شماره ۳۵۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
هشتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت
چ، عصباني نيستم و خانه پدري منتخبان برتر سينمايي نويسان

دنيا عيوضي| شامگاه چهارشنبه، تالار ايوان‌شمس ميزبان استقبال گسترده میهمانان هشتمين جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران بود. میهماناني كه گذشته از بزرگي و كوچكي نامشان، تنها به دليل بودن در جشن حاضر شدند قسمت‌هايي از مراسم را در كناره‌ها و راه‌پله‌هاي سالن به نظاره بنشينند. جوايز اين جشن پس از مدت‌ها داوري اهالی قلم سینما به دست صاحبانش رسيد. جشني كه در آن چهره‌هاي زيادي با آمدنشان باشكوهش كرده بودند، با اين حال اما جاي خالي كارگردانان نسل‌اولي سينما به چشم مي‌خورد. جاي خالي‌اي كه با حضور نسل جوان سينما پر شده بود.
در اين ميان حضور علي عباسي، تهيه‌كننده سال‌هاي دور سينما و گفتن از آتشي كه با كناره گرفتنش از سينما در دلش مانده بود، حضار را متاثر و جاي خالي غايبان را كمرنگ‌تر كرد.  علی عباسی که در بخش نکوداشت علی‌رضا داوودنژاد و به دعوت و تمجيد او و با تشویق حاضران به روي سن آمد، با بغضي كه ناشي از دل‌شكسته او در تمام اين سال‌ها بود، گفت: «آنچه من در ده‌ها فیلمم کردم از عشق بود ‌اما پایان کارم در 34 سالگی اتفاق افتاد. تلاش مذبوحانه‌ای کردم و تا ‌سال 67، 2 فیلم دیگر کار کردم اما در تجربه سوم چون اقتدار نداشتم باعث ناکامی‌ام شد و فهمیدم که پرونده‌ حرفه‌ام بسته شده است. آتشی که همیشه بر دلم خواهد ماند، بردن فیلم‌ها، نگاتیو‌ها و پوزتیو از دفتر پیام بود و گفتند که این فیلم‌ها سوزانده شده اما بعدها فهمیدم که سوزانده نشده اما آتشی که بر دلم زنده شده بود، ماند. هر حرفه‌ای وقتی آتش بگیرد، می‌تواند جایگزین داشته باشد اما پوزتیو و نگاتیو وقتی آتش بگیرد، جایگزینی ندارد.» در پايان سخنان اين تهيه‌كننده ‌سالخورده شماري از حاضران كه از لحن او بغض كرده بودند، به احترامش ايستادند و او را تشويق كردند. علیرضا داوودنژاد هم جایزه‌اش را به پاس تأثیر او بر فیلمسازی‌اش به او تقدیم کرد.  از سوي ديگر در ميان بخش‌هاي مختلف مراسم، بخش اهداي جايزه مريلا زارعي بیش از همه موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت. مازيار ميري كه حوض‌نقاشي را‌ سال گذشته بر پرده‌سينما‌ها داشت، براي اعلام عنوان بهترین بازیگر زن جشن هشتم منتقدان انتخاب شده بود و اعلام اين جايزه را همراه با کنایه‌ به مریلا زارعی بيان كرد. كنايه‌اي كه واكنش اين بازيگر زن را همراه داشت. زارعي پس از گرفتن تنديسش از دست «محمد متوسلاني» بازيگر و كارگردان قديمي سينما با اندكي تامل گفت: «امروز که می‌خواستم این‌جا بیایم بدون این‌که به فکر جایزه باشم با عشق آمدم. برای من همیشه نظر منتقدان درباره حضورم در سینما بسیار مغتنم بوده است. بسیار خوشحالم از این‌که، این جایزه را از اهل قلم می‌گیرم. آقای میری جمله‌ای گفتند. با این‌که عهد کرده بودم چیزی نگویم‌. در زندگی اصل بر تحمل است و چون ایشان از تحمل صحبت کردند، من هم باری که صحبت ایشان داشت را حذف می‌کنم و آنچه در دلم دارم را نمی‌گویم و می‌گذارم برای 20‌سال دیگر.» انجمن منتقدان باري ديگر با داوري‌هایش ثابت کرد كه كاري با حواشي و مصلحت‌ها ندارد و 3 جايزه مهم خود را به فيلم «عصباني‌نيستم» اعطا كرد. گفته مي‌شد، پيش از اين در جشنواره فيلم‌فجر، جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد براي «نويد محمدزاده» با بازي در فيلم «عصباني نيستم» در نظر گرفته شده بود كه به دليل مصلحت‌انديشي و فشارهاي مسئولان از داوري‌هاي جشنواره سي‌ودوم حذف شد. اهداي جايزه بهترين بازيگر نقش‌اول مرد به نويد محمدزاده، بيشترين تشويق حضار را براي اين بازيگر همراه داشت. اين در حالي است كه محمدزاده از صحنه تئاتر و با گريم به جشن انجمن منتقدان آمد و در ميان تشويق حضار جايزه‌اش را از دست «رخشان بني‌اعتماد» كارگردان باسابقه سينما دريافت كرد. 2 جايزه ديگر «عصبانی نیستم» براي بهترین تدوین و بهترین کارگردانی اعطا شد.
هرچند «چ» توانست با 5 تندیس و یک دیپلم افتخار، رکورددار دریافت جوایز هشتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران باشد، اما 3 جایزه اصلی بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی اين جشن به «خانه‌پدری» «کیانوش عیاری» رسید که این‌روزها حرف‌وسخن‌هایي درباره اکرانش وجود دارد.
تعدادي از مهم‌ترين جوايز هشتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران كه با حضور جمع زیادی از هنرمندان، منتقدان و اصحاب رسانه در تالار ایوان شمس برگزار شد به شرح زير است:
تندیس انجمن منتقدان براي بهترين فيلمنامه تعلق گرفت به کیانوش عیاری برای فیلمنامه «خانه پدری» و دیپلم افتخار بهترين فيلمنامه به مصطفی کیایی برای فیلمنامه فیلم «خط‌ویژه» اعطا شد. تندیس انجمن منتقدان براي بهترين كارگرداني به کیانوش عیاری برای کارگردانی فیلم «خانه پدری» اعطا شد و دیپلم افتخار به رضا درمیشیان برای کارگردانی فیلم «عصبانی نیستم» تعلق گرفت. تندیس جشن انجمن منتقدان براي بهترين فيلم به کیانوش عیاری برای ساخت «خانه پدری» تعلق گرفت و جایزه ویژه هیأت‌داوران انجمن منتقدان به شهرام مکری برای «ماهی و گربه» تقديم شد. تندیس انجمن منتقدان براي بهترين بازيگر نقش اول مرد به نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «عصبانی نیستم» تعلق گرفت و دیپلم افتخار به مهدی فخیم‌زاده برای بازی در «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» اعطا شد.  
تندیس انجمن منتقدان براي بهترين بازيگر نقش اول زن به مریلا زارعی برای بازی در «شیار 143» تعلق گرفت.  تندیس انجمن منتقدان براي بهترين بازيگر نقش دوم زن به ترانه علیدوستی برای بازی در «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» اعطا شد.
تندیس انجمن منتقدان براي بهترين بازيگر نقش دوم مرد به بابک حمیدیان برای بازی در فیلم «چ» تقديم شد. تندیس انجمن منتقدان براي بهترين فيلمبرداري به حسین جعفریان برای فیلمبرداری فیلم «چ» اعطا شد.  تندیس انجمن منتقدان براي بهترين موسيقي متن به کارن همایونفر برای موسیقی فیلم «همه‌چیز برای فروش» اعطا شد و دیپلم افتخار به بهزاد عبدی برای موسیقی فیلم «متروپل» در نظر گرفته شد.
تندیس ویژه انجمن منتقدان و نویسندگان ایران به حجت‌اله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی تعلق گرفت.
تندیس انجمن منتقدان براي بهترين چهره‌پردازي به محسن دارسنج برای چهره‌پردازی «همه‌چیز برای فروش» اعطا شد.
تندیس انجمن منتقدان براي بهترين طراحي‌صحنه به عباس بلوندی برای طراحی‌صحنه و لباس «چ» تقديم شد.  تندیس انجمن منتقدان براي بهترين تدوين به‌ هایده صفی‌یاری برای تدوین فیلم «عصبانی نیستم» اعطا شد.
تندیس انجمن منتقدان به خلاقيت و استعداد درخشان فيلمساز اول به جمشید محمودی برای کارگردانی فیلم «چند مترمکعب عشق» تقديم شد.
هشتمین جشن بزرگ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با حضور چهره‌هايي چون بهروز افخمی، مرجان شیرمحمدی، سیدرضا میرکریمی، جعفر پناهی، آزاده نامداری، منوچهر و حامد محمدی، محسن امیریوسفی، شهین تسلیمی، فرهاد توحیدی، محمدعلی عسگرپور، علی‌اکبر و امیرحسین ثقفی، علی قائم‌مقامی، بابک حمیدیان، هومن سیدی، سامان مقدم، میلاد کی‌مرام، رضا درمیشیان، جهانگیر و باران کوثری، رخشان بنی‌اعتماد، سیاوش حقیقی، سروش صحت و ...  به كار خود پايان داد.


تعداد بازدید :  390