شماره ۷۶۵ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
معاون اول رئیس‌جمهوری در دیدار نخست‌وزیر پاکستان:
مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی ایران توسعه روابط با همسایگان است

معاون اول رئیس‌جمهوری در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان گفت:  مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط
با همسایگان و کشورهای مسلمان است. به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر دیروز در دیدار نواز شریف از ابراز لطف و تبریک وی به خاطر برداشته‌شدن تحریم‌های ایران قدردانی کرد و گفت:  در دوران تحریم فشارهای سنگینی به ملت ایران وارد شد که ملت ما با صبوری بر همه مشکلات پیروز شد و خوشبختانه امروز این تحریم‌ها از پیش‌روی ما برداشته شده است.
وی در ادامه گفت: پاکستان به دلیل همبستگی و پیوندهای عمیق فرهنگی با ایران از اولویت خاصی در این زمینه برخوردار است و امیدواریم در دوران پساتحریم روابط میان تهران و اسلام‌آباد در همه زمینه‌ها ازجمله در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گسترش پیدا کند. جهانگیری با تأکید بر لزوم توسعه همکاری‌های بانکی میان دوکشور خاطرنشان کرد: امروز با لغو تحریم‌ها، فرصت مناسبی برای توسعه مناسبات اقتصادی و همکاری‌های بانکی فی‌مابین فراهم شده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری بر لزوم برگزاری هرچه سریع‌تر کمیسیون مشترک همکاری‌های دوکشور تأکید کرد و گفت:  پس از لغو تحریم‌ها برگزاری این کمیسیون می‌تواند نقش موثری در توسعه روابط اقتصادی فی‌مابین ایفا کند. وی پروژه مشترک خط لوله انتقال گاز به پاکستان و نیز همکاری مشترک برای تولید برق را ازجمله زمینه‌های توسعه همکاری‌های دوکشور برشمرد و افزود:  لازم است برای افزایش رفت‌وآمدها و توسعه همکاری‌ها، تعداد پروازها میان پایتخت‌های دوکشور براساس توافقنامه قبلی که میان دوکشور بسته شده است، بیشتر شود.
جهانگیری با تأکید بر ضرورت مقابله با گروه‌های تکفیری و افراطی در منطقه خاطرنشان کرد: فعالیت گروه‌های تروریستی یکی از دغدغه‌های جدی برای دوکشور است که باید با همکاری یکدیگر با اقدامات تروریستی آنها مقابله کنیم. معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده که پاکستان بخشی از راه‌حل مسائل افغانستان است و ایجاب می‌کند مقامات ذیربط دوکشور در این خصوص مذاکره کنند تا برای حل مسائل افغانستان راه‌حل مناسبی پیدا شود. وی با یادآوری مسائل و مشکلات جهان اسلام در مقطع فعلی، به قتل‌عام و کشته‌شدن مردم مسلمان سوریه، عراق و یمن اشاره کرد و گفت: اگر کشورهای مسلمان از اتحاد و یکپارچگی کافی برخوردار باشند و نسبت به این مسائل عکس‌العمل مناسب نشان دهند، می‌توانند چهره مناسبی از اسلام ترسیم کرده و از اتفاقات ناگوار جهان اسلام جلوگیری کنند.
نخست‌وزیر پاکستان در ادامه نیز با تبریک برداشته‌شدن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران گفت: هدایت‌های داهیانه رهبری ایران در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای تحسین‌برانگیز است و نقش وزیر امورخارجه ایران نیز نقشی هوشمندانه بود و امروز همه دنیا به برتری و قدرت ایران در این مذاکرات اذعان می‌کنند. وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های فراوانی برای رشد و توسعه برخوردار است، گفت: اسلام‌آباد آمادگی دارد همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف ازجمله درحوزه انرژی و تولید برق با تهران افزایش دهد. نواز شریف، ایران را خانه دوم خود توصیف کرد و گفت: ایران کشور دوست و برادر برای پاکستان محسوب می‌شود و سفر به این کشور برای من مایه افتخار است.
نخست‌وزیر پاکستان گفت: امروز اتحاد و همبستگی میان کشورهای اسلامی بیش از هر زمان دیگری لازم است و در این میان ایران نقش مهمی درحل مشکلات جهان اسلام دارد. وی به مسائل امنیتی در مرزهای مشترک دوکشور اشاره کرد و گفت:  لازم است مقامات نظامی و امنیتی دوکشور نشست مشترکی داشته باشند و به راهکارهای مناسبی درجهت پیشگیری از اینگونه مسائل در مرزهای دوکشور برسیم. نوازشریف گفت: در نخستین فرصت دستور لازم را به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پاکستان برای آغاز همکاری‌های بین بانکی میان دوکشور صادر خواهم کرد. وی با تأکید براینکه پاکستان طرفدار برقراری صلح در افغانستان است، افزود: پاکستان آمادگی دارد همکاری‌های لازم را با دولت افغانستان برای رسیدن به صلح پایدار انجام دهد.


تعداد بازدید :  503