شماره ۳۵۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
سوخت‌های جایگزین بنزین را بشناسیم
3 سوخت گازی پاک و رایج

شهروند| هم‌اکنون به دلیل گرانی، تامین دشوار و از همه مهم‌تر آلایندگی بسیار بالای بنزین کشورهای زیادی به فکر جایگزین کردن سوخت‌های ایمن‌تر به جای بنزین هستند که در این ستون شناخته شده‌ترین سوخت‌های جایگزین معرفی می‌شوند.
گاز طبيعي يا NG
اين گاز از هيدوركربن‌هاي مختلف تشكيل شده و قسمت اعظم آن گاز متان و دارای اكتان (راندمان حرارتی بالا ) بالایی است. از نظر كاربرد، استخراج آن سهل‌تر از بنزين و گازوئيل بوده و نسبت توليد گاز منواكسيد كربن (CO) و گاز كربنيك (CO2) توسط آن كمتر از بنزین و گازوئیل است. اين گاز سبكتر از هوا بوده و دماي اشتعال بالايي دارد.  از معايب اين گاز هزينه‌هاي بالاي جايگاه سوختگیری و تجهيزات گازسوز كردن خودرو و حجيم بودن مخازن سوخت جهت نگهداري در خودرو و گرانتر بودن آن از بنزين را مي‌توان نام برد. تنها سوختي است كه تقريبا نيازمند انجام هيچ فرآيندي براي كاربرد در خودرو نيست و تنها لازم است تا سولفيد هيدروژن موجود در آن از گاز طبيعي جدا شود. در كشورهایي چون كره‌جنوبي، ايتاليا، آرژانتين، روسيه و آمريكا خودروهاي NG سوز فراواني وجود دارد.
استفاده از سی‌ان‌جی در ایران
 در ايران نيز به‌تازگي استفاده از گاز طبيعي فشرده يا CNG مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر اين گاز، سوختي مهم براي استفاده در خودروهاي سراسر دنيا مطرح نیست و تنها در کشورهایی که دارای شبکه توزیع کافی گاز طبیعی باشند می‌توانند این سوخت را به‌عنوان سوخت خودروهای خود برگزینند و کشورهای فاقد چنین زیرساخت‌هایی قطعا چنین کاری را پرهزینه خواهند یافت.
ال‌ان‌جی گران
شكل مايع آن LNG يا گاز طبيعي مايع است كه اين گاز نيز عمدتا از متان تشكيل شده و اگر تا منفي 161 درجه سانتيگراد و در فشار جو سرد شود به مايع تبديل مي‌شود که هزینه بالایی در برخواهد داشت، لذا مناسب موتورهايي با نسبت تراكم بالا مانند موتورهاي ديزل است. از لحاظ ملاحظات زيست‌محيطي استفاده از آن در مقايسه با سوخت‌هاي بنزين و گازوئيل موجب كاهش آلودگي شده و در مقايسه با بنزين نيازي به افزودنی‌هاي گوناگون جهت بالا بردن عدد اكتان ندارد. بهترين سوخت براي خودرو است و تا سال‌ها قابل استخراج خواهد بود. بازدهی حرارتی یک موتور صد‌درصد CNG سوز حدود 10‌درصد بیشتر از موتورهای بنزین‌سوز بوده و 15 تا 20‌درصد کمتر از موتورهای سنگین گازوئیل‌سوز است اما تكنولوژي تهيه و ذخيره‌سازي آن هنوز كامل نشده و سوختي است گرانقيمت و استفاده از آن مي‌تواند هدف بلندمدت باشد. به‌طور كلي گاز طبیعی با كمپرسورهاي مخصوص فشرده شده و گاز CNG ناميده مي‌شود. مزايای اين گاز در ايران به‌عنوان سوخت خودروها عبارتند از: بالا بودن عدد اكتان كه قابليت سوخت بالا در مجاورت هوا را دارد و سوختي تميز است و نسبت به سوخت‌هاي گازي ديگر داراي اولويت بيشتري است.
تحقیق برای تولید محصولات جدید
NG در شرایط محیطی دارای محتوای انرژی پایینی است اما زمانی که به شکل مایع تبدیل شود قابل مقایسه با LPG خواهد بود، البته گاز طبیعی از LPG ایمن‌تر است زیرا سبکتر از هواست و دمای اشتعال آن نیز بالاست و در صورت نشت خطر انفجار آن کمتر است.
یک مخزن LNG با در نظرگیری محتوای انرژی یکسان با مخزن گازوئیل دارای فضایی معادل دو برابر و وزنی معادل 40‌درصد بیشتر خواهد بود روش گاز طبیعی جذب شده (ANG) روش دیگر استفاده از گاز طبیعی است که همچنان در مرحله تحقیق است در این روش گاز متان در یک ساختار کربنی متخلخل جذب مولکول‌های کربن شده و 12‌درصد از حجم موجود را دربر می‌گیرد مخزن ANG نسبتا ارزان و ایمن بوده و به‌خاطر فشار پایین آن و در نتیجه عدم‌نیاز به استفاده از کمپرسورهای گرانقیمت، برای ایستگاه‌های سوختگیری خانگی بسیار مناسب است چون گاز طبیعی (NG) در دما و فشار معمولی به‌صورت گاز است دامنه انرژی پایینی دارد که این باعث کاهش مسافت رانندگی می‌شود. برای رفع این مشکل در حال حاضر 3روش و
  CNG ANG; LNG برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی در خودرو به‌کار گرفته می‌شود که در این میان CNG رایج‌ترین روش مورد استفاده است.


تعداد بازدید :  339