شماره ۳۵۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
گزارش فایننشال‌تایمز درباره ایران و حمایت مردم از روحانی
کاهش 10‌درصدی تورم در یک‌سال

گروه اقتصادی شهروند| در آغاز هفته جاری، بسیاری از روزنامه‌های منطقه‌ای و جهانی تیترهای خود را به ایران و تحریم‌ها اختصاص دادند. هرکدام از آنها به جنبه‌ای از تحریم‌ها اشاره کرده‌اند.
فایننشال تایمز در گزارشی که از وضع اقتصاد ایران تهیه کرده، به کارنامه حسن روحانی طی یک‌سال گذشته می‌پردازد، او یک‌سال قبل تعهد کرد به دنبال تنش‌زدایی در جامعه جهانی باشد و برای برنامه هسته‌ای ایران چاره‌ای بیندیشد.
12 ماه بعد برنامه هسته‌ای در ابهام است، اما جامعه همچنان از او حمایت می‌کند. یکی از تجار ایرانی که خواست ناشناس بماند، دراین‌باره گفت: «قبل از این جز تاریکی چیزی نمی‌دیدیم اما اکنون در انتهای تونل نوری وجود دارد. بازار ارز تثبیت شده است. در ماه‌های گذشته با مشکل کمبود ارز برای واردات روبه‌رو نبودیم». در این میان کسب‌وکارهای ایرانی بی‌صبرانه منتظر افزایش تجارت با دنیای خارج و دسترسی به فناوری
بیشتر هستند.
 با مذاکرات سال گذشته 2/4‌میلیارد دلار از سرمایه‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شد و محدودیت بر مبادله طلا و فلزات گرانبها، محصولات پتروشیمی و بخش خودرو برداشته شد و همزمان با آن خرید قطعات هواپیما و وسایل پزشکی افزوده شد. اما رهبران کسب وکار ادعا می‌کنند، هنوز سودی نبرده‌اند و بانک‌های خارجی به دلیل تحریم تمایل زیادی به همکاری با آنان ندارند. به‌خصوص پرونده بانک «بی‌ان‌پی پاریباس» نقش مهمی در این روند داشته است. آنچه کمی اوضاع را مشکل‌تر می‌کند، مقابله با بازمانده سوءمدیریت اقتصادی به‌جا مانده از محمود احمدی‌نژاد است. هنگامی که روحانی پست ریاست‌جمهوری را قبول کرد، تورم حدود 40‌درصد بود و نرخ ارز ملی در مقابل دلار از نصف آن هم کمتر بود. دولت روحانی تورم را 10‌درصد کاسته و به 7/27درصد رساند و با سیاست‌های پولی انقباضی وضع ارز را تثبیت کرد. دولت اعلام کرده تا پایان ‌سال‌جاری تورم را به 25‌درصد خواهد رساند.
خبرگزاری بلومبرگ نیز از عزم ایران برای توسعه اقدامات خود در میدان گازی پارس‌جنوبی خبر داده است. به نوشته آن، ایران قصد دارد فارغ از موضوع تحریم‌ها، طی 3‌سال نسبت به تکمیل توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی اقدام کند و درحال برنامه‌ریزی برای جذب شرکت‌های آمریکایی و اروپایی برای سرمایه‌گذاری در این عرصه  است.
در خبری دیگر روزنامه نشنال درباره تحریم‌های ایران می‌نویسد: نگرانی شرکت‌های بیمه نفتکش‌های بین‌المللی نسبت به انتقال نفت ایران، با وجود کاهش تحریم‌ها هنوز ادامه دارد. شرکت‌های بیمه بین‌المللی به‌شدت نگران بیمه نفتکش‌هایی هستند که نسبت به انتقال نفت ایران اقدام می‌کنند و همین موضوع احتمالا امیدها به افزایش قابل توجه صادرات نفت ایران در پی تخفیف تحریم‌ها را کاهش می‌دهد.
در ادامه بحث تحریم‌ها، «عربین بیزنس» از اقدام یک بانک غربی علیه یک شرکت تولید و فروش فرش انگلیسی به واسطه استفاده از نام ایران در عنوان تجاری خود خبر داده است. بانک HSBC حساب یک شرکت فرش انگلیسی را که 25‌سال در این بانک دایر بوده، مسدود کرده و دلیل آن نیز استفاده از نام «ایرانی/ پارسی» در عنوان این شرکت بوده است. این درحالی است که به گفته مالکان شرکت مذکور، این شرکت هیچ رابطه تجاری با ایران ندارد.
درنهایت خبرگزاری کویت از سفر رئیس بخش کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل به ایران طی هفته آینده خبر داده است. «والری آموس»، رئیس بخش کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل در روزهای 17 و 18 آگوست به ایران سفر می‌کند تا با مقامات ارشد ایرانی درباره همکاری‌های منطقه‌ای در موضوعات بشردوستانه به گفت‌وگو  بپردازد.


تعداد بازدید :  243