شماره ۳۵۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
ناگفته‌هایی از عملکرد منفی میرکاظمی در ماجرای سوآپ نفت و زیان و خسارت به منافع ایران
وزیر اسبق نفت، تفاوت تن و بشکه را هم نمی‌دانست

گروه اقتصادی شهروند| در جنجالی تازه، یک مقام دیگر نفتی درخصوص وزیر اسبق نفت اظهار نظرکرده است. او در شاه‌بیت صحبت‌هایش در مورد میرکاظمی به جریانات ادامه‌دار سوآپ نفتی اشاره کرده است. محمود آستانه عضو هیأت‌مدیره شرکت نیکو و مشاور وزیر نفت در نشستی با اشاره به تاریخچه «سوآپ» از سیاست‌های وزارتخانه و شرکت نفت در ارتباط با عملیات نفت خام از حوزه دریای خزر، گفت: مسعود میرکاظمی در آن زمان اعلام کرده بود که برای سوآپ، ۱۰ دلار در هر بشکه بگیریم که اصل این گفته از سوی وی غیرکار‌شناسی بود چراکه دریافت این مبلغ هیچ سودی برای سوآپ‌کننده باقی نمی‌گذاشت.  آستانه تصریح کرد: جلسات متعددی برای متقاعد کردن وزیر وقت برگزار و توضیحاتی داده شد اما اطلاعات درستی به وزیر وقت نداده بودند که پایه تصمیم‌گیری نادرست میرکاظمی در این خصوص شد به‌طوری‌که درخصوص تفاوت واحد‌ها یعنی تن و بشکه مشکلاتی حادث شد و با وجود توضیحات وزیر وقت زیر بار منطق و اصل جریان نرفت. وی با بیان این‌که وزیر احمدی‌نژاد عجولانه تصمیم گرفت درحالی‌که باید با کار‌شناسان و متولیان امر مشورت می‌کرد، گفت: ما در آن زمان به شورایعالی امنیت ملی با حضور نمایندگان وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و وزارت خارجه دعوت شدیم و گفتیم که نگاه ما در سوآپ اقتصادی نبوده بلکه بلندمدت و استراتژیک بوده است و آنان نیز اعتقاد داشتند که سوآپ برقرار شود.
وزیر احمدی‌نژاد بهترین خدمت را به ترکیه کرد
باید گفت که این تعلل وزیر احمدی‌نژاد، بهترین خدمت به کشور همسایه یعنی ترکیه بود چراکه این خط لوله نفت از ترکیه گذشت و درحال حاضر خط لوله گاز را هم در دست احداث دارند و این درحالی است که ایران مرکز ۷۵درصد انرژی دنیاست اما ترکیه از آن بهره  و استفاده می‌برد.  
۱۰‌میلیون خسارت ایران با قطع سوآپ
وی ادامه داد: بعد از ۳‌سال مبارزه دادگاه و تحمل میلیون‌ها دلار خسارت سرانجام توانستیم claim را به ۵/۵ میلیون دلار کاهش دهیم که البته با هزینه‌های جانبی زیر، ۱۰‌میلیون دلار خسارت خوردیم که مجبور شدیم بپردازیم و با توجه به این‌که ما محکوم شدیم باید کل هزینه را می‌پرداختیم ولی با این وجود با توجه به این‌که ما قرار داد را لغو کرده بودیم نتوانستیم حرفمان را به کرسی بنشانیم. آستانه در این خصوص که به گفته میرکاظمی هیچ شرکت خارجی شکایت نکرده و این مباحث از سوی یک شرکت ایرانی خارجی مطرح شده است، گفت: این مسأله صحت ندارد ضمن این‌که سوآپ از بدو امر با هدایت و نظارت میرکاظمی بود. آستانه درخصوص کل خسارات وارده طی مدت ۳‌سال گفت: مثلا یکسری عدم‌النفع در این روند وجود دارد که باید محاسبه شود. مثلا ۲۰۰‌میلیون لیتر گازويیل باید صرف شود تا خط لوله احیا شود، و همچنین یک‌میلیارد دلار صرف بهینه‌سازی پالایشگاه‌های تهران و تبریز شده که همه بلا استفاده مانده است.
۸۸۰‌میلیون دلار سود ایران معطل ماند
وی تصریح کرد: به لحاظ مادی بیش از ۸۸۰‌میلیون دلار ما مستقیم و غیرمستقیم نفع می‌بردیم که از‌ سال ۸۹ تاکنون تمام امکانات این سوددهی معطل مانده‌اند. وی گفت: درحال حاضر زنگنه دستور احیای آن را داده و مذاکرات برای ازسرگیری سوآپ درحال انجام است اما شرایط تحریم و نگرانی سوآپر‌ها موانعی را بر سر
اجرایی شدن مجدد آن ایجاد کرده است.
اسناد و مدارک را رو می‌کنیم
این مسئول بخش سوآپ شرکت نیکو یادآور شد: اگر زمانی لازم باشد نامه زین‌الدین با امضای قلعه‌بانی که به وزیر نفت سابق تحویل داده شده بود با تمام مفاد و حاشیه‌نویسی منتشر خواهیم کرد تا هیچ عذری مبنی بر بی‌اطلاعی باقی نماند. وی تأکید کرد: سازمان بازرسی و دیوان محاسبات این قضیه را بررسی کرده و با ارایه گزارشی مستند اذعان کرده‌اند که سوآپ به نفع ایران و قطع آن اشتباهی تاریخی بود.


تعداد بازدید :  324