شماره ۳۵۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
کاروان کمک‌های بشردوستانه روسیه چالش جدید مسکو و ‌کی‌یف

شهروند| محموله‌ای شامل 280کامیون کمک‌های بشردوستانه روسیه به شرق اوکراین که روز گذشته به سمت مرزهای اوکراین به راه افتاده بود به چالش جدیدی میان روسیه و اوکراین بدل شد.
ماجرا از این قرار است که دولت اوکراین اعلام کرده بود به این کامیون‌ها اجازه ورود به خاک اوکراین را نخواهد داد چراکه به‌زعم کی‌یف، روسیه از این کاروان به‌عنوان «اسب تروا» برای کمک نظامی به شورشیان جدایی‌طلب اوکراین استفاده خواهد کرد.
 روسیه البته ضمن تکذیب این مدعا خواستار تأمین امنیت کاروان کمک‌ها شد.  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با پاول کلیمکین همتای اوکراینی خود بر ضرورت تأمین امنیت کاروان کمک‌های انسانی روسیه به ساکنان مناطق جنوب و شرق اوکراین تأکید کرد.
لاوروف خاطرنشان کرد:  تأمین امنیت کاروان کمک‌های انسانی به مناطق شرق اوکراین از طرف نیروهای دولتی این کشور و گروه‌های شبه‌نظامی اهمیت خاصی دارد.
در حال حاضر این کاروان به مرز روسیه و اوکراین رسیده و دو کشور در مورد شرایط ادامه حرکت کاروان در خاک اوکراین برای انتقال محموله‌ها به مناطق آسیب‌دیده از جنگ داخلی در استان لوهانسک و توزیع میان ساکنان این مناطق اختلاف دارند.  در حالی‌ که روسیه بر ادامه حرکت کاروان و انتقال محموله‌ها با کامیون‌های روسی اصرار دارد، دولت اوکراین اعلام کرده اجازه حرکت به کامیون‌های روسی در خاک خود را نمی‌دهد و محموله‌ها باید تحت نظارت کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و بدون شرکت طرف روسی به مناطق نیازمند  حمل  شوند.
  از سوی دیگر ده‌ها خودروی نظامی روسیه روز جمعه نزدیک مرز این کشور با اوکراین مستقر شدند. به گزارش رویترز از شهر مرزی «کامنسک- شاختینسکی»، روسیه اعلام کرده 2هزار تن آب، غذای کودک و دیگر کمک‌ها را برای مردم شرق اوکراین در کاروان کمکی خود تدارک دیده است.
 کی‌یف همچنین پیش‌تر اعلام کرد: اگر کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه بدون اجازه رسمی دولت اوکراین وارد این کشور شود، این اقدام را ورود غیرقانونی روسیه خواهد دانست که به تشدید تنش‌های جاری می‌انجامد.  با وجود این هنوز احتمال دارد مسکو و کی‌یف به توافقی در این زمینه دست یابند، وزارت امور خارجه روسیه از مذاکرات فشرده با دولت اوکراین و صلیب‌سرخ در این مورد خبر  داد.


تعداد بازدید :  87