شماره ۳۵۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

اردوغان: نخست‌وزیر جدید ترکیه پنجشنبه آینده معرفی می‌شود
«رجب طیب‌اردوغان» نخست‌وزیر کنونی و رئیس‌جمهوری منتخب ترکیه گفت: کمیته اجرایی حزب حاکم عدالت و توسعه، پنجشنبه آینده نام نخست‌وزیر جدید این کشور را اعلام خواهد کرد. به گزارش ایرنا، نخست‌وزیر ترکیه افزود: مشورت‌های لازم با مسئولان حزب در این‌باره صورت گرفته و نظرات نمایندگان حزب حاکم در مجلس گرفته شده است. اردوغان که در انتخابات روز یکشنبه گذشته ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شد، 6شهریورماه کار خود را در سمت ریاست‌جمهوری آغاز می‌کند. اردوغان افزود: پنجم شهریورماه کنگره عمومی حزب نخست‌وزیر جدید که وی رهبری حزب را نیز برعهده خواهد داشت را انتخاب خواهد کرد. منابع نزدیک به اردوغان روز پنجشنبه گفته بودند «احمد داوداوغلو» وزیر امورخارجه فعلی ترکیه، نخست‌وزیر موقت و جدید ترکیه خواهد شد.

پلیس ایالتی میسوری کنترل شهر آشوب‌زده فرگوسن آمریکا را به دست گرفت
فرماندار ایالت میسوری پنجشنبه‌شب از به‌دست گرفتن کنترل شهر آشوب‌زده فرگوسن توسط نیروهای ایالتی پس از کشته شدن یک نوجوان سیاهپوست به ضرب گلوله پلیس محلی خبر داد. به گزارش رویترز در حالی‌ که معترضان پنجشنبه‌شب برای پنجمین‌ شب متوالی به نشانه اعتراض به کشته شدن «مایکل براون» نوجوان 18ساله سیاهپوست به ضرب گلوله نیروهای پلیس شهر فرگوسن در خیابان‌های این شهر تجمع کردند، «جی نیکسون» فرماندار ایالت میسوری سرکلانتر «ران جانسون» از پلیس ایالتی را به‌عنوان مسئول عملیات آرام‌سازی و توقف اعتراضات در فرگوسن، اعلام کرد. هزاران نفر از معترضان پنجشنبه‌شب از جمله شماری از سفیدپوستان ساکن شهر فرگوسن حوالی سنت لوئیس در ایالت میسوری آمریکا در محل تیراندازی پلیس به براون نزدیک منزل او تجمع کردند. کشته شدن براون روز شنبه گذشته (18 مرداد/ 9 اوت) در شهر فرگوسن به دست پلیس به اعتراضات مردمی علیه اقدامات پلیس آمریکا در دیگر شهرهای این کشور نیز منجر شد. جمعیتی گسترده در نیویورک در پارک «میدان یونیون» حاضر شدند و پلیس را به بستن یکی از خیابان‌های اصلی منتهی به این میدان وادار ساختند.

کره‌شمالی با موشک از پاپ استقبال کرد
کره‌شمالی روز گذشته و پیش از ورود رهبر مسیحیان کاتولیک جهان به پایتخت همسایه جنوبی خود، 3موشک کوتاه‌برد را به سوی دریا پرتاب کرد. به گزارش رویترز، مقام‌های کره‌جنوبی با اعلام این خبر افزودند که این موشک‌ها از سه پایگاه مختلف در کره‌شمالی شلیک شدند و پس از پیمودن مسافتی 220کیلومتری به سمت شرق، در دریای ژاپن سقوط کردند. به‌طور متعارف و در وضع غیرجنگی، پرتاب موشک با هماهنگی قبلی و اعلام منطقه حائل پروازی و دریانوردی انجام می‌شود، اما «اوم هوشیک» سخنگوی ارتش کره‌جنوبی گفت: پیونگ یانگ پیش از پرتاب موشک‌ها هیچ هشداری در این‌باره نداد. سئول با در نظر گرفتن احتمال‌های بعدی درباره پرتاب‌های موشکی بیشتر، نیروهایش را به حالت آماده‌باش درآورده است. دیدار پاپ فرانسیس از کره‌جنوبی، همزمان با اختلافات عمیق سیاسی و اجتماعی در آن کشور در پی غرق شدن یک کشتی در بهار گذشته انجام می‌شود؛ حادثه‌ای که منجر به مرگ صدها دانش‌آموز کره‌ای شد. گفته می‌شود گروهی از مقام‌های عالیرتبه سیاسی کره‌شمالی کاتولیک   هستند.

روسیه از تحریم‌های غرب 200‌میلیارد دلار خسارت می‌بیند
آلکسی کودرین، عضو هیأت‌مدیره شورای اقتصادی تحت نظارت ریاست‌جمهوری روسیه و وزیر دارایی سابق این کشور پیش‌بینی کرد تحریم‌های اقتصادی آمریکا و کشورهای غربی علیه روسیه دست‌کم 200‌میلیارد دلار به این کشور خسارت وارد کند. به گزارش ایرنا، کودرین روز پنجشنبه در وبلاگ خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: تحریم‌های اقتصادی و مالی که غرب به‌خاطر مسأله اوکراین در مورد روسیه وضع کرده است بر وضع اقتصاد این کشور تأثیر شدید خواهد گذاشت. وی افزود: اظهارات اخیر ایگور سچین، رئیس شرکت روس نفت که خسارت وارده به این شرکت بر اثر تحریم‌ها را یک و نیم‌هزار‌میلیارد روبل (معادل 42‌میلیارد دلار) ارزیابی کرد گواهی بر این واقعیت است. آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر به دلیل اختلاف با روسیه در مسأله اوکراین چند بسته تحریم علیه این کشور وضع کرده‌اند. این تحریم‌ها در عرصه‌های اقتصادی و مالی بوده و تعدادی از شرکت‌های بزرگ دولتی روسیه و بخش‌های اقتصادی و موسسات مالی و بانک‌های آن تحریم شده‌اند.


تعداد بازدید :  337