شماره ۷۶۵ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
فعالیت‌های مرکز نگهداری کودکان معتاد سیستان‌وبلوچستان

مديرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولین سیستان‌وبلوچستان گفت: در دی‌ماه ‌سال گذشته در مجموعه انجمن دفاع از حقوق معلولان در استان سیستان‌وبلوچستان و به مرکزیت زاهدان، مرکز ترک اعتیاد کودکان زیر 18‌سال افتتاح شد که مسئولیت این مرکز با جامعه حمایت از حقوق معلولین است.
محمد نخعی درخصوص فعالیت‌های این مرکز گفت: در این مرکز پسران معتاد زیر 18‌سال نگهداری می‌شوند. مشابه این مرکز در استان‌های دیگر وجود ندارد، اما بنابه‌ضرورت در این استان چنین مرکزی ایجاد شده و انجمن حمایت از حقوق معلولین درحال ‌ارایه‌خدمات است.
او با بیان این‌که این مرکز تنها مسئولیت نگهداری پسران معتاد را برعهده دارد و مسئولیت نگهداری دختران معتاد با نهاد دیگری است، درخصوص تعداد مراجعان به این مرکز اظهار داشت: از دی‌ماه ‌سال گذشته تاکنون 32 کودک پذیرش شده‌اند که 31نفر در مرکز به‌سر می‌برند و یک‌نفر هم در بیمارستان تحت‌درمان است. این مرکز با امید به این‌که اعتیاد را به‌نحوی ساماندهی کند که دیگر هیچ کودک معتادی در استان وجود نداشته باشد، تأسیس شده است.
اعتیاد این کودکان بیشتر
 ناشی از خانواده‌های ناسالم‌شان است
مديرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولین سیستان‌وبلوچستان با بیان این‌که سیکل پذیرش کودک در این مرکز یک سیکل کاملا علمی‌، تخصصی و به‌روز است، اظهار داشت: این مرکز شبیه کمپ نیست. علت اعتیاد بیشتر کودکان و نوجوانان مراجعه‌کننده به این مرکز، خانواده‌های ناسالم است. بچه‌ها در این مرکز تحویل گرفته می‌شوند و بلافاصله به بخش اعصاب و روان بیمارستان ارجاع می‌شوند تا توسط یک متخصص یا فوق‌تخصص اعصاب و روان تحت‌درمان قرار گیرند. این کودکان به صورت کاملا علمی ‌بستری شده و بسته به نوع موادی که مصرف می‌کنند، تحت‌درمان قرار می‌گیرند. طول درمان نیز از 10 روز تا حداقل 3هفته تعریف شده‌است.
نخعی افزود: در این مرکز نگهداری کودک همراه با درمان است؛ البته سیکل اصلی درمان و سم‌زدایی در بیمارستان انجام می‌شود، ولی با کمک پزشک متخصص داخلی، روانشناس و مراقبان حاضر در مرکز، مراقبت‌های روان‌درمانی و روان‌کاوی در این مرکز انجام می‌شود و زمانی که برای این مرکز تعریف شده، 3 الی 4ماه است. البته برخی از کودکان و نوجوانان به‌دلیل شرایط زندگی و خانوادگی ناسالم، بیش از 4 ماه هم در مرکز می‌مانند.
هزینه نگهداری هر کودک
 بیش از 5‌میلیون تومان است
او درخصوص نحوه تأمین هزینه این مرکز عنوان داشت: از خانواده‌ها هزینه‌ای گرفته نمی‌شود و بودجه این مرکز از سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود و تقریبا برای هر کودک بالای 5‌میلیون‌تومان هزینه می‌شود. اکثر این کودکان اگر دوباره به خانواده بازگردند، احتمال اعتیاد مجددشان زیاد است، بنابراین با هماهنگی‌های صورت‌گرفته به مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست یا بی‌سرپرست ارجاع می‌شوند.
بچه‌های زیر 18‌سال معتاد بدون هیچ محدودیتی در مرکز پذیرش می‌شوند
مديرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولین استان سیستان‌وبلوچستان با بیان این‌که هیچ محدودیتی در زمینه‌ پذیرش کودکان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: پذیرش این کودکان از طریق بهزیستی، رسانه و تمام افرادی که با این مرکز در ارتباط هستند، صورت می‌پذیرد. این نهاد از طریق رسانه و بهزیستی اطلاع‌رسانی کرده و از تمام شهرستان‌های استان پذیرش دارد.  نخعی ادامه داد: اغلب این بچه‌ها خانواده‌های ناسالمی ‌دارند که صلاحیت نگهداری آنها را ندارند. البته در مرکز ما تعدادی از بچه‌ها بر اثر اشتباه خانواده دچار اعتیاد شده بودند که با گرفتن تعهد از خانواده‌های مذکور، کودک به خود خانواده تحویل داده‌شد، ولی مشروط بر این‌که یک مددکار هر ماه به کودک سر بزند و با انجام تست مطمئن شود که کودک دوباره آلوده نشده‌است. او با بیان این‌که این مرکز به‌صورت یک خانه است تا کودکان احساس راحتی بیشتری داشته‌باشند، اظهار داشت: در این مرکز یک فضای ورزشی، استخر و برنامه‌های آموزشی نیز درنظر گرفته‌ایم؛ بعضی از این کودکان از بدو تولد اعتیاد داشتند و اصلا کودکی نکرده‌اند؛ بنابراین زمان می‌برد تا به شرایط ایده‌آل برگردند.

 


تعداد بازدید :  386