شماره ۳۵۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
مردم: دیگر یک شاغل کفاف هزینه‌های یک خانواده را نمی‌دهد
5‌میلیون ایرانی در جست‌وجوی شغل سوم

گروه اقتصادی شهروند| حدود 7/4 تا 1/7‌میلیون نفر در ایران دوشغله و سه‌شغله هستند. به گفته کارشناسان، بررسی‌های بازار کار ایران نشان می‌دهد که درحال‌حاضر نزدیک به 30‌درصد جمعیت شاغل ایران یا معادل 5‌ میلیون نفر در جست‌وجوی شغل‌سوم هستند. این بررسی‌ها همچنین مشخص می‌کند که حدود 17 عامل در گرایش ایرانی‌ها به شغل دوم و سوم وجود دارد که مهم‌ترین آن کافی نبودن درآمد شغل اول است. متناسب نبودن شغل اصلی با مهارت و علاقه افراد نیز یکی دیگر از عوامل اصلی گرایش ایرانی‌ها به شغل دوم است.
محمد: ما یک خانواده 4نفره هستیم که تنها مادرم شاغل نیست اما با این وجود باز هم هشتمان گروی نه‌مان است.
علیپور: در گذشته یک نفر کار می‌کرد، 9-8سر عائله می‌خورد الان همه اعضای خانواده کار می‌کنن و باز هم درمی‌مونن.
مجید: من کارگر یک کارخانه روغن نباتی هستم و با اضافه‌کاری روزی 16 ساعت کار می‌کنم. وقتی خونه میرم، حتی نای شام خوردن ندارم و مدت‌هاست نتونستم یه دل سیر برای خانواده‌ا‌م وقت بذارم.
امیر: نقش دولت در کنترل حقوق و دستمزد در سال‌های اخیر باعث شده است که حقوق‌بگیران نتوانند از عهده تأمین هزینه‌های زندگی متناسب با نرخ رشد تورم برآیند به گونه‌ای که حداقل دستمزد تعیین شده حدود 40درصد هزینه‌های زندگی را کفاف می‌دهد. پس بی‌دلیل نیست که مردم برای گذران زندگی به شغل‌های دوم و سوم رجوع می‌کنند. خود این موضوع علاوه بر کاهش بهره‌وری کسی که شغل دوم دارد، می‌تواند منجر به کاهش کیفیت و همین‌طور کاهش شاخص سرانه تولید شود.
مقداد: این موضوع باعث کاهش ظرفیت‌های شغلی برای سایر افراد هم می‌شه.
ابراهیم: من صبح تا عصر توی یه شرکت کار می‌کنم و عصر تا نیمه‌شب در یک آژانس تاکسی‌تلفنی  مشغولم.
عباس: ما هم از اون‌ور بوم افتادیم. همچنان بیکار و بی‌پول هستیم.
هادی: مسئولا وقتی میخان موضوع کم‌کاری خودشون در ایجاد مشاغل و سطح درآمد رو کمرنگ کنن، سریع می‌گن مردم تجملگرا شدن! یه خونه 50-40 متری اجاره‌ای و یه پراید قراضه و یه دست مبلمان از نظر این عزیزان یعنی تجمل.
اشتهاردی: چند شغلی؛ کاملا واضحه که این رفتار از سر احتیاجه.
ساعی: اگر شرایط چند ‌سال اخیر ادامه پیدا می‌کرد، همه باید 24 ساعت و 4 شیفته کار می‌کردند تا فقط نان خالی‌شان تأمین شود.


تعداد بازدید :  100