرورش البرز

تقریبا می‌توان گفت در آموزش و پرورش البرز هرجا سخن از چالش و مشکلات به میان می‌آید، کمبود نیروی انسانی به‌خصوص در مقطع ابتدایی یکی از مولفه‌های مورد تأکید مدیران است.  طبق گفته مدیران آموزش و پرورش البرز درحال‌حاضر با کمبود یک‌هزار آموزگار در مقطع ابتدایی مواجهند. اما سایه سنگین این کمبود زمانی احساس می‌شود که موجی از بازنشستگی در مقطع ابتدایی در سال‌های نه‌چندان دور در البرز به راه خواهد افتاد.
به گزارش مهر، موضوع از آنجایی شکل گرفت که خسرو ساکی، مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز در نشستی با خبرنگاران ضمن آسیب‌شناسی و شناخت چالش‌ها در آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به ضعف تناسب بین نیروهای موجود با نیاز آموزش و پرورش به لحاظ رشته، جنسیت و مقطع تحصیلی اذعان کرد و افزود: طبق برآوردهای به عمل آمده با بازنشستگی تعدادی از نیروهای آموزش و پرورش در‌سال تحصیلی جاری، البرز نیازمند حدود یک‌هزار آموزگار در مقطع ابتدایی است. هرچند آمارها نشان از کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی دارد اما ضعف تناسب در نیروی انسانی مورد اشاره مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز آنجایی نمودار می‌شود که به گفته وی مازاد نیرو در جنسیت خانم در دوره اول و دوم متوسطه وجود دارد به‌طوری که در‌سال گذشته بیش از 860نیروی خانم به‌عنوان کد99 درقالب برنامه‌های جنبی به جای برنامه‌های مستقیم آموزشی ساماندهی شدند و این درحالی است که در مقاطع یاد شده کمبود نیروی تخصصی مرد به وضوح دیده می‌شود.
حال با توصیف ناچیزی از وضع موجود، مسئولان آموزش و پرورش استان البرز ناچارند برای برگزاری هرچه بهتر و کم‌دغدغه‌تر ایام تحصیل دانش‌آموزان با هر ترفند قانونی نیروی مورد نیاز خود را تأمین کنند، این امر زمانی درحال رخ دادن است که برابر قانون بودجه ‌سال جاری هرگونه جذب ممنوع بوده اما در استان نوپای البرز و در آموزش و پرورشی با ساختار استانی مسئولان با کمبود نیروی انسانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
شهرستان‌های استان البرز که در گذشته در ساختار آموزش و پرورش بخشی از آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به‌شمار می‌رفت به دلیل گستره جمعیتی و گستردگی جغرافیایی همیشه یکی از پر مشکل‌ترین مناطق آموزشی بوده است، از این‌رو مسئولان با هدف ارتقای کیفیت، تمرکز بیشتر بر منطقه، پیگیری جدی‌تر و نظارت عمیق‌تر بر یک محدوده کوچک جغرافیایی تصمیم به جدایی این منطقه گرفتند اما اهداف استانی شدن در قامت آموزش و پرورش محقق نخواهد شد مگر با فعالیت‌های دلسوزانه، متعهدانه و بر مبنای اصول علمی که بسیار مورد تأکید مدیرکل آموزش و پرورش است.
موضوع ممنوعیت جذب نیرو که در پاراگراف‌های گذشته به آن اشاره شد، ما را بر آن داشت تا به سراغ وضع نیروهای درحال‌تحصیل در دانشگاه فرهنگیان برویم، هرچند که به اذعان مسئولان استان، برای تأمین نیروی موردنیاز باید تا فارغ‌التحصیلی دانشجویان در‌سال 95 انتظار کشید. استان البرز دارای 2 پردیس امیرکبیر (خواهران) و پردیس فردوسی (برادران) است که از ‌سال 91 اقدام به جذب دانشجو کرده است.
برای اطلاع از وضع دانشجویان پردیس دانشگاهی در استان البرز که در آینده‌ای نزدیک کمبود نیروی انسانی را جبران خواهند کرد و به گونه‌ای مسئولان در انتظار فارغ‌التحصیلی آنها هستند به سراغ رضا فلاحتکار، معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان البرز رفتیم.
وی درخصوص آمار دانشجویان درحال تحصیل در 2 پردیس البرز گفت: دانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر (خواهران) در‌سال 91 تأسیس و تعداد دانشجویان پیوسته جذب شده درحال‌تحصیل سهمیه استان البرز و سایر استان‌ها 426 نفر بوده است.  معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان البرز ادامه داد: از‌ سال 91، 282 نفر و در‌سال 92، 205 نفر و درمجموع 487 نفر سهمیه استان البرز و سایر استان‌ها در این مجموعه دانشگاهی درحال تحصیل هستند.  فلاحتکار با بیان این‌که دانشجویان در رشته‌های علوم‌تربیتی، ادبیات‌فارسی، زیست‌شناسی، راهنمایی و مشاوره و زبان و ادبیات‌عرب مشغول به تحصیل هستند، گفت: علاوه بر دانشجویان بومی استان، تعدادی از دانشجویان از استان‌های مختلف کشور در این پردیس درحال‌تحصیل هستند.


تعداد بازدید :  291