شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوري در دیدار جمعی از نخبگان جوان کشور:
بايد از نخبگان بيشتر استفاده كنيم
جامعه قدرتمند بهتر از دولت قدرتمند مشكلات را حل مي‌كند بايد از نخبه‌هايي كه در كشور حضور دارند بيشتر استفاده كنيم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی یکشنبه‌شب، در دیدار جمعی از نخبگان جوان کشور در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری افزود: «دولت تدبیر و امید برای پیوند فکر نخبگان با مدیریت و تصمیم‌های راهبردی و همچنین کار نخبگان و فناوران با تولید و همه بخش‌های کشور، مسئولیت دارد.» به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری با بیان این‌که دولت تدبیر و امید به جوانان به‌ویژه جوانان نخبه امید دارد، ادامه داد: تدبیر دولت آن است که همه با هم در کنار هم برای نجات کشور ازجمله در اقتصاد، اخلاق و بهبود زندگی تلاش کنیم. حسن روحانی با بیان این‌که ما همه عضو یک ملتیم و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم، افزود: همه از یک جامعه و نظام انقلابی هستیم؛ به انقلاب اسلامی خود افتخار می‌کنیم و به آینده صددرصد خوبمان نیز افتخار خواهیم کرد. روحانی ادامه داد: باید همه دست‌به‌دست هم دهیم و تلاش کنیم و به آینده پیش‌رو امیدوار باشیم.
رئیس قوه مجریه با تأکید بر این‌که بدون امید و تدبیر مشکلات حل نمی‌شود، گفت: باید برای حل مشکلات، تدبیر و برنامه‌ریزی داشته باشیم. رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که نباید پیوند نخبگان، فناوران، کارآفرینان و اندیشمندان با جامعه علمی قطع شود، افزود: فکر نکنیم چون نخبه هستیم، مدرک گرفته‌ایم و در دانشگاه پرآوازه‌ای تحصیل کرده‌ایم بنابراین از علم‌آموزی بي‌نیازیم بلکه باید تا پایان عمر به فراگیری علم مشغول باشیم. رئیس دولت یازدهم خطاب به نخبگان کشور با تأکید بر این‌که باید به تحقیقات و آثار نخبگان سایر کشورها متصل باشیم، گفت: باید از سویی دیگر ضمن پیوند با جامعه تولید کشور، بتوانیم مولد نیز باشیم. روحانی تأکید کرد که در بخش کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات و سایر بخش‌ها نیز باید آثار نخبگی مشهود و ملموس باشد. او همچنین افزود: دولت نیازمند تلاش نخبگان در تمام عرصه‌ها است. رئیس دولت یازدهم، نخبه‌گرایی را نه‌تنها استعداد برتر بلکه تأثیرگذاران برتر دانست و افزود: استعداد برتر باید به نخبه تبدیل و نخبه نیز به تأثیرگذارترین‌ها تبدیل شود. رئیس قوه مجریه با تأکید بر این‌که تحقق این مهم امکان‌پذیر است، افزود: ما از کشور‌های منطقه که امروز در برخی زمینه‌ها نمره بالاتری دارند و حتی از کشور‌های پیشرفته یا مترقی کمتر و پایین‌تر نیستیم.
روحانی با بیان این‌که نباید به این موضوع فکر کنیم که برخی از نخبگان از کشور رفته‌اند، افزود: باید در این اندیشه باشیم از نخبه‌هایی که در کشور حضور دارند، بیشتر استفاده کنیم؛ البته باید با برنامه‌ریزی، توان جلب و جذب نخبگانی که از کشور مهاجرت کرده‌اند را داشته باشیم. رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تأکید بر این‌که نخبگان جامعه باید احساس کنند، مشکلات جامعه و کشور مشکلات آنها و همه مردم است، افزود: امروز ما در زمینه اقتصاد، سیاست خارجی و داخلی، مسائل فرهنگی و اجتماعی و محیط‌زیست، دارای مشکلاتی هستیم و باید در مسیر حل مشکلات و پیشرفت کشور تلاش کنیم و بدانیم که توسعه کشور به نفع همگان است. روحانی به آثار معضلاتی نظیر ریزگردها، خشک شدن دریاچه ارومیه و گسترش فساد و مشکل اخلاقی در جامعه اشاره کرد و گفت: اگر ریزگردها آسمان کشورمان را در برگیرد، اگر دریاچه‌ای خشک شود و مشکلات اخلاقی یا بیماری‌های مسری در کشور شیوع پیدا کند، آثار و عوارض آن بر همه مردم اعم از نخبه یا غیرنخبه تأثیر می‌گذارد. رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فلسفه شب قدر و رقم زدن تقدیر انسان در این شب، گفت: در این شب ما باید تصمیم بگیریم، شب قدر و تقدیر را ما می‌سازیم، باید خودمان سرنوشت آینده خود را تقدیر کنیم. روحانی با تأکید بر این‌که دولت قدرتمند نمی‌تواند مسائل را حل کند بلکه این جامعه قدرتمند است که می‌تواند مشکلات بسیار پیچیده کشور را مرتفع کند، گفت: هیچ‌کس به تنهایی نمی‌تواند مسائل جمعی و جامعه را حل کند و این مهم نیازمند اتحاد، وحدت، مشارکت و در کنار هم قرار گرفتن همه اعضای ملت است و این حضور می‌تواند، آینده کشور را بسازد.
در این دولت می‌توانیم نفس بکشیم
پیش از صحبت‌های حسن روحانی، برخی جوانان نخبه دیدار‌کننده با رئیس‌جمهوری به نمایندگی از سایر شرکت‌کنندگان در این مراسم صحبت کردند. بهاره آروین دانش‌آموخته دکترا رشته جامعه‌شناسی، از فضای پر امید این روزهای کشور گفت و تأکید کرد: «امروز می‌توانیم نفس بکشیم، می‌توانیم امیدوار باشیم، به تدبیر دولتمردان‌مان‌ اعتماد کنیم، اما اگر بار دیگر این‌گونه نباشد چه؟ اگر بار دیگر دولت جایش را به دولت قبل بدهد چه؟ باز همه دست به دامن دولت شده‌ایم برای شغل، برای سر و سامان دادن به اوضاع دانشگاه، به وضع فرهنگ، به اقتصاد. باز هم دولت یک سر دارد و ‌هزار سودا، انگار که دولت غول چراغ جادو باشد و پایه برآوردن یک به یک آرزوهای ما، امیدهای ما، حرفم این است که غول غول است، امروز حرف ما را می‌شنود، اما شاید باز روزی برسد که به اشاره سرانگشتش نه از تاک این روزها نشانی بگذارد نه از تاک‌نشان‌اش، چنان‌که در آن هشت‌سال کرد و شد. همه حرفم این بود که این اصلاحات، این ساختن‌ها نه فقط خوب بلکه ضروری است، اما ناپایدار است اگر تکیه‌اش به قدرت دولت باشد نه توانمندی جامعه؛ جامعه روی پای جوانان تازه نفس‌اش می‌ایستد، جوانانی که باید بهشان اعتماد کرد تا بیاموزند، تجربه کنند، مسئولیت برعهده گیرند و توانمند شوند.»
همچنین زهرا عزیزی فارغ‌التحصیل رشته معماری یکی از دانشگاه‌های لندن به نمایندگی از کارآفرینان بر اهمیت جذب نخبگان ایرانی که به خارج از کشور رفته‌اند اشاره کرد و گفت: باید از مهاجرت نخبگان با ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال و فعالیت آنها جلوگیری کنیم و سرمایه انسانی که در کشور وجود دارد را قدر بدانیم. همچنین محسن رهنورد فرزند شهید محمدعلی رهنورد به نمایندگی از نخبگان ایثارگر و شاهد و یاسر موحدی فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های امیرکبیر و صنعتی‌شریف، صحبت کردند. همچنین در پایان نیما رضایی عضو بنیاد علمی نخبگان و دارای دکترای ژنتیک پزشکی با اشاره به اجرای طرح سلامت در کشور، گفت: اجرای این طرح به‌رغم تمام سختی‌هایی که در پیش روی آن است باعث شد که بارقه امیدی در دل جامعه پزشکی ایجاد شود. در این مراسم وزرای ورزش و جوانان، بهداشت و درمان، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی رئیس‌جمهوري، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان، دستیار ویژه رئیس‌جمهوري، مشاور رئیس‌جمهوری در امور رسانه و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری حضور داشتند.

 


تعداد بازدید :  75