شماره ۳۵۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
نمایش نسخه بازسازی شده «اون شب که بارون اومد» بعد از 45 سال
کامران شیردل: اين هم جزو عجايب است!

نسخه بازسازی‌شده فیلم «اون شب که بارون اومد» بعد از 45‌سال بر پرده سینما تک خانه هنرمندان نقش بست تا به این بهانه از کامران شیردل، کارگردان و مستندساز قدیمی که با آثار موفقش در تاریخ سینمای ایران ماندگار شده، یاد شود و تقدیری به عمل آید. البته به نظر می‌رسد این تنها آغازی برای نمایش آثار شیردل است، چون او در این مراسم قول داد دیگر فیلم‌هایش را در این سینما به نمایش دربیاورد، در این مراسم که شامگاه پنجشنبه، 23 مردادماه برگزار شد، علاوه بر نمایش این فیلم که نام قدیمی‌اش «حماسه روستازاده گرگانی» و روایتی از اتفاقی مشابه حادثه دهقان فداکار در روستایی در شمال کشور است، تندیس سرو نقره‌ای‌خانه هنرمندان توسط محمود دولت‌آبادی و واروژ کریم‌مسیحی به کامران شیردل اهدا شد.
مارسل دوشان با 150 فیلم
آیدین آغداشلو، هنرمند عرصه‌ هنرهای تجسمی با اشاره به این‌که فیلم شیردل هنوز هم برایش تکان‌دهنده است و خاطره خاصی را به یادش می‌آورد، گفت: «زمانی که این فیلم ساخته شد و ما آن را دیدیم. شاید چیزهایی که بعد از این عمر طولانی 74ساله به آن رسیدم در آن زمان در ذهن من نبوده است. آن موقع از طنزی که در فیلم بود لذت بردیم و خندیدیم و فکر کردیم کامران شیردل همه را دست انداخته یا مسخره کرده است که هیچ‌کدام از آنها نبوده است.» «اگر بخواهم در لحظه‌ای او را در ذهنم و در جایگاهی قرار بدهم، می‌توانم او را با مارسل دوشان فرانسوی مقایسه کنم. هر دوی این هنرمندان در کارشان استاد هستند اما ویژگیشان این است که با ملاحت و شوخ‌طبعی حرفشان را می‌زنند و انگار هیچ مسأله‌ای را جدی نمی‌گیرند.» خسرو دهقان هم با بیان این‌که شیردل جزو یکی از آن استثنائاتی است که در سینمای ایران باسواد است، گفت: «سینمای فرانسه و ایتالیا به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم روی او تأثیرگذار بوده‌اند. متأسفم که تا این لحظه کتابی درباره او نداریم. تعداد فیلم‌هایی که من در مجامع مختلف از او دیده‌ام فکر نمی‌کنم به چهار عدد برسد! همه‌جا مدام از «اون شب که بارون اومد» صحبت می‌شود اما او چیزی حدود 150 فیلم ساخته است!» خسرو دهقان در ادامه داوطلبی خود را برای نوشتن کتابی درباره کامران شیردل اعلام کرد که هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما هم که در مراسم حضور داشت، خطاب به او گفت: «قرار است این کتاب را من بنویسم و پیش از این هم درباره این موضوع با کامران شیردل صحبت کرده‌ام.»
نمايش فيلمي كه سال‌ها لگدمال‌شده
اما کامران شیردل که بعد از صحبت‌های آیدین آغداشلو، خسرو دهقان و هوشنگ گلمکانی در این مراسم صحبت کرد، گفت: «من هرگز سعی نکردم از خود دفاعی کنم زیرا دفاعی ندارم. در این سال‌ها سکوت کرده‌ام و فقط می‌خواهم از دوستانم تشکر کنم.» او با قدردانی از فیلمخانه ملی ایران برای بازسازی نسخه ترمیم‌شده فیلمش بیان داشت: «این هم جزو عجایب است که درباره فیلمی که سال‌ها لگدمال‌شده و در قوطی‌های فلزی درب و داغون نگه‌داری شده حرف‌هایی بزنم.» شیردل با اشاره به بازسازی نسخه فیلم‌های «گاو» و «اون شب که بارون اومد» ادامه داد: «شاید من و داریوش مهرجویی باید خوشحال باشیم که این فیلم‌ها نجات پیدا کردند. این کارگردان همچنین ضمن اشاره به ملاقاتش با امیر نادری کارگردانی که قرار است با فیلمی به جشنواره ونیز برود، گفت: «دوست دیگرم برناردو برتولوچی که با او  همکلاس و همبازی بودیم، از من خواست که سلامش را به شما برسانم. »
شادمهر راستین، محسن امیریوسفی، محمود کلاری، امیرشهاب رضویان، امیر اثباتی، جعفر پناهی، همایون اسعدیان، امیر عابدی،کامبوزیا پرتوی، لیلی رشیدی، محمد آلادپوش و مجید برزگر ازجمله حاضران در این مراسم بودند.


تعداد بازدید :  492