شماره ۳۵۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از تلاش‌های پشت پرده برای برکناری مرد همیشه خندان
خداحافظی قریب‌الوقوع کفاشیان؟!
امیر عابدینی در گفت‌وگو با «شهروند»: مثل 3‌سال پیش پشت کفاشیان می‌ایستم

گروه ورزش| درحالی‌که مهم‌ترین خبر این روزها پیرامون فدراسیون فوتبال داستان تمدید قرارداد
 کی روش است، اتفاق رخ داده در هرم بالایی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم به اندازه کافی می‌تواند جذاب باشد و فارغ از همه حرف‌هایی حکایت از حرف شنوی کی‌روش و تمایلش به ماندن در ایران دارد، مسائل شنیده‌شده درباره فدراسیون و سازمان لیگ، عجیب و غریب است. فدراسیون کفاشیان یکی از پرافتخارترین فدراسیون‌های تاریخ فوتبال است اما این موضع دلیلی برای رخ ندادن یک سونامی در راه قدرت نیست.  به هرحال حداقل روی کاغذ و در آلبوم خاطرات کنفدراسیون، جایی برای خنده‌های کفاشیان وجود دارد؛ آن‌جا که با وجود هجمه اعتراضات در داخل، معلوم نشد بر چه اساس و معیاری به‌عنوان بهترین فدراسیون‌ سال فوتبال آسیا را به دستاورد خود اضافه کرد اما ماجرای این عزمی پنهان که برای خط زدن کفاشیان از قدرت وجود دارد، چیست؟
تلاش برای برکناری مرد شماره یک فوتبال
ماجرا به نارضایتی وزارت ورزش از بریز و بپاش‌ها و هزینه‌های رقم‌خورده توسط فدراسیون مربوط می‌شود. وزارت ورزش از این بابت دل خوشی از مرد خنده‌روی فوتبال ندارد اما ترجیح می‌دهد سونامی موردنظرش را به‌شکل محافظه‌کارانه‌تری پیش ببرد چون هنوز بابت جنجال‌های رخ داده پس از برکناری دادکان و تعلیق فدراسیون تن لرزانی دارد اما وقتی به زمان برگزاری مجمع بعدی فدراسیون نگاه می‌کنیم، هرگونه محافظه‌کاری را بی‌دلیل می‌یابیم. هرچند فدراسیون عنوان کرده هدف از مجمع آینده فدراسیون فوتبال، ایجاد تعامل بیشتر بین بدنه و مهم‌ترین سازمان تصمیم‌گیری فوتبال در کشور است، با این حال از گوشه و کنار خبر می‌رسد اعضای مجمع قصد دارند زمینه‌های لازم برای رأی‌گیری درباره ابقا یا برکناری علی کفاشیان را ترتیب دهند.  طبیعی است که این موضوع هنوز تأیید نشده و با تکذیب فدراسیون فوتبال همراه شده است! از آنجایی که فوتبال با اختلاف زیاد، محبوب‌ترین ورزش ایران است، خیلی‌ها علاقه زیادی به حضور در این وادی دارند و مسلما وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان متولی چند‌سال اخیر ورزش، بیش از همیشه روی پروژه انتقال قدرت حساس است. موضوع ماندن یا رفتن کفاشیان جذاب شده است؛ درحالی‌که در دوران قبلی، حساسیت‌های به مراتب کمتری وجود داشت اما بد نیست از  زوایای دیگری به ماجرا نگاه کنید.
جلسه محرمانه با تاج
گفته می‌شود گودرزی، رئیس وزارت ورزش و جوانان در نظر دارد نصرالله سجادی، معاون اول خود را تا زمان انتخابات فدراسیون به‌عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال انتخاب کند. در همین رابطه، یکی، 2 هفته پیش جلسه‌ای محرمانه بین تاج، رئیس سازمان لیگ و سجادی انجام شد که هیچ‌کس از محتوای صحبت‌های این دو نفر خبری در دست ندارد. اگر می‌خواهید اسرار جلسه را از زبان کفاشیان بشنوید هم بهتر است وقت خود را تلف نکنید چون او هم درست مانند ما چیزی از این جلسه نمی‌داند. خیلی‌ها با چیدن قطعات مختلف، پازل تفکرات و گمانه‌زنی‌های خود را روی دست گرفته‌اند و اعتقاد دارند این جلسه ارتباط زیادی با برکناری احتمالی کفاشیان دارد و می‌توان حدس زد او در صورت ادامه ناتوانی در جلب نظر وزارت ورزش و جوانان، شغل فعلی خود را از دست می‌دهد. یک دونده نیمه‌موفق ایرانی به‌خاطر برخورداری از اخلاق و رفتاری خاص و رویی همواره گشاده، کمتر دشمن غیرفنی دارد اما عملکرد او در دوران صدارتش، بیرون از دایره آمار و اعداد به دل کمتر کسی نشست. حضور در جام‌جهانی 2014 یکی از نقاط عطف فدراسیون محسوب می‌شود اما انگار توقع مسئولان بیش از چند گل و نتیجه است.
عابدینی: خودم پای کفاشیان می‌ایستم
در این رابطه شنیدن حرف‌های امیرعابدینی، رئیس سابق فدراسیون فوتبال و مدیرعامل جنجالی روزهای خاص اوایل دهه 70 پرسپولیس خالی از لطف نباشد. مردی که بعد از اعتراف به خواست فدراسیون برای پایین کشیدن استقلال و پرسپولیس در برنامه تلویزیونی، کلی حاشیه‌ساز شد به «شهروند» حرف‌های جالبی زد:  «درباره انتقال قدرت در فدراسیون باید بگویم من الان این حرف‌ها را از زبان شما می‌شنوم و از صحت این شایعات و حرف‌ها کوچکترین اطلاعی ندارم. حداقل با ما صحبتی نشده است. اگر هم قرار باشد چنین اتفاقی رخ داد و جلسه‌ای درباره صلاحیت یا ردصلاحیت کفاشیان انجام شود، من مانند مجمع‌ سال 1390 می‌ایستم و یک تنه از او دفاع می‌کنم.»عابدینی در پایان به طنز خاص خود روی می‌آورد: «شاید از چهره کفاشیان خوشم نیاید، شاید او مرد کارهای عملی و رئیس اجرایی خوبی نباشد اما برکناری‌اش نه‌تنها هیج سودی برای فوتبال ما نخواهد داشت، بلکه بر مشکلات روزافزون‌شده ما می‌افزاید.»


تعداد بازدید :  341