شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
سرگیجه در بازار خودرو؛ مردم فعلا خودرو نخرند
تلاش دوباره برای کاهش قیمت خودرو
اطلاعات غلط خودروسازان به شورای رقابت ماجرای قیمت‌گذاری را دنباله‌دار کرد

گروه اقتصادی شهروند| آخرین اخبار از صنعت خودرو و سریال طولانی قیمت‌گذاری محصولات حکایت از آن دارد که شورای رقابت در واکنش به برخی اطلاعات (به گفته خودش نادرست از جانب خودروسازان به این شورا) بار دیگر با خودروسازان و اعضای کمیسیون صنایع مجلس تشکیل جلسه داده تا بازنگری چندباره در قیمت خودرو را کلید بزند. پس از این جلسه ماجرای قیمت‌گذاری خودرو به سمت دیگری سوق پیدا کرد. در این فرآیند زمزمه‌های تازه‌ای از کاهش قریب‌الوقوع اما جزیی قیمت‌ها به گوش می‌رسد. بخش اعظمی از این اتفاق که به مدد پیگیری‌های مجلس درحال تحقق است در روزهای گذشته با انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو، ابعاد تازه‌تری پیدا کرده است و گویی مجلس‌نشینان با عزم تازه‌تری به کاهش قیمت خودرو در کشور کمک کنند. ناگفته نماند فشارهای مجلس از یک سو با مقاومت خودروسازان در برابر بازنگری دوباره در قیمت‌ها و همچنین پاسخ قریب‌الوقوع خودروسازان به گزارش تحقیق و تفحص همراه شده است.
ارزانی 15‌درصدی قیمت‌ها نزدیک است
در این راستا گفته‌های علی علیلو عضو کمیسیون صنایع قابل توجه است. او می‌گوید: در جلسه شورای رقابت با اعضای کمیسیون صنایع مجلس اسناد و مدارکی در مورد شرکت‌های خودروساز از سوی کمیسیون صنایع ارایه شد و رئیس شورای رقابت اعلام کرد که این اسناد را در اختیار نداشته و اطلاعات شورای رقابت در این مورد ضعیف بوده است. وی افزود: در این جلسه که حدود 3 ساعت طول کشید، قرار شد اسناد و آنالیزهای کمیسیون صنایع مجلس در اختیار شورای رقابت قرار گیرد و براین اساس، فرمول قیمت‌گذاری خودرو مورد بازنگری قرار گیرد. علی‌لو تأکید کرد: در صورت بازنگری فرمول قیمت‌گذاری خودرو، قیمت خودروها حداقل 10 تا 15‌درصد نسبت به قیمت‌های قبلی شورای رقابت (قیمت‌های قبل از مصوبه اخیر شورای رقابت) کاهش خواهد یافت. وی اظهار داشت: کار بازنگری در فرمول قیمت‌گذاری خودرو طی یک تا دو هفته آینده انجام می‌شود و جلسات مربوط به این مسأله نیز در دفتر تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی برگزار خواهد شد. وی تصریح کرد: از نظر کمیسیون صنایع مجلس، پایه قیمت‌گذاری خودرو در فرمول قیمت‌گذاری اشتباه تعیین شده و ما معتقدیم این رقم باید پایین‌تر از رقم قبلی باشد که در این صورت، قیمت خودرو نسبت به قبل 10 تا 15‌درصد پایین‌تر خواهد بود. عضو کمیسیون صنایع مجلس در مورد وضع فروش فوری خودروسازان با قیمت‌های جدید نیز گفت: مردم می‌توانند فعلا خودرو نخرند تا زمانی که در قیمت‌گذاری خودرو تجدیدنظر شود.
افزایش قیمت خودرو منطقی نیست
پیش از این محمدرضا خان‌محمدی نایب‌رئیس دوم کمیسیون صنایع مجلس هم با اشاره به جلسه این کمیسیون و حضور رئیس شورای رقابت در آن گفته بود: نشست ما با حضور رئیس شورای رقابت و مدیران ایران خودرو و سایپا برگزار شد که در آن قیمت خودرو مورد بحث قرار گرفت و کمیسیون بر افزایش قیمت خودرو نقد داشت. وی افزود: کمیسیون به شدت پیگیر این موضوع است و اعتقاد دارد در افزایش قیمت خودرو منافع مردم دیده نشده و خودروسازان می‌توانند قیمت خودرو را کاهش دهند. خان‌محمدی ادامه داد: ما افزایش قیمت خودرو تا این سطح را منطقی نمی‌دانیم بنابراین موضوع را به خودروسازان انتقال دادیم و پیگیر اصلاح این روند هستیم و در صورتی که اصلاح نشود از مجراهای دیگر چون بعد نظارتی، مغفول نخواهد ماند.
احتمال کاهش جزیی قیمت خودرو زیاد است
موید حسینی‌صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در همین خصوص گفته است: کاهش جزیی قیمت خودرو پس از این جلسه محتمل است ولی بعید می‌دانم کاهش قابل توجهی را در قیمت خودرو شاهد باشیم. وی ادامه داد: دولت باید برنامه‌ریزی اساسی برای این چالش زیربنایی در حوزه صنعت خودرو داشته باشد. دولت باید پاسخگوی میلیون‌ها مصرف‌کننده خودرو که مجبورند خودرو بی‌کیفیت با قیمت بالا خریداری کنند،  باشد.

دفاع یکه‌زارع از تعرفه بالای واردات و گرانی خودرو
مدیرعامل ایران خودرو نقشه WTO را ببیند

در این مباحث اخیر، ‌هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو که چند روز سخت را گذرانده است اظهارنظر عجیبی در گفت‌وگو با خانه ملت داشته است. او با هیجانی خاص، اظهارنظر جالبی درخصوص شرایط تعرفه‌ای واردات خودرو به ایران داشت و گفت: «در هیچ کشوری واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی نیست؛ تنها کشورهای وابسته به WTO واردات بدون تعرفه را انجام می‌دهند و اگر ایران هم به سازمان تجارت جهانی بپیوندد احتمال تعطیلی بسیاری از صنایع وجود دارد». حال جالب این‌جاست که 159 منطقه و کشور در جهان که قریب به اتفاقشان پیشرفته و صاحب تکنولوژی هستند عضو سازمان تجارت جهانی هستند. در ادامه مدیرعامل ایران خودرو در مورد بازنگری در قیمت‌های خودرو نیز گفته است: قرار بر بازنگری فرمول قیمت‌گذاری خودرو نیست اما برخی قیمت‌های فعلی شورای رقابت را مبهم می‌دانند که در این رابطه قرار است کار کارشناسی صورت گیرد. وی با بیان «به‌خلاف اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی براینکه خودروسازان اطلاعات نادرستی را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند باید بگویم تمام اطلاعات ارسالی ایران خودرو به شورای رقابت درست بوده است»، گفت: ما هیچ اطلاعات نادرستی به شورای رقابت نداده‌ایم. وی در رابطه با گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان که اخیرا متن آن در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شده است نیز گفت: در این گزارش موضوعاتی متوجه ایران‌خودرو شده است که ما درصددیم ظرف 10 روز آینده توضیحاتی را در این رابطه در سایت خود منتشر کنیم.


تعداد بازدید :  112