شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
شمار شهیدان فلسطینی از 500 تن گذشت
مردم اروپا سکوت را شکستند

سکوت دولت‌های غربی در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی مانع از اعتراض گسترده مردم این کشورها نشد. روز گذشته هزاران نفر از اروپاییان در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زدند و توفق جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را خواستار شدند.  
هزاران نفر روز یکشنبه در وین و برگنتس اتریش علیه عملیات نظامی اسراییل در نوار غزه اعتراض کرده و خشم خود را به این مسأله نشان دادند.  برخی از
 شرکت کنندگان مسلمان در پایتخت اتریش به‌خصوص به دلیل این عملیات نظامی در ماه رمضان خشمگین بودند.  این اعتراضات از طرف انجمن دموکرات اروپایی-ترکی اتریشUETD), ) که در ماه ژوئن نخست‌وزیر ترکیه را به این کشور دعوت کرده بود سازماندهی شد.  براساس اطلاعات پلیس حدود 11‌هزار نفر در این اعتراضات شرکت کردند که البته برگزار کنندگان این تجمعات از شرکت حدود 30‌هزار نفر سخن گفتند. صدها پلیس در محل برگزاری این اعتراضات استقرار داشتند.  
مادرید پایتخت اسپانیا نیز شاهد تظاهرات اعتراضی بود که باشگاه همبستگی با فلسطین فراخوان برپایی آن را داده بود.  شرکت‌کنندگان در این تظاهرات خواستار توقف فوری تجاوزات علیه نوار غزه شدند.  در شهر بارسلونا نیز یک سازمان مردم‌نهاد به نام گروه طرفدار فلسطین طی فراخوانی خواستار برپایی تظاهرات شد و در آن شماری از نمایندگان احزاب سیاسی و صدها نفر دیگر شرکت و حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کردند. شهرهای نیویورک و شیکاگو نیز شاهد تظاهرات گسترده‌ای در محکومیت جنایات اخیر صهیونیست‌ها به غزه بودند.  شرکت‌کنندگان در تظاهرات خواستار توقف فوری حملات شدند.
در شهر استانبول ترکیه نیز گروه وابسته به انجمن همبستگی با ملت فلسطین راهپیمایی‌های مشابهی را برگزار کرده و با در دست گرفتن پرچم ترکیه و فلسطین در خیابان‌های استانبول راهپیمایی کردند.
اما شدیدترین اعتراضات اروپایی‌ها به جنایات رژیم صهیونیستی در پاریس، پایتخت فرانسه رخ داد.  تا آن‌جا که پلیس برای متفرق کردن معترضان به حملات اسراییل به غزه از گاز اشک‌آور استفاده کرد. همچنین هزاران نفر برای اعتراض به عملیات نظامی اسراییل در نوار غزه، در لندن، پایتخت بریتانیا تظاهرات کردند.  تظاهرکنندگان خواهان «آزادی و عدالت» برای فلسطینیان شدند.  آنها همچنین خواهان تحریم اسراییل بودند.  با شروع تظاهرات، پلیس لندن بسیاری از خیابان‌های مرکز شهر را بست.  تظاهرکنندگان قصد داشتند درنهایت در مقابل سفارت اسراییل در مرکز لندن تجمع کنند.
تعداد زیادی کودک و نوجوان که برخی از آنها با باند و رنگ قرمز نماد خون  خود را آراسته بودند در این اعتراضات به‌عنوان نماد کودکان کشته شده در جنگ غزه شرکت کردند.  برگزارکنندگان این اعتراضات در ابتدا و پایان این تجمع با بلندگو هرگونه اتهام یهودی‌ستیزی به خود را رد کرده و تأکید کردند که آنها یهودستیز نبوده و با این اعتراضات بر صلح تأکید دارند.  معترضان شعارهایی ازجمله «اسراییل قاتل کودکان»، «اسراییل تروریست» و «بگذارید غزه زندگی کند»، «بگذارید غزه آزاد باشد» سر می‌دادند.  در برگنتس اتریش نیز بعد از ظهر یکشنبه بین‌ هزار تا‌هزار و 500 نفر که اغلب جوانان مسلمان بودند علیه تجاوز اسراییل در نوار غزه دست به اعتراض زدند.  گزارش‌هایی از برخی دستگیری‌ها از طرف نیروهای پلیس وجود دارد.
استفاده اسراییل از سلاح‌های نامتعارف
 علیه   فلسطینی‌ها
گزارش‌هایی اخیری که از غزه می‌رسد حاکی از آن است که تانک‌های اسراییلی در روزهای گذشته از گلوله‌هایی استفاده کرده‌اند که حامل دارت‌های کوچک فلزی یا فلکت بوده است.  این گلوله‌های ضد نفر، در هوا منفجر می‌شوند و هزاران دارت یا پیکان فلزی به طول تقریبی ۳۷ میلی‌متر را در منطقه‌ای به طول ۳۰۰ متر و عرض ۹۰ متر با سرعت زیاد به سمت زمین پرتاب می‌کنند.  ارتش اسراییل استفاده از این گلوله‌ها را تکذیب نکرده است.  استفاده از این مهمات براساس قوانین بین‌المللی ممنوع نیست اما به گفته «بیت سلم»، یک سازمان حقوق بشر اسراییلی «استفاده از چنین تسلیحاتی در جنگ غزه غیرقانونی است.  یکی از اصول اساسی که با استفاده از این گلوله‌ها زیر پا گذاشته می‌شود تشخیص غیرنظامیان در حملات است.  به همین منظور استفاده از سلاح‌هایی که چندان دقیق نیست و به احتمال زیاد منجر به آسیب غیرنظامیان می‌شود ممنوع است.» تنها چند ارتش در سراسر جهان از گلوله‌های فلکت‌ استفاده می‌کنند و استفاده از آنها تنها علیه اهداف نظامی و با مطابق قوانین بین‌المللی صورت   می‌گیرد.
اسراییل پیش از این نیز از این گلوله‌ها در غزه و لبنان استفاده کرده بود.  در طول سال‌های 2001 و 2002 نیز تعدادی از مردم فلسطین به وسیله این گلوله‌ها به شهادت رسیدند.  اسراییلی‌ها پیش از این نیز از گلوله‌های حاوی فسفر در غزه استفاده کرده‌ بودند. در عملیات نظامی اسراییل در 2008 و 2009 گلوله‌های فسفر باعث شهادت شمار بسیاری شد.  ویژگی این گلوله‌ آتش گسترده‌ای است که در محل اصابت گلوله ایجاد می‌شود.  هر چند  بعد‌ها مقامات اسراییلی عنوان کردند که از این موشک‌ها برای ایجاد دود استفاده می‌کردند.  امروز بیش از 2 هفته از آغاز حملات اسراییل به نوار غزه می‌گذرد، حملاتی که هر روز خونین‌تر و مرگ‌بار‌تر از روز گذشته است و بر آمار قربانیان و شهدای فلسطینی روز به روز افزوده می‌شود.  بنابر اعلام وزارت بهداشت فلسطین در جریان حملات روز گذشته اسراییل 87 تن از فلسطینیان غزه به شهادت رسیدند.  همچنین در جریان حمله هوایی به خانه‌ای در شهر رفح 11 تن از اعضای یک خانواده جان باختند. بنابر اظهارات اشرف قدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین 7 تن از این شهدا کودکانی بودند که اجسادشان به بیمارستان رفح انتقال داده شد.  در بین این کودکان جسد کودک 8ماهه نیز به چشم می‌خورد.  جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی همچنین بیمارستان شهدای الاقصی واقع در مرکز دیرالبلح در نوار غزه را بمباران کردند.  در این حمله هوایی و توپخانه‌ای، ساختمان اداری و بخش اداری بیمارستان هدف قرار گرفته و براساس آمار اولیه در این حمله
 5 فلسطینی شهید و 15 نفر دیگر زخمی شده‌اند.
همچنین در حمله‌ای دیگر 25 نفر از اعضای یک خانواده در نزدیکی مرز شمالی غزه با مصر به شهادت رسیدند و 10 تن دیگر نیز در نزدیکی خان‌یونس به دست نیرو‌های اسراییلی جان باختند.  به گفته مقامات بیمارستانی اعضای این خانواده درحالی‌که در تلاش بودند تا از خانه‌شان که مورد اثابت گلوله‌های توپ قرار گرفته‌بود فرار کنند در حمله دیگری جان خود را از دست دادند.  با حساب قربانیان روز دوشنبه آمار شهدای فلسطینی در این 15 روز به 515 تن و شمار زخمی‌ها نیز به 3500 افزایش یافته ‌است.
به گزارش منابع خبری، حملات روز یکشنبه اسراییل به منطقه شجاعیه باعث شد هزاران تن از ساکنان این منطقه خانه‌های خود را ترک کنند که برخی با پای پیاده و برخی دیگر به وسیله کامیون‌ها و دیگر خودرو‌ها این منطقه را ترک کردند. ابواحمد، سخنگوی گردان‌های قدس از گذشتن شمار شهدای شجاعیه از مرز 100 تن خبر داد.  به گفته منابع امدادرسانی نیرو‌های اسراییلی آمبولانس‌ها را هنگامی که در تلاش بودند شهدا و مجروحان را از منطقه شجاعیه خارج کنند هدف قرار دادند.
اسارت  یک  سرباز   اسراییلی
همچنین نظامیان حماس روز یکشنبه از دستگیری یک سرباز اسراییلی در جریان درگیری‌ها خبر دادند.  به گفته مقامات حماس این سرباز «شائول آرون» نام دارد و مدارک و کارت شناسایی او نیز در اختیار این مقامات قرار دارد.  هرچند نماینده اسراییل در سازمان ملل متحد با رد این ادعا از ادامه تحقیقات ارتش اسراییل در این‌خصوص خبر داد. پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسراییل نیز در روز دوشنبه عنوان کرد که هنوز نمی‌توان این خبر را رد کرد.  در صورت تأیید این خبر، «شائول آرون» نخستین سرباز اسراییلی است که از‌سال 2011 تا کنون به اسارت نیرو‌های غزه در آمده است.  اسراییل در‌سال 2011 برای آزادی «گیلاد شالیت»، سرباز اسراییلی که بیش از 5‌سال در اسارت به سر برد، یک‌هزار زندانی فلسطینی را آزاد کرد.  شالیت در جریان یک حمله به دست نیرو‌های مقاومت دستگیر شد.
نشست  اضطراری  شورای امنیت
از سوی دیگر شورای امنیت در نیویورک نیز پس از نشستی اضطراری خواستار برقراری آتش‌بس در روز دوشنبه شد.  15عضو شورای امنیت در جریان این نشست نگرانی عمیق خود را از افزایش آمار تلفات اعلام کردند و خواستار توقف فوری جنگ شدند. درحالی‌که تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به آتش‌بس موقت همچنان ادامه دارد، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در روز دوشنبه به قاهره سفر کرد تا با مقامات مصری درخصوص این بحران مذاکره کند.  جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای از نگرانی آمریکا درخصوص تشدید اوضاع در غزه خبر داد.  همچنین قطر نیز در روز یکشنبه میزبان جلسه‌ای با حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین خالد مشعل، رهبر حماس بود.  بان‌کی‌مون در جریان این دیدار جنگ در نوار غزه را «زخمی باز» توصیف و تأکید کرد: «ما حالا باید مانع خونریزی شویم». بان‌کی‌مون در جریان سفر خود برای حل بحران غزه به کویت، مصر، اردن و فسطین و سرزمین‌های اشغالی نیز سفر خواهد کرد.
اعتصاب عمومی در کرانه باختری
استان‌های کرانه باختری نیز در روز گذشته شاهد اعتصاب عمومی در همبستگی با مردم نوار غزه بود که از ۱۴ روز پیش در معرض تجاوزات صهیونیست‌ها قرار دارد. براساس گزارش‌ها سندیکای کارکنان تعطیلی موسسات را اعلام کرده و این درحالی است که دانشگاه‌ها و بانک‌ها نیز تعطیل بودند.  گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین دیروز در اعتراض به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع نوار غزه، فراخوان اعتصاب عمومی داده بودند.  در همین رابطه «بسام زکارنه» رئیس سندیکای کارکنان گفت که این سندیکا روز گذشته را در همه موسسات و وزارتخانه‌ها اعتصاب عمومی اعلام کرده است.
حذف منتقدان حملات اسراییل به غزه از سوی رسانه‌های آمریکایی
هفته گذشته و در طول 2 روز پیاپی، خبرنگارانی که به حمایت بی‌چون و چرا از اسراییل تن ندادند و با مردم فلسطین همدردی کردند توسط مدیران شبکه‌های تلویزیونی حذف شدند و به ماموریتشان در غزه
پایان دادند.
«ایمن محی‌الدین»، خبرنگار سرشناس مصری که حمله اسراییل به غزه در سال‌های 2008 و 2009 را نیز پوشش داده‌بود، برای شبکه NBC گزارش‌های متفاوتی را از حملات اخیر اسراییل به نوار غزه تهیه کرده بود، اما پنجشنبه هفته گذشته به‌طور ناگهانی مجبور شدت به ماموریت خود در فلسطین پایان دهد.  محی‌الدین پس از آن از ماموریت خود فراخوانده شد که در روز چهارشنبه و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی از قتل 4 کودک فلسطینی به دست نیرو‌های اسراییل خبر داد.  این کودکان که بین 9 تا 11‌سال سن داشتند در سواحل نزدیک هتل محل استقرار خبرنگاران خارجی مشغول بازی فوتبال بودند. او در حساب توییتر خود نوشت: «4 کودک فلسطینی در یک حمله هوایی اسراییل جان باختند. چند دقیقه قبل از این‌که این کودکان کشته شوند من هم با آنها مشغول بازی بودم.» محی‌الدین همچنین تصاویری از والدین اندوهگین این کودکان را ارسال کرده ‌بود. این در‌حالی است که مقامات شبکه NBC هیچ توضیحی درخصوص اخراج او ارایه نکردند. البته در نقل‌قول‌هایی که از مدیران این شبکه بدون ذکر نامشان صورت گرفته دلیل این اقدام «نگرانی‌های امنیتی» عنوان شده‌است.  البته برخی دیگر نیز علت این امر را پیام دیگر او روی شبکه توییتر می‌دانند که در آن با طعنه از وزارت امور خارجه آمریکا پرسیده بود که آیا حماس در قتل این 4 کودک نیز نقش داشته‌؟
روز جمعه نیز شبکه CNN، «دیانا مگنی» خبرنگار اعزامی خود برای پوشش حملات اسراییل به غزه را برکنار کرد.  به گفته مقامات CNN این اقدام در نتیجه آن صورت گرفت که مگنی تعدادی اسراییلی را که بمباران غزه را جشن گرفته بودند و او را تهدید کرده بودند «تفاله» نامید. این اسراییلی‌ها مگنی را تهدید کردند که اگر گزارشش از خط مقامات اسراییلی خارج شود او را مورد حمله قرار خواهند داد.  او پس از پایان فیلمبرداری در توییتر نوشت: «اسراییلی‌ها در تپه بالای سدروت همزمان با سقوط بمب‌ها در غزه به شادی می‌پرداختند و من را تهدید کردند که اگر کلمه‌ای را اشتباه بگویم ماشین ما را نابود می‌کنند. تفاله‌ها».  هرچند این توییت لحظاتی بعد پاک شد اما تا آن زمان نیز در حدود 200 بار منتشر شده‌بود.  مقامات CNN نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند: «دیانا پس از ارعاب و تهدید در جریان تهیه گزارش در شبکه توییتر با عصبانیت واکنش نشان داد.  او عمیقا از استفاده از این کلمات متاسف است و منظور او به‌طور مستقیم کسانی بود که کارکنان ما را تهدید کرده‌ بودند.» به گفته مقامات CNN مگنی به دنبال این اتفاقات به ماموریتش در غزه پایان داد و به مسکو فرستاده شد.


تعداد بازدید :  273